Hej.

Har precis köpt en automower 220. När jag läser manualen så blir jag lite fundersam över hur den kommer att fungera med smala passager. Enligt manualen så ska man undvika långa och smala passager. Till smal passage verkar räknas passager som är 1.5-2 meter breda. Det står dock inte vad som är en lång passage. Har på min tomt en rätvinklig triangel formad odling som gör att passagen runt den rätvinkliga sidan blir 1.30m bred och varje rätvinklig linje är 2 meter lång. Har även en annan passage som är ca 1.5 meter bred och 2 meter lång. Ni som äger automowers hur bra hanterar den smala passager och tror ni att dessa passager blir några problem?
Behövs guidekabel?
Blir nojig när man lagt ut så mycket pengar om det inte skulle fungera. Vågar nu inte installera den innan jag hört era erfarenheter utifall att jag skulle behöva lämna tillbaka den. Anser själv inte att våran tomt är extrem på något sätt.

MVH Martin.
 
Börja med att sänka korridorbredden på begränsningskabeln till "0" och kör, sedan höjer du succesivt värdet tills klipparen inte kan passera, då är det för högt och du får ställa tillbaka det ett snäpp.

Ändra även trädgårdsform till "komplex".

Det bör fungera med detta, men annars får du använda guide och släppa klipparen precis i passagen efter laddning några % av gångerna.
 
Så din åsikt är att det borde fungera och att jag inte ska lämna tillbaka den?

Manualen kanske är skriven i underkant av vad klipparen klarar av för att garantera att de inte lovar något som inte fungerar.

Står något om att det är risk för spårbildning om korridorvärdet är för lågt.
Är detta ett stort problem, något som du upplevt?
 
Den ska fungera ja.

Precis, korridorbredd 0 är i princip inte bra för då går den alltid i samma spår (och det är jäkligt exakt, är det ett veck på kabeln så följer den vecket) men uppåt sen blir det lugnare.

Verkar inte vara något större problem med spår på de vi har sålt där man varit tvungen att ha 0 i bredd pga väldigt trånga passager, men det syns ju såklart. Det beror nog mycket på hur gräset ser ut från början och vilken grässort du har osv.

Det beror nog också lite på hur du är som person. Är du jättekräsen och vill ha bästa golfgreenen kanske du blir väldigt upprörd för två spår med nedplattat gräs, men är det mer svenssongräsmatta så är det nog skit samma när du märket hur mycket tid du sparar :)

Spårbildningen beror också på hur din tomt i övrigt ser ut, är den ganska öppen på de andra områdena kan du ju räkna med att den inte kommer använda begränsningskabeln speciellt ofta för att hitta hem, utan klarar sig med slump+radiosignalen och då blir det ju inga spår.

Är du osäker kan du ju prata med din ÅF så kommer de ut och kollar om tomten fungerar, de borde även kunna hjälpa dig med programmeringen för att få en så bra funktion som möjligt. Det finns ju en anledning till att Automower endast säljs i fackhandel och inte på ICA Maxi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.