Vi bor i ett parhus. Tomterna avdelas genom ett 1,8 m högt vitt plank. Vår nya granne har nu skaffat sig en 6,5 m bred markis med ett utfall om ca 4,5 m alldeles intill tomtgränsen. Färg riktigt illröd. Motorn sitter på vår sida. Ett par gånger när man haft montörer på plats har de tvingats använda sig av vår trädgård för att komma åt mekaniken..
Vi har ett fönster alldeles intill tomtgränsen. Vårt vita vardagsrum blir i vissa dagrar svagt rosafärgat i andra mörkt, nästan svart, som om någon drog ner en rullgardin. Dessutom ser markisen ful ut inifrån oss.
Markisen är sol och vindstyrd och rullas vid minsta vindpust in helt för att i nästa ögonblick rullas ut igen.
Vi har vår uteplats alldeles intill planket och står snart inte ut längre.
Vi har talat med grannen som vänt alla taggarna utåt. Läget är nu minst sagt infekterat.
Vi har bett om att få höja vårt gemensamma vita plank men det vill inte grannen som känner sig instängd under sin markis. Han säger att han måste få himmel och utsikt via vår trädgård.. Precis just allt det han berövat oss. Hur konstiga kan människor bli?????
Vi har också kontaktat kommunen som säger att markiser är tillåtna men tycker "oss emellan" att denna är kraftigt överdimensionerad och i ett uppseendeväckande färgval... Jag fick intrycket av att de tycker att markisen är förfärlig.
Vi kan tydligen med hänsyn till dessa speciella omständigheter söka bygglov för ett förhöjt plank, men överklagar grannen (rättshaverist) kan det ta år innan vi kan sätta igång. Man rådde oss därför att skaffa någon form av mobilt skydd av skärmar eller väv. Tipsade oss om hur man gör med skyltarna i Stockholm som tas ner så fort byggnadsnämnden sammanträder om dem, "för det som inte finns när byggnadsnämnden sammanträder har aldrig funnits".
Frågan är vad vi ska göra?
Om vi ska höja staketet med hjälp av mobila skärmar måste vi ju ha stolpar som håller dem på plats och de måste ju sticka upp minst en halv meter ovanför planket. Helst skulle vi väl ha en överliggare också.
Någon som kan hjälpa oss med idéer?
Eller ska vi söka bygglov ändå, mot grannens vilja? Hur är våra odds?
Tacksam för era synpunkter!
 
Plantera en häck.
 
Det nämnde byggnadsnämnden också, är tydligen tillåtet. Men vi har ingen jättetomt, visserligen en hörntomt men det innebär att det är höga häckar på två andra håll - tujor som vi egentligen inte gillar men som är bra som insyns- och bullerskydd. Vi har Bambu och Hortensior framför.
VIlken häck skulle du rekommendera? Den måste växa snabbt och helst vara lite ljus och somrig även om vi önskar den tät. Helst skulle vi vilja ha något som växer mest ovanför planket så att den inte stjäler så mycket utrymme för oss nere vid vår uteplatsdär det också är skönt och vilsamt med den vita bakgrund planket utgör.
Träd har vi också tänkt på..
 
Jag såg en väldigt snygg lösning häromdagen med så kallade växtskärmar. Det var ett plank som sedan avslutades med en halvmeters växtskärm av murgröna så all insyn hindrades utan att det blev en stum vägg så att säga.

Kanske inte är praktiskt möjligt hos er eftersom planket redan är 1,80 men det kan vara värt att ta en titt på det. Går kanske att göra någon egen variant med murgröna eller liknande.

http://www.vegtech.se/mark_vaxtskarmar_2008.htm
 
Hej och tack för tipset. Jag har faktiskt tittat på dessa växtskärmar. Jag fick veta att de bör planterar i marken. Jag hade hoppats att man kunde ha dem som balkonglådor på planket och få insynsskydd på direkten. De kan klättra vidare uppåt men sägs vara känsliga för sol och värme. Man rådde mig at fundera över Bocarabinda i stället, men den blir väl jätteyvig?
 
Ja, våra Bocarabindor blir enorma upptill där det är som ljusast och sen sprider de ju sig ner på andra sidan planket så det är kanske inte så lämpligt med tanke på grannens inställning.

Hmm, klurigt problem ni har. Men din idé med balkonglådor är kanske det bästa ändå? Fast med någon form av växtlighet som blir lagom hög o klarar solen där uppe.
 
Har också funderat på mobila skärmar i vitmålat trä, som en förhöjning av planket men kanske med liggande bräder,något som kan fällas ner, kanske via gångjärn. Men de måste då som stöd har stolpar.
 
Har du någon bra snickare du kan fråga? Vi har haft ett klurigt problem som vi bara inte kunde komma på någon bra lösning på. Så en dag hade vi besök av en snickare i annat ärende och nämnde problemet i förbifarten. Han började genast skissa på en perfekt lösning som dessutom var billigare än alla varianter vi funderat på.
 
jo, jag ska försöka få tag på en bra snickare. Men frågan är om vi får sätta stolpar intill staketet, när inte grannen ger oss tillstånd att höja det?
 
Du skriver att motorn sitter på er sida, betyder det att den sitter på er sida om tomtgränsen? Eller bara att den gränsar till er?

För ingen del av markisen får sitta utanför tomten.

Det låter ju som ni kommer att få bygglov för ett plank, om grannen överklagar så får ni fortfarande bygga planket, med risk att få riva det om överklagandet lyckas. Men jag tror ni har skapliga odds att få igenom plankbygget. Ev. kan ni ju bygga planket så simpelt och billigt som möjligt nu, och sedan renovera det till bättre klass när ni slutligt vunnit en ev. överklagande strid. Så länge ni inte river hela planket på en gång så behövs det inget bygglov för att byta ut en bit åt gången.

Dessutom så kanske grannen kan bli lite mer förhandlingsvillig om ni gör allvar i saken och bygger ett plank.
 
Motor och mekanik sitter kloss intill vår tomtgräns, men så nära att servicekillarna inte klarar att sköta jobbet från grannens tomt.
Vi har ett fönster ca 70 cm från tomtgränsen, därför besvärar den illröda markisen oss mycket. Bifogar bild. Känns som det står ett tält utanför ibland. Och som sagt hela himlen är borta. Ett förhöjt vitt plank hade varit skönare att vila blicken på.
 
Får jag bifoga bild på grannens markis? Det kanske inte är moraliskt riktigt efetrsom man ser hans möbler + en trehjuling?
 
Vad gäller häck så kan kanske en bokhäck vara ett alternativ annars? De kan man låta växa riktigt höga, klarar även att hållas riktigt smala. Ofta det som används i klassiska trädgårdslabyrinter och jag tror man kan hålla dem så smala som 30 cm. Nackdelen är väl att det tar ett bra tag innan de når lite mer ansenliga höjder, men det går att köpa ganska rejält stora häckplantor så det borde vara görbart. Kräver också att det klipps regelbundet.

Låter som en underbar sits ni hamnat i. Fruktansvärt störigt med maskineri som sätter igång automatiskt i tid och otid oavsett påverkan i övrigt. Här på jobbet har vi vissa kontor med automatiskt solskydd, totalt värdelöst speciellt som sensorn sitter längre ut där det är mycket mer sol.
 
Göran.W
Lösningen på problemet värkar ganska enkel.
Service killarna har varit där flera gånger säger du.
Neka dom helt enkelt tillträde till din tomt så kan dom inte laga den nästa gång utan att ta ner den och det blir ganska kostsamt för er granne i längden.
Inte bra för grann sämjan men har han redan taggarna utåt speler det ju mindre roll.
Jag blev nekad sätta upp plank på ett ställe jag bodde innan så jag torkade lakan konstant längs tomt gränsen på somaren istället.

Göran
 
Ja, så är det sommar snart igen... Redan nu har grannen sin markis ute från morgon till kväll. Vi har vänligt frågat om han har något emot att vi sätter upp en sidomarkis för att skydda oss från färg och oljud men det kommer han aldrig att acceptera säger han - för då blir han ju helt instängd eftersom hans gigantiska markis är placerad alldeles intill tomtgränsen. Han är mycket angelägen om att behålla utsikten och himlen över vår trädgård...
Inga ordväxlingar och ingen terror a la Grannfejden på TV3, bara en obehaglig stämning. Jag får ont i magen av detta. Jag tycker att jag har försökt tina upp de frusna läget i hopp om förståelse men grannen är benhård.
Har tittat på sidomarkiser men det är svårt att sätta upp en sidomarkis så högt upp eftersom man bör ha handtaget i maghöjd när man drar ut och släpper in markisen.
En markis hade ju varit så oantastlig. Och vi som tycker om ljus, luft och himmel hade bara behövt dra ut sidomarkisen när grannen landar i vårt annars så fina lilleputtland (litet trevligt radhusområde) med sitt gigantiska UFO/tefat..
Vi har ett vitt plank, det är vackert tycker jag men jag behöver något ovanför planket, en flexibel lösning helst. Häck blir svårt med hänsyn till vår altandörr och vår stenlagda uteplats som är belägen längs planket. Den är inte stor så det finna nästan inte plats för någon häck.
Någon som orkar fortsätta detta trista ämne?
Har funderat på en sidomarkis som hissas upp?
Mvh
Marilyn
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.