Men är det inte också så att den isolering som användes under plattan på den tiden var markskivor, en sorts mineralull? Sådan har jag sett som var helt genomblöt. Dagens frigolitisolering verkar i mina ögon som en lite mer seriös isolering om den skall grävas ned.

Sedan får vi hålla tummarna att dagens frigolit verkligen är så långtidstabil som det utlovas. Känns lite kymigt att bygga ett helt hus på en mjuk plastskiva.

Där jag växte upp byggde man i mitten på 70 talet ett område med 250 villor på åkermark. Jag var i tonåren, jag kommer ihåg hur de helt enkelt tippade ut ett 30cm lager med grus på den nyplöjda åkern, ingen schaktning överhuvudtaget. Sedan gjöt de plattan direkt på detta (vet ej om det var isolering också).

Detta var nära gymnasieskolan jag gick i då, den byggdes ut samtidigt. När de pålade för utbygget så fick de påla ca 50m för att nå fast mark, pålmaskinerna fick köra på träbroar som de byggde på leran för att inte sjunka igenom. Första pålen ställde de bara upp på marken och släppte så försvann den av sig själv ner i marken, staplade på en till, den fick de lägga pålmaskinens tyngd på så sjönk det ner av sig själv 6m till, Först på 4e och 5e pålen i höjdled fick de slå lite för att få ner dem. Villorna som byggdes direkt på åkermark, ligger ca 500m från skolan.
 
hempularen skrev:
Inte så som de gjordes på 70 talet. Dagens konstruktioner är tydligen bättre, jag antar att det handlar om isoleringen.

Riktigt vad som skiljer en 70 tals grund från en 80 tals grund vet jag inte.
Aha du menar så. Då är jag med.
 
Nu har vi varit på visningen, tyvärr var det inte alls lika intressant i verkligheten. Det var trängre och det kändes inte som de hade skött om huset.. Men det kommer ju fler hus!

Hur som helst, tack för alla svar och tips!
 
moestberg skrev:
Det var trängre och det kändes inte som de hade skött om huset.
Det där med att sköta om huset är en bra indikator på hur ett hus dyrare delar kan komma att se ut. Om det man ser med blotta ögat inte ser bra ut, så kan man kallt räkna med att det som inte syns förmodligen inte heller har skötts om, eller fuskats över. Undantag finns naturligtvis, men den här magkänslan är viktig att ta fasta på.
 
Nu ska vi på en till visning... http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/459652

Vet att även några av dessa hus har fått problem med fukt.:/

Antar att man inte märker om detta hus har problem, men säg att det visar sig på besiktningen att det är fuktproblem, räcker det då med att dränera om eller måste man göra några andra åtgärder plus omdränering?

Om en dränering skulle behövas, är det något man kan pruta på? Vad kostar en dränering på ett ungefär?
 
Redigerat:
Om det vid en besiktning visar sig vara fukt så brukar besiktningsmannen kunna berätta om lämpliga åtgärder. Mycket beror ju på om fukten angripit bärande delar i huset, då måste det också bytas ut.

Man bör alltid som köpare ha med en besiktningsklausul i köpekontraktet, att köpet kan hävas om man efter besiktning, som skall ske inom x dagar, finner något. I praktiken kan det öppna upp för en prisförhandling, men säljaren behöver inte utan kan gå vidare med en annan köpare om galoscherna inte passar.

Om det är prutbart eller ej beror lite på. Är säljaren öppen med att det finns fuktproblem så brukar det avspegla sig i priset från början och är egentligen inte prutbart (men en del försöker ändå). Är det däremot något man inte förväntade sig, så är det naturligtvis en fråga som kan diskuteras.

En dränering kostar allt från några tusenlappar för materialet om man gräver själv, upp till sexsiffriga belopp om det är besvärligt att komma åt, altaner måste rivas etc.
 
Swetrot skrev:
Om det vid en besiktning visar sig vara fukt så brukar besiktningsmannen kunna berätta om lämpliga åtgärder. Mycket beror ju på om fukten angripit bärande delar i huset, då måste det också bytas ut.

Man bör alltid som köpare ha med en besiktningsklausul i köpekontraktet, att köpet kan hävas om man efter besiktning, som skall ske inom x dagar, finner något. I praktiken kan det öppna upp för en prisförhandling, men säljaren behöver inte utan kan gå vidare med en annan köpare om galoscherna inte passar.

Om det är prutbart eller ej beror lite på. Är säljaren öppen med att det finns fuktproblem så brukar det avspegla sig i priset från början och är egentligen inte prutbart (men en del försöker ändå). Är det däremot något man inte förväntade sig, så är det naturligtvis en fråga som kan diskuteras.

En dränering kostar allt från några tusenlappar för materialet om man gräver själv, upp till sexsiffriga belopp om det är besvärligt att komma åt, altaner måste rivas etc.
Jag tycker priset är ganska högt från början, så ägaren är väl knappast medveten om några fuktproblem om man nu går efter det..

Har lagt in länk till huset nu, det är ganska trångt mellan husen, vet inte om det gör dränering krångligare?
 
moestberg skrev:
Nu ska vi på en till visning... [länk]

Vet att även några av dessa hus har fått problem med fukt.:/

Antar att man inte märker om detta hus har problem, men säg att det visar sig på besiktningen att det är fuktproblem, räcker det då med att dränera om eller måste man göra några andra åtgärder plus omdränering?

Om en dränering skulle behövas, är det något man kan pruta på? Vad kostar en dränering på ett ungefär?
Vad åtgärderna blir beror som sagt på vad problemet är.
Em omdränering kan vara en sak som måste göras, men som ngn annan sa kan även delar behöva bytas - specieltl om det finns organiska material som blivit angripna. detta kan i sin tur medföra kostnader - såg tex ut som det fanns ett badrum på nedervåningen - att bygga om det är troligen rätt dyrt.

Men å andra sidan såg huset ut att ligga rätt högt - så det kanske inte är så mycket problem med fukt ?

Rådet måste väl bli att ha en klausul som ger er möjlighet att hoppa av köpet, och att anlita en obereonde besiktningsman - det kostar kanske 5000-15000 - men ger då en bra bild av läget...

/K
 
moestberg skrev:
Nu ska vi på en till visning... [länk]

Vet att även några av dessa hus har fått problem med fukt.:/

Antar att man inte märker om detta hus har problem, men säg att det visar sig på besiktningen att det är fuktproblem, räcker det då med att dränera om eller måste man göra några andra åtgärder plus omdränering?

Om en dränering skulle behövas, är det något man kan pruta på? Vad kostar en dränering på ett ungefär?
En dränering innebär nytt tätskikt mot grunden också, idag oftast med isolering av densamma plus att det kan vara på sin plats att byta dagvattenledningar när man ändå gräver. Det ser riktigt trång ut att få plats med en grävare på sidan av huset, kan man komma till tomten från baksidan med en grävare? I så fall går det snabbare än om man måste gräva med en liten maskin hela vägen, tiden påverkas också av vad det är för markförhållanden? Grusås innebär att man måste slänta av mycket mer än lera vilket innebär att man måste gräva längre från huset och mera massor och det är tiden som kostar. Jag kan iofs inte prisbilden vare sig i Dalarna eller just nu 2009 men när vi grävde hela vår grund 2003 här i Uppsala (108 m2) kostade grävaren med maskinist 65 000, sen tillkommer materialet då. Utifrån det låter en del av inläggen väldigt billiga i sina beräkningar tycker jag. Förra året sa min granne att det kostar 1500-1800 kr per meter (löpmeter runt huset, inte kvadratmeter) att få det gjort av en firma. Men låt inte det avskräcka, är det "rätt hus" för Er så är det ju "bara" att räkna med jobbet i kalkylen.
Du frågade i början av tråden vad huset är värt? Som jag ser det är husets värde detsamma som spekulanterna är beredda att betala, det finns vissa parametrar som påverkar så som läge, skick, renoveringsbehov och liknande men i slutändan avgör köparen vad det är värt. Sett till vad man får för pengarna är inget hus i Uppsala värt priset tex men vill man bo i hus får man betala det ändå :p
"Hempularens" råd ang. mäklare är nog det viktigaste Ni fått i tråden hittills, lita aldrig på en mäklare!! han får betalt av säljaren för att sälja huset för så mycket pengar det bara går, vissa av dom får beg, bilhandlare att kännas seriösa :D
 
Tack för svaren!

Vi var på visning idag och det var fint, vi bestämde oss för att åtminstone göra en intresseanmälan.

Mäklaren sa att det hade grävts runt hela huset och dränerats 1993, platonmatta i källaren och nån sorts matta(?) runt huset. Ska man be att få se kvitton på en sådan sak?

Radonvärdet var 370Bq/m3. Riktvärdet är ju 200 men det är ingen större kostnad att åtgärda det va?

Budgivningen är redan i början av nästa vecka, det känns ju som det är så jäkla snabba ryck! Den dagen man köper hus gör man ju trots allt sin största affär i livet...!
 
moestberg skrev:
Riktvärdet är ju 200 men det är ingen större kostnad att åtgärda det va?
Om det vore gratis så skulle säljaren redan ha gjort det.
 
moestberg skrev:
Tack för svaren!

Vi var på visning idag och det var fint, vi bestämde oss för att åtminstone göra en intresseanmälan.

Mäklaren sa att det hade grävts runt hela huset och dränerats 1993, platonmatta i källaren och nån sorts matta(?) runt huset. Ska man be att få se kvitton på en sådan sak?

Radonvärdet var 370Bq/m3. Riktvärdet är ju 200 men det är ingen större kostnad att åtgärda det va?

Budgivningen är redan i början av nästa vecka, det känns ju som det är så jäkla snabba ryck! Den dagen man köper hus gör man ju trots allt sin största affär i livet...!
Självklart skall ni besiktiga iaf, men om säljaren säger att det är omdränerat så borde det ju vara så, och därmed minskar riskenf ör att det finns fuktskador.

Radonsanering kan vara relativt billigt, det beror lite på förhållandena, det finns andra trådar om detta. Det kan dock också springa iväg - om än kanske inte lika mkt som en dränering - iaf om det är markradon och inte blåbetong som är källan...

/K
 
Nyfniken skrev:
Om det vore gratis så skulle säljaren redan ha gjort det.
Jo gratis är det ju inte. Värdet är ju inte heller skyhögt, är det nånting ni skulle åtgärda?

Mina föräldrar har tex haft över 1000 i värde i deras gamla hus och de har inte dött än iaf. Har bott där sen mitten av 70-talet.
 
moestberg skrev:
Jo gratis är det ju inte. Värdet är ju inte heller skyhögt, är det nånting ni skulle åtgärda?

Mina föräldrar har tex haft över 1000 i värde i deras gamla hus och de har inte dött än iaf. Har bott där sen mitten av 70-talet.
Hade jag haft barn i huset så definitivt !
Även om radonriskerna främst är väldigt stora om man är rökare (radon förstörker risken för lungcancer flerfallt!), så har man ju satt ett gränsvärde för att man misstänker att skador kan uppstå.

Är det bara i källaren - och ingen sover där - well då spelar det nog inte så stor roll. 325 bq - vilken mätdosa var det på - över eller undervåning eller ett medelvärde ?

Men en besiktningsman torde kunna avgöra vad den troliga källan är. Iaf om det mest troligt är markradon eller blåbetong.

Är det markradon brukar man kunna komma undan med rel. billiga åtgärder som radonsug som skapar ett under tryck under plattan, eller fläkt som skapar övertryck i huset så att radongaserna inte kommer in - men det beror lite på ventialtion osv osv - som sagt det finns en del trådar om radonsanering här på forumet.

/K
 
Radon ökar cancerfallen i siffror som är mätbara per 100.000 invånare. Det blir något eller några cancerfall mera per år om 100.000 människor bor i hus med värden som överstiger gränsvärdet. Rökare som bor i radonhus löper en markant större risk för lungcancer.

Vem som drabbas är en slump, men jag lovar att om man bor i ett radonhus och ser sin partner tyna bort i en plågsamt jobbig cancer om tio år så kommer man aldrig att förlåta sig själv för att man inte gjorde något åt radonet. Risken är liten, men konsekvenserna oerhörda.

Ibland är det rätt enkla saker som behövs, ibland handlar det om större investeringar. Och precis som Nyfniken skrev, hade det varit enkelt och billigt skulle det redan vara fixat. Det är en bra utgångspunkt när man köper hus, bilar, båtar etc. och säljaren eller mäklaren står och bagatelliserar fel.'

Kvitton för något som gjordes 1993 behöver ni inte be om, det får lov att anses som preskriberat. Låt en besiktningsman kolla fukten istället, det säger mera om det var ett bra jobb som gjordes då eller inte.

Om det här är eran första budgivning, så sätt er ned i helgen och gå igenom vad huset får kosta, och håll er till det! Även om ni inte får huset så lär ni er hur det går till och är mer förberedda nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.