Hej,

Vi bygger hus och kommer ha KNX, lexcom och bredband via fiber. Vi kommer antagligen ha bredbandstv och vill då kunna distrubiera det till flera rum via Lexcom nätverket. Har letat information men hittar ingen just med bred-tv. Någon som har detta och kan hjälpa mig.
 
bredbandstv? Du får tv via bredbandet alltså?
Är det IP-TV eller sedvanlig koax tv signal du får ut ifrån fibern??
 
Är lite ny på detta med "bredbandstv". Det är IP-TV vi skall ha så vi måste väl ha en "box". Men det jag vill slippa är att ha en "box" vid TV:n utan jag vill distribuera signalen via Lexcom. Går det på något sätt?

Tänk vad smidigt det hade varit om Lexcom kom med stöd för HDMI......
 
Enklast är att bara köra ut IP-signalen på nätverket som vanligt och ha en box vid varje tv.

Kör du med central box kan du bara se på en kanal åt gången och du måste omvandla bild-signalen med lexcom och skicka ut den på tv-nätet. Jag gissar att denna lösning gör att man tappar rätt mycket bildkvalitet. Detta fungerar på samma sätt oberoende om det är IP-tv, parabol eller marksänt.

HDMI har en väldigt hög bandbredd, det är därför man inte kan köra ut den mha. Lexcom.
 
Redigerat:
En HDMI-extender för Cat-6
http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=8081

The Gefen Extender for HDMI 1.3 over one CAT6 will send a 1080p@60Hz HDMI
1.3 signal, with Deep Color support, over a single CAT-6a cable to distances of
up to 175 feet (30m). HDMI 1.2 is still fully supported and can be extended up to
150 feet (50m) at 1080p@60Hz and 200 feet (60m) at 1080i@60Hz. Extension of
high defi nition can now be simplifi ed with the use of only a single CAT-6a cable.
Previous solutions used 2 cables to accomplish this.

Så visst finns det saker!
 
Monostump: Det hade jag missat helt, utvecklingen går frammåt :)
Trist den var så pass dyr bara.
 
Hoppas den hoppar ner i pris.
Tycker det blir så mycket lådor vid tv:n, Surroundstärkare, DVD/HD, XBOX, PS3 och en tv-mottagare, hade varit fint om man kunde ha den man minst behöver tillgång till gömd någon annanstans och att styra den med IR.
 
Multiroom lösningar eller även kallat Custom installations...
Control4 är ju t.ex. ett sådant system.
Men som sagt det kostar pengar.....

Dina spelkonsoler blir kanske problem att slänga bort då du likväl är beroende av ett kablage till handenheter osv....
 
Om du skaffar en tv med inbyggd digitalmottagare och DNLA så kan du skippa tvboxen och dvd:n och istället strömma filmen från en central server.

Enklast är kanske att bara dölja alla boxar i en stängd tv-bänk eller liknande med en ir-repeater för att styra dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.