Hej!

Planerar inköp för eldragning till ett nytt hobby rum som kan sluka mycket el. Funderar därför om det är korrekt att göra en 3-fas dragning i ett vp-rör till tre utag och "droppa" en fas på resp utag? Ska jag i så fall använda brun, svart och vit fk kabel till faserna?

/Sven
 
För att göra det mycket enklare för dig så dra 3 separata grupper i varsitt rör istället, man kan göra som du säger men det är en nödlösning som inte har några egentliga fördelar, bara nackdelar, och för korrekt utförande finns det en hel del andra krav att uppfylla än normalt.
 
Tyvärr är det inte lätt att komma fram med tre rör till centralen, men vilka ytterligare krav ställs det på en en-rörs lösning?

/Sven
 
svlu skrev:
Ska jag i så fall använda brun, svart och vit FK kabel till faserna?

/Sven
Enligt de nya reglerna så är vit FK inte tillåtet som fas - det ska vara (brun, svart) grå.

//Patrik
 
En 3-fas gruppledning har ett något sämre strömvärde än en dito 1-fas, så det kan påverka valet av säkringsstorlek/ledararea. I centralen ska du ha en 3-fasgrupp d.v.s. 3 säkringar/dvärgar fördelade på L1, L2 & L3 (<- obs! viktigt) placerade i samma rad (eller kolumn, beroende på hur centralen är byggd givetvis), helst bör du ha en 3-polig dvärg om du har normcentral men det är inget krav. Och i gruppförteckningen ska det stå något i stil med "3-fasgrupp med 1-fasanslutna objekt: uttag hobbyrum". Och uppdelningen av faserna får inte göras i uttagen, utan det ska ske i en kopplingsdosa där 3-fasledningen kommer in och delas upp i 3 grenar ut till uttagen, samt att även kopplingsdosan ska märkas med 3-fasgrupp med 1-fasanslutna objekt. Och skulle du få för dig att sätta någon form av 2 eller 3-fasbelastning (CEE-uttag t.e.x.) på denna grupp måste du ha JFB eller 3-polig dvärgbrytare på gruppen. Dock tycker jag att detta inte är ett lämpligt hemmapul, men du gör som du vill.
 
Patrik_Hed skrev:
Enligt de nya reglerna så är vit FK inte tillåtet som fas - det ska vara (brun, svart) grå.

//Patrik
Vit går som Grå eller tvärtom om man nu vill ha de så istället, själv tycker jag att den s.k. nya gråa nästan ser vit ut. Eller var det tvärtom? :)
 
Vare sig clas ohlson eller byggmax verkar ha grå fk kabel, får nog kolla på ett ställe med mer inriktning på installationsel.

Ska delvis använda ett tomt befintligt vp-rör fram centralen, antar att det är ok med 16 mm för 3-fas med fem 1,5mm kabel?
 
Vad i ett hobbyrum slukar massor med enfas? En vinkelslip i var hand och en mellan knäna? Normalt använder man en maskin i taget och den maskin som är avstängd drar inte ström.

Nu fins det hobbyaktiviteter av kemist art som drar massor med energi men då frågar man inte.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad i ett hobbyrum slukar massor med enfas? En vinkelslip i var hand och en mellan knäna? Normalt använder man en maskin i taget och den maskin som är avstängd drar inte ström.

Nu fins det hobbyaktiviteter av kemist art som drar massor med energi men då frågar man inte.

Protte
Du tänker på fel sorts hobby...

Ett rack med datorer (servrar), 250W per dator och det går trycka in 24 st i ett rack (inte för att jag kommer att ha riktigt så många...). Tror inte jag behöver sätta något element i rummet ;)
 
Men gör det riktigt, dra fram en 4x6+6 mm2 kabel och sätt en riktig elcentral. AC:n kommer att dra en del också.

Med 24 datorer så räcker inte 3x10A, åtminstone efter ett strömavbrott då allt ska igång samtidigt så kommer du ha problem med 12 st.

Protte
 
prototypen skrev:
Men gör det riktigt, dra fram en 4x6+6 mm2 kabel och sätt en riktig elcentral. AC:n kommer att dra en del också.

Med 24 datorer så räcker inte 3x10A, åtminstone efter ett strömavbrott då allt ska igång samtidigt så kommer du ha problem med 12 st.

Protte
Han ska inte ha 24 datorer, men det finns kapacitet/utrymme för 24 st.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Enligt de nya reglerna så är vit FK inte tillåtet som fas - det ska vara (brun, svart) grå.

//Patrik
Var står det någonstans? Gärna en hänvisning till en standard eller liknande där står att det inte är TILLÅTET.....
 
Jag tycker att svlu gott kan dra fram 3 bruna som faser.

Protte
 
Att gå med 3-fas matning till 1-fas uttag är normalt förfarande i kontor/industri. De flesta uttag har två X-kopplingar för att koppla vidare alla tre faser. Vad jag förstår är det inte tillåtet i hushåll eftersom icke-fackmän får lov att byta uttag. Risken för fel när det är 10 trådar till uttaget anse vara för stor i hem-miljö.
 
Smile.75 skrev:
Var står det någonstans? Gärna en hänvisning till en standard eller liknande där står att det inte är TILLÅTET.....
Enligt SEK:s guide till allt som är nytt i reglerna så står det på del 5, kap. 51:

"Fasledare ska märkas efter hela sin längd med färgerna brun, svart eller grå. Det är tillåtet att använda en av dessa färger för märkning av alla fasledarna i samma krets"

Före var det Brun, svart, grå/vit.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.