Jag och min man köpte igår ett fritidshus som har en grävd brunn med drickbart vatten. Nu har den stått i två år och vi har fått tips om att vi bör pumpa ur den.
Nu undrar vi vilken typ av pump vi ska satsa på? Brunnen är ca 4 m djup. Hur lång tid tar det att pumpa ur en brunn,ca?
Tacksam för alla tips.
 
Det brukar räcka med en enkel pumpautomat. De finns billiga på Rusta till dyra saker på märkeshandlar'n. Det är väl mest livslängden som sklijer skulle jag tro.

Hur lång tid det tar att pumpa ur vattnet ur brunnen beror på hur stor tillrinning det är samt hur mycket vatten det finns i brunnen, bara att lyfta locket och ha koll på nivån.

//Jeppson
 
I fall huset har indraget vatten redan skulle jag använda den pumpen som finns. Annars är det lika bra att köpa en hydroforpump för det är ändå denna pump du/ni kommer använda för att pumpa vatten med sen. När du köpet pumpen (enligt mig nu alltså), är det inte värt att spara den där 1000-lappen på en billig pump, det tekniska kan vara relativt lika men komponenterna i motorn är oftast sämre vilket gör att livslängden minskar. Någon har tidigare sagt att man minst ska ha en pump som klarar 24 L/min, men högra är nog att föredra.
 
Vi köpte en billgare variant på Bauhaus som tar 1200 l i timmen. Antar då att det är om vi använder oss av största slangen och inte vår trädgårdsslang?
Hur märker vi om pumpen inte klarar av att pumpa upp vattnet?
 
1 200 liter/timme gäller antagligen om man använder slangdimension enligt manual motsvarande.

Ett sätt att kontrollera pumpens verkan är att titta vid slangens avslut, dvs där det är tänkt att vattnet ska så att säga komma ut. När man ändå är vid slangens avslut kan man ägna en tanke på om platsen är lämplig att placera brunnens innehåll där.

Ett annat sätt att kontrollera verkan är att titta i brunnen och då specifikt kontrollera om vattenytan sjunker.

Om vi antar att brunnen är 1 meter i diameter och vattnet i brunnen är 4 meter finns det ca 3 000 liter i brunnen. Med maximal flödeseffekt är brunnen tömd på cirka 2 och en halv timme. Detta utan hänsyn till tillrinning underifrån.
 
virvel1 skrev:
Jag och min man köpte igår ett fritidshus som har en grävd brunn med drickbart vatten. Nu har den stått i två år och vi har fått tips om att vi bör pumpa ur den.
Nu undrar vi vilken typ av pump vi ska satsa på? Brunnen är ca 4 m djup. Hur lång tid tar det att pumpa ur en brunn,ca?
Tacksam för alla tips.
Om ni bara ska pumpa ur brunnen för att få in friskt vatten och sedan tänker hinka upp ert vatten så ska ni så klart lägga ut minimalt med pengar på pumpen. En sådan här plus en slangstump fixar lätt detta åt er. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=41597254

Om ni ska satsa på en pump som förser huset med vatten kontinuerligt då ska ni ha en pump av denna typ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=72690753
men då kanske kvalitetsaspekten kommer in i bilden. Coltech är ju inte precis top of the line, dom gör billiga kopior av
märkesgrejjor.

Kjell
 
B
du vet du om pumpen funkar eller ej.
torrt i utloppslang= pump funkar ej.
värre om man har en vatten driven pump.
 
När jag köpte sommarstugan för drygt ett år sedan sprack slangen på trycksidan av pumpen och jag passade på att köpa ny pumpautomat.
Köpte Julas billigaste variant för 800 SEK med kapacitet om 3600 l/h. Har funkat kanonbra och ger ett hyfsat bra tryck. Trycket och flödet blir garanterat bättre med dyrare pump, men det funkar perfekt för kök och badrum.
Enda lilla saken jag är lite missnöjd med är att påfyllnings-/tömningsanslutningarna är i plast vilket ger en något otät konstruktion
(= 30 varv gängtejp...)
 
Jag skall köpa en i helgen och hörde för säkerhets skull med min röris innan. Han sa att jag lika gärna kunde köpa en från Classe som en dyrare från honom. Han trodde det inte skulle vara någon större skillnad, och då är han ändå part i målet.
 
Det är som alltid.. du får det du betalar för, ibland hittar man ett praktexemplar från lågpris-affärer, som fungerar.. köp kvalite så gråter man bara en gång. Men sedan, ska du bara ha pumpen för att pumpa ur brunnen, varför ens köpa låna av någon granne istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.