Hej!

Jag och min sambo ska separera, och på grund av en del saker som ligger till grund varför det tog slut, så vill jag verkligen flytta härifrån så fort som möjligt.

Har läst om försäkring för dubbla boendekostnader, hur fungerar dom?Får man pengar direkt eller gäller dom först efter 3 månader? Eller är det så att dom börjar gälla direkt men dom betalar inte ut pengar först efter 3 månader?

Hjälp!
 
Försäkringen gälelr väl om man måste ha dubbla boendekostnader alls, dvs om man inte hinner sälja innan man måste in i den nya bostanden och därmed erlägga köpepenning och få dubbla avgifter ?!
http://www.svenskfast.se/Templates/Page____3379.aspx
"Dubbel Boendekostnadsförsäkring, som kan tecknas både för villa och för bostadsrätt, träder i kraft om bostaden inte är såld efter tre månader, vilket är den normala försäljningsprocessen
idag. Den täcker driftsoch räntekostnader för den gamla bostaden de efterföljande tre månaderna under förutsättning att man drabbas av dubbla kostnader."

Så jag tolkar det som att man får räkna med att det tar 3 mån att sälja, dvs man skall köpa det nya objektet med en inflyttning minst tre mån bort från det datum man påbörjar försäljningsprocessen.

Men om sedan försäljningen drar ut på tiden över dessa tre månader så kan man få ersättning.
Mao du kan redan nu köpa ett objekt, och t.o.m flytta in direkt, men då får du stå med dubbla kostnader upp till 3 mån. Om ditt köp däremot har inflyttning om 3 månader så täcker försäkringen upp så att du "aldrig" behöver betala dubbelt.

Men om nu din sambo har tabbat sig (vilket jag tokar det som) så är det väl h*n som får sitta kvar och betala hyran för ert gamla ställe tills det är sålt isf ?
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.