Som rubriken lyder, vad får man göra? plantera blommor och gräs antar jag är ok. Odlingsland (med typ lite morötter och potatis) borde väl också funka. Hur är det med häckar? inga problem va? men om jag lägger sten på marken då, en uteplats alltså? skiljer det mot lös trätrall (såna där fyrkantiga trallar alltså) eller kanske ett lågt trädäck (med plintar och bärlinor). Ett trädäck över 0,5-0,6 m kräver ju alltid bygglov så det är inte ett sånt jag syftar på.

Varför jag frågar är att jag tycker regelerna är lite luddiga. De talar bara om vad jag får göra om jag håller mig minst 4,5m från tomtgränsen, inte vad jag får göra om jag är närmare. Efter ett samtal med komunen fick jag intrycket att man inte får göra något ÖHT om man är närmare, men en rabatt måste man väl få anlägga?
 
  • Gilla
Erikssonvicky
  • Laddar…
Ja du får göra vad du vill med marken så länge du inte förändrar nivån mer än 0,5/06 m (olika i olika kommuner).
 
Mikael_L
Exakt.
Det är bara att göra uteplats, parkering, potatisland eller trädäck ända fram till tomtgräns.
Du får även asfaltera hela din tomt om du vill, från tomtgräns till tomtgräns, du får plantera hur högväxande träd och buskar du vill. Men trädets/buskens rötter och grenar får inte gå in en mm på grannens mark om han motsätter sig det.
Jag tror att han kan ta ner sånt på din bekostnad ifall du inte kan sköta din växtlighet själv.

Du får anlägga staket eller plank upp till viss höjd, och högre om viss "genomskinlighet" finns på plankets högre del (varierar från kommun till kommun, fråga).

Du får inte förändra marknivå (uppåt eller neråt) mer än en viss nivå, typiskt 0,5-0,6 meter. All förändring av marknivå, oavsett höjd, får inte påverka grannen negativt.
Du får inte heller bygga någonting (utan grannens och ev kommunens medgivande) närmare än 4,5m. Och som byggnad räknas i princip allt som är högre än 0,5-0,7 meter (kolla med din kommun).
 
Mikael_L skrev:
Exakt.
Du får inte heller bygga någonting (utan grannens och ev kommunens medgivande) närmare än 4,5m. Och som byggnad räknas i princip allt som är högre än 0,5-0,7 meter (kolla med din kommun).
Avvikelser kan förekomma, visa detaljplaner tillåter att man får smacka upp bodar, garage mm hur nära som helst till tomtgränsen utan att man har grannens samtycke. Men alla byggnationer brukar ju kräva bygglov så du måste ju ändå få bygglov från kommunen.
 
Mikael_L skrev:
Exakt.
. Och som byggnad räknas i princip allt som är högre än 0,5-0,7 meter (kolla med din kommun).
Det där var en märklig definition. Stämmer den verkligen?
 
Mikael_L
pool skrev:
Det där var en märklig definition. Stämmer den verkligen?
Nä det är inte alls säkert... :)
Jag drog till lite, för att markera att det som inte är tillåtet är de flesta sorts byggnationer.

Bra att du påpekade det.
 
Mikael_L
Intressant länk. Har tänk att bygga en lekstuga till ungarna och hade verkligen inte tänkt begära bygglov för den...

Även intressant att tanten på komunen hävdade att man minsann INTE fick göra en uteplats i sten närmare än 4,5m...
 
Mikael_L
Dr.SiC skrev:
Även intressant att tanten på komunen hävdade att man minsann INTE fick göra en uteplats i sten närmare än 4,5m...
Ja det är lite sorgligt att de som är satta till att utöva tillsyn och påtryckningar/åtgärder i byggområdet ibland kan så lite om det som borde vara deras specialitet. :(
 
Just lekstuga vet jag att någon kommun komit frma till att det är ett lekredskap, inte en byggnad. Men det behöver ju inte betyda att de tolkat reglerna rätt, så skulel det hamna i en domstol så kanske det är en byggnad ändå.
 
Men om man bor utanför planlagt område, gäller precis samma regler där?
 
  • Gilla
HejaLand
  • Laddar…
I Plan- och bygglagen 8 kap 2§ framgår vilka andra anläggningar än byggnader som är bygglovspliktiga.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM

En uppmärksam kalenderbitare noterar att "skulptur" inte ingår i förteckningen. Ett undantag som jag själv tycker verkar ämnat att inge ringakting för både byggnadskonstnärer och skulptörer ...
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
En uppmärksam kalenderbitare noterar att "skulptur" inte ingår i förteckningen. Ett undantag som jag själv tycker verkar ämnat att inge ringakting för både byggnadskonstnärer och skulptörer ...
Då kan man, som Benny Ekman, bygga sådana här hus då. :D
HUS.jpg
 
Absolut!

Bara det inte är ett maskerat vindkraftverk eller kommunikationsmast...
 
Du får göra allt som inte är att beteckna som konstruktion eller byggnad utan grannes medgivande.
Du får även med grannes medgivande placera bygglovspliktig, bygganmälanspliktig eller friggebodsbyggnad (lekstuga tec) närmre än 4,5 m från tomtgräns under förutsättning att du iakktar ev brandisoleringskrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.