Hej! Vi ska nog ändra om lite här hemma och vill då ha TV´n placerad ungefär mitt i rummet. Skulle man kunna bygga en liten skiljevägg som man kan ha den på? En liten vägg som bara är ca 130 hög? Hur gör man det bäst? Kan man dra antenn och el under golvet om man ändå ska lägga nytt golv?
 
Javisst är väl det möjligt...
Utmaningen är väl att få väggen stabil att hålla för teven och ev nån som kanske går in i den då o då...

Hur ser golvet ut? Är det platta på mark?
 
Ja, platta på mark. Kanske man kan mura en liten vägg och sen spackla den slät?
 
Jag såg i något inrednings program hur de fäste en plexiglas skiva i taket och golvet för att sedan fästa tv´n där på
 
Mikael_L
Fru_Skogsberg skrev:
Kan man dra antenn och el under golvet om man ändå ska lägga nytt golv?
Då lägger ni ner två st 16mm VP-rör (eller slang) under golvet, som ansluter till lämpliga apparatdosor (eldosor) i befintlig vägg och mynnar upp mitt i den vägg ni tänkt bygga för TVn.

Detta betyder alltså att lite bilning i betong eller rivande av spånskivegolv, om det är golv på bjälklag, blir tvunget.
 
Tack Mikael

Anlitar någon att göra det, själv har vi tummen mitt i hand. Alternativet blir att dela av rummet med en vägg som utgår från befintlig vägg inte lika kul men lättaste alternativet...
 
Mikael_L skrev:
Då lägger ni ner två st 16mm VP-rör (eller slang) under golvet, som ansluter till lämpliga apparatdosor (eldosor) i befintlig vägg och mynnar upp mitt i den vägg ni tänkt bygga för TVn.

Detta betyder alltså att lite bilning i betong eller rivande av spånskivegolv, om det är golv på bjälklag, blir tvunget.
Det beror lite på hur man har tänkt! Har man HD-TV med HDMI-kabel så räcker inte några 16 rör till detta om man vill ha sin boxer, satellit eller vad man nu har på annat ställe än där TV´n skall stå. Gör man nu så mycket arbete så vill man kanske ha det så rent som möjligt vid TV+n, d.v.s. inga apparater annat än TV.

Vill man dock ha alla sina grunkor traditionellt på en bänk under TV så räcker det med 16-rör. Skall du ha det traditionellt och du kör satellit så dra dubbla 16 rör så du kan ansluta en PVR-box samt rör för de strömuttag du behöver.
 
Alternativt en projektor vid väggen där du enklare kan ombesörja kabeldragning och härbärgera mekaniken.

Sedan fäster du duken mitt i rummet.

Uppdragen syns den ytterst lite vilket ger er mer golvyta när ni inte sitter och tittar på TV.

Du har inte en ritning på rummet så att man kan kika och komma med lite förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.