Hej

Jag har en gammal stiga park 2000E från 1980 som motorn gett upp på, men den är i övrigt gott skick.

Jag har nu under hela sommaren jagat en begagnad motor till den utan framgång och det känns inte lönt att lägga 7000:- på en ny motor till en så gammal klippare.

Så därför har jag börjat titta efter billiga kina-motorer istället men jag lyckas inte hitta någon med vertikal axel.

Motorer med horisontell axel, 13 hästar och elstart har jag hittat på flera tyska sajter för ca 3000:- inklusive frakt, men inte med vertikal.

Någon som vet var man kan hitta en sådan och finns det någon här som testat att sätta en kinamotor på en stiga park?
 
Hittar du nånting så är jag gärna med och beställer en jag oxå
 
Minsta order kvantitet 10 st....
 
Ska kolla runt lite bland företagare jag känner och se om någon är intresserad av att ta hem några motorer.

Eller så kanske man bara kan gå ihop några och beställa, men då får man ju i och för sig ingen garanti på motorerna. Men det kanske inte spelar någon roll om den ändå kostar som en begagnad b&s som man ändå inte har någon garanti på.
 
Hittade mig en billig beg motor som jag ska stoppa in, så den här gången blev det ingen kinaimport.. Men om ni hittar någon som säljer kinamotorer så säg gärna till för vem vet när den här motorn lägger av :)
 
Mr_Smurf skrev:
Hej

Jag har en gammal stiga park 2000E från 1980 som motorn gett upp på, men den är i övrigt gott skick.

Jag har nu under hela sommaren jagat en begagnad motor till den utan framgång och det känns inte lönt att lägga 7000:- på en ny motor till en så gammal klippare.

Så därför har jag börjat titta efter billiga kina-motorer istället men jag lyckas inte hitta någon med vertikal axel.

Motorer med horisontell axel, 13 hästar och elstart har jag hittat på flera tyska sajter för ca 3000:- inklusive frakt, men inte med vertikal.

Någon som vet var man kan hitta en sådan och finns det någon här som testat att sätta en kinamotor på en stiga park?

ETT TIPS---- LÄGG INTE UT ETT ÖRE PÅ MASKINEN. Det kommer att bli en dyr maskin efter tio år. Egna erfarenheter. Vajerkostnader: 500 pr.år. Remmar: 400 pr.år. Nya knivar vartannat år: 600 kr. Nytt klippaggregat 7000 kr. Ny Motor 7600 kr.

Totalkostnad 10 år= Beg. pris 10 000 + agg. 7000 + motor 7600 + vajrar 5000 + remmar 4000 + knivar 3000 TOTALT: 36600
 
eh, ja men om du börjar på 25' och sedan fortfarande har dessa kostnader (vilket man har det är dyrt med åkgräsklippare) så blir det 25' + 36' ... och det är ju ännu dyrare , he he
 
Köp vad som helst, bara det inte står namnet Stiga på grejorna. Tror att många har fått något om bakfoten när det gäller Stiga, många tror det är kvalitet. Kan ta några exempel: Salig blandning av tum o millimter på skruvar, vajrar och remmar som ständigt går sönder, klippaggregatet rostar sönder, motor BS. är underdimensionerad och pajar ofta, växellådan är ett kapitel för sig ( rycker och hoppar ur växel ). Bromsar som inte räcker till, inte ens till en trehjuling. Utan vikter på bakhjulen kan du bara klippa på absolut plana ytor om gräset är torrt. mm. mm...

Handklippare, samma sak. Köpte en ny Stiga Tornado45S, för att ta där man inte kom åt med åkklipparen.
Efter två veckor orkar den knappt dra sig själv på trägårdsplattorna. Navkapslarna ramlade av när klipparen gick på tomgång. Varje säsongstart så är det obligatoriskt att byta packningar i förgasaren då dessa torkar.
Klipparen har gått max. 15 timmar. Det är säkert mera. Orkar inte tänka efter mera..

Nej, nu får jag ut och skruva på Parken igen, frugan kom in och sa att växelspaken var lös, den går inte att växla, man ser bara pengarna flyger iväg ( ny växelvajer 685 :), kostade den tror jag.
 
  • Gilla
klex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.