Svar till Hobbit:

Takstolarna är 45 x 220.
Spännvidd: 7800


Nej, jag köpte bara bygglovsritningar - inga konstruktionsritningar. Bygglovsritningarna ligger här:
http://web.telia.com/~u42506212/garageritningar.htm

Jag har mailat Johan och frågat om han har mina ritningar kvar. Jag vill att han ritar in fyra kupor till nya bygglovsritningar. Jag har dock inte hört ifrån honom ännu...

Här började jag göra en materialsammanställning...
http://web.telia.com/~u42507268/material.htm

Jag har dock ännu inte räknat ut slutnotan för garaget :D
 
Redigerat:
C
Spiderman, såg du mitt PM?
 
Svar till Cheetah1

Du menar vilken takstolstillverkare som jag INTE handlade av... Jag tror att firman låg i Broby... Mer minns jag faktiskt inte...


De som tillverkade stolarna hade firma i Grevietrakten... NP trä tror jag att det var...
 
C
Ah.. NP finns i Ängelholm också, ska höra med dom. Tack, och ursäkta att jag spårade ur tråden lite. :)
 
Jag svarade exakt samtidigt som du påminde! :D


Jag har namnet på fler takstolstillverkare om du är intresserad. En STOR takstolstillverkare här i trakten är väl Emil Villa och takelement i Ängelholm.


Era frågor har gjort att jag tagit fram gamla dammiga pärmar och letat... samt letat i hjärnans allra dammigaste vrår! ;)
 
Det finns all anledning att kolla med båda. Bara så man har något att jämföra.
Man bör tänka på att ingen takstol tillverkas förrän den är betald. I vintras gick Emil Villa i konkurs månaden efter att jag fått mina takstolar. Jag kan bara ana vad som hänt om min förbetalda order inte varit levererad vid konkursen. Emil Villa och takelement, har nystartat med ny ägare och den gamla personalen.
 
grävaren skrev:
Det finns all anledning att kolla med båda. Bara så man har något att jämföra.
Man bör tänka på att ingen takstol tillverkas förrän den är betald. I vintras gick Emil Villa i konkurs månaden efter att jag fått mina takstolar. Jag kan bara ana vad som hänt om min förbetalda order inte varit levererad vid konkursen. Emil Villa och takelement, har nystartat med ny ägare och den gamla personalen.
Nog tillverkas takstolar och levereras innan dom betalda..
Så funkar det iaf med Rättviks Takstolsfabrik/AB Karl Hedins. :)
 
tjena, ja har 6,9m breda takstolar me övervåning o har ingen stötta under, dock så går de några V förstärkningar lite här & där i stolarna, har tyvärr ingen bild på dom nu men kan fixa de snart, ja har bara tänkt att va på övervåningen lite då & då, ha de som förråd osv.. o mina takstolar e beställda levererade osv, utan att ja betalat ett öre!
 
Visst ska man jämföra priserna hos minst två tillverkare. Absolut!

Jag betalade inte i förskott... Jag hade faktiskt inte gått med på ett sådant villkor!


Patrik Larsson. Du har nog Fackverksstolar. De klarar en mycket stor spännvidd utan att förstärkning behövs...
Se t.ex. på byggmarknader och stora hallar. De har fackverksstolar.
 
Blir det inte svårt med övervåning om man har fackverkare? ;)

Jag har 7.2m i spännvidd utan balk i mitten, dock sitter dessa på cc60 med en 45x220mm förstärkning påspikade på varje stols underram.
 
Nej, det går inte... att inreda övervåning när man har fackverksstolar alltså... Då måste man "växla av" takstolarna och bygga Ramverksstolar istället - svenskstolar kallas de också... Kärt barn har många namn...
Dock kan man ju ändå använda övervåningen som förråd...

Jag pratade med en snickare häromdagen. Jag frågade hur det var arbetsmässigt att bygga en takkupa mellan två takstolar jämfört med att växla av takstolarna för att bygga en bredare kupa.

"-Det blir 1/4 av jobbet" svarade han... NÄr jag försökte få det till att det då även innebar 1/4 av kostnaden slog han dock i bromsen! :surprised:

Jag har fått pris på 16.000 kronor per kupa inklusive fönster. Är det OK?


Jag skulle gärna vilja ha ritningar och bilder på inredda övervåningar - ovanpå garage eller små hus. Någon som har?
Min planritning blir svårare att få ihop eftersom ingången är på den ena gaveln...
 
hallå igen, det heter säkert fackverks takstolar!
jag ska faktiskt "inreda" min övervåning, eftersom jag ska isolera i yttre "balk" på takstolen, är tänkt jag ska sätta osb-skivor och täcka igen överallt, sedan får fackverksförstärkningarna gå inne i rummet i luften!
det blir säkert ett litet helvete, men å andra sidan har jag inte räknat med att vara klar med det förrens möjligen nästa höst någongång..
jag har så stora takstolar att jag utan problem kan gå i mitten under nock, och det blir nästan 40 kvadrat till attt lägga "bröte" på (garage!!)
 
Så bra att du får så stort trots fackverksstolarna. Då har du ett stort garage! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.