Halloj!

Jag funderar starkt på att bygga mitt eget växthus. Men nu är frågan hur stort jag ska ha det?! Jag hade tänkt få plats med både drivbänkar, sittplatser och en liten gjutjärnskamin. Man kan säga att det kommer bli ett växthus/uterum (ej byggt mot husväggen).

Uppskattar alla tips!!

/Nissaryd :)
 
Du kan inte direkt göra det för stort...

Vi planerar ett bygge på ca 40 kvm, dels för att vårat nuvarande på 10 är överfullt, men sen har vi även ett uterum på samma storlek med som vi haft som referens o provmöblerat.
Det har ju självklart mycket o göra med hur mycket du vill odla, växter tar sin plats när de börjar komma upp en bit! Men växthus på minst 15 kvm brukar väl betecknas som stora har jag för mig. O har du sen tänkt dig o ha ett jättebord därinne med så får det nog bli rätt så stort! Men har sett en hel del växthus runt 25 kvm som verkar duga fint till båda odling o som uterum. Du får nog fundera lite mer på vad det är du är sugen på o göra med det, svårt o svara på en så "bred" fråga.
 
Hejsan!

Tack för en snabbt svar... (=
Ja 40 kvm hade inte varit fel, som ert blivande växthus. Men ack för stor för min tomt )= Jag får nog som du skriver satsa på något mellan 15-25 kvm. Jag har hittat ett lager utenför Alingsås som säljer fönster, renoverande kaminer m.m. Så en tripp dit blir det nog. Jag vill ändå känna känslan att jag gjort det själv (med hjälp från min sambo...).

Tack igen..

/Nissaryd
 
Hemmakatten
Glöm inte att du förmodligen/med all sannolikhet behöver bygglov om du inte bygger i friggebodsstorlek (max 15 kvm) och inte redan har en friggebod.
 
Det är jag medvetan om. Men vi har haft mycket att göra med kommunen på sista tiden att ve har blivit "bundisar" ;) Nja kanske inte (= Men jag är villig att söka bygglov för något jag drömt om sååå länge!!
Men jag ska verkligen bygga eget. Hittade på http://www.vanstatradgard.se/ ett växhus jag gillade... BARA 245 000 ex moms =S
"Att plantera en trädgård är att tro på morgondagen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.