Som överskriften lyder, går det använda en spånsug för att suga upp sågspånet som ligger i bjälklaget? Vad ska man isf har för maskin rent storleksmässigt. Jag är inte behov av en spånsug annars så jag vill inte köpa en JÄTTEMASKIN och sen bara ha den stående i ett hörn utan arbetsuppgift senare i sitt liv - så elak är jag inte ;)

Nån som har provat detta måhända?
 
Igår använde jag en spånsug för att suga upp lösull och det var oerhört smidigt. Men, det var lösull som jag själv lagt dit och som jag följaktligen visste vad den innehöll. Problemet med spån i ett bjälklag brukar vara att det inte allt för sällan ligger en massa annat där också, träbitar, stenar, skor etc. och då kan det smälla till rejält i maskinen...
 
Annars funkar skyffel och kartong/sopsäck... Dammar lite men det fungerar...
 
Dom billigare spånsugarna fungerar i alla fall inte. Jag har en en från Classe som jag försökte suga upp kutterspån från isolering som låg löst på golvet. Det gick inte alls. Dom lättaste spånorna gick att få med men minsta klump eller pinne i spånet så blev det stopp. Det är alldeles för dåligt undertryck i dom billiga. Skyffel och sopsäck fungerar alltid.
 
Varför vill man byta ut spånet? (antar att vi pratar om bjälklag här) Jag trodde det isolerade helt ok?
 
Antar att det är vinden det gäller. Om man har 20 cm spån tror jag det motsvarar ca 5 cm glas- eller stenull, inte speciellt mycket att hurra för.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Oj ok det visste jag inte.
 
Slå en signal till Ragn Sells så kommer dom förbi med sin sugbil, går fort och är inte särskilt dyrt. Vi använder dom för jämnan när det gäller att rensa bjälklag från gammalt spån och skit.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Jag har testat, inte på vinden (där spånet kanske ligger lite lösare) utan i trossbotten där spånet var ganska packat och min lite äldre DeWalt spånsug klarade inte av att lossa/lyfta de mängder som behövdes. Dessutom är så stora kutterspån som det kan vara tal om lite svåra att hantera i "skoveln" i spånsugen, det rasslar oroväckande...

Som tidigare talare, ring efter en sugbil. Det är värt pengarna för arbetet går på någon/några timmar jämfört med några dagar för hand.
 
Så länge det är löst packat och bara sågspån går det rätt bra, men man får ju vara med och luckra upp det hela tiden. Det kan vara smart att sätta kycklingnät över slangen så man får lite hjälp att stoppa de värsta skräpbitarna. De tenderar att ligga horisontellt så man kan ju hålla slangen vertikalt. Det är inte den ultimata lösningen, men isolering är dyrt och man kan vilja använda spånet till något mindre nogräknat ställe, typ gästrum, verkstad etc.

Tyvärr får man väl säga blir det oftast skyffel och säck i slutändan i alla fall pga. skräpet i spånet. Det finns ju en sorts grovsugar som inte leder skräpet rakt i fläkten, och de är väl bättre lämpade till det där.
 
Mr Handyman skrev:
Tyvärr får man väl säga blir det oftast skyffel och säck i slutändan i alla fall pga. skräpet i spånet. Det finns ju en sorts grovsugar som inte leder skräpet rakt i fläkten, och de är väl bättre lämpade till det där.
Det blir skyffel i sådana fall vilket ändå leder till att man ringer efter sugbilen, i alla fall om det är någon mängd vi talar om.

En grovavskiljare kanske klarar 20 l åt gången. På en vind om säg 150 m2 och 20 cm tjockt lager har vi 30 000 l dvs 1500 tömningar, men gnata gärna på ;)
 
Nej, inte en sån alltså, även om principen är densamma, men tömningar blir det många förstås. Idealet vore en grovavskiljare som var som en soptunna med stora säckar!
 
gifen skrev:
Slå en signal till Ragn Sells så kommer dom förbi med sin sugbil, går fort och är inte särskilt dyrt. Vi använder dom för jämnan när det gäller att rensa bjälklag från gammalt spån och skit.
Du betalar inte själv förstår jag.....

Det är fruktansvärt dyrt att ta hjälp av en sugbil för ett helt bjälklag. 15-20kSEK i Stockholm.

Helt plötsligt blir totalekonomin för isoleringen av vinden inte speciellt bra. Du hinner dö innan det betalat sig.....
 
norrbottenstorpet skrev:
Det blir skyffel i sådana fall vilket ändå leder till att man ringer efter sugbilen, i alla fall om det är någon mängd vi talar om.

En grovavskiljare kanske klarar 20 l åt gången. På en vind om säg 150 m2 och 20 cm tjockt lager har vi 30 000 l dvs 1500 tömningar, men gnata gärna på ;)
Jag har gjort jobbet i den storleksordning du pratar om här. Det är givetvis inte roligt men heller inte så jädra gnetigt.

Ta stora snöskyffeln och köp stooora sopsäckar. Det största problemet var att få ut säckarna från vinden eftersom dom inte fick plats i vindsluckan.
 
på ett jobb jag var med på sög vi upp spån med en ejca 125 spånsug

fungerade alldeles utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.