Hej,

Renoverar i källaren (platta på grund) och ska lägga in golv i hallen.
Hade tänkt lägga in platonmatta + spånskiva + klickgolv, men byggaren vägrade lägga in platon om den inte är ventilerad.
Måste man ha ventilerad platon?
Måste det vara ventilerat hela vägen ut, eller kan man ha ventilerat upp i rummet?
Måste jag flytspackla innan jag lägger platonmattan?
Isf kanske det är lättare att lägga klinker istället...

mvh
Jonas
 
Byggaren var inte en besvärlig eller dum typ, det ska absolut vara ventilerat under ett trägolv i källaren.
Och ja det allra bästa och enklaste är att flyta och lägga klinkers, lägg inget tätskikt bara för då blockerar du för markfukten som måste få komma ut.
 
gardan skrev:
Måste det vara ventilerat hela vägen ut, eller kan man ha ventilerat upp i rummet?
Måste jag flytspackla innan jag lägger platonmattan?
Isf kanske det är lättare att lägga klinker istället...

mvh
Jonas
Den jag använde ventilerade upp i socklarna som var försedda med hål för ventilation. Platonmattan lägger du direkt på plattan vad jag minns, var några år sen nu.
Jag la frigolitskivor med spår för värmeslang och golvvärme ovanpå så jag vet inte riktigt hur man gör annars ovanpå platon.
Flyta och klinkers blir kallt att gå på vintertid, finns tid, råd och plats för golvvärme skulle jag rekommendera det.
 
Jo det blir definitivt kallt utan golvvärme.
Vi kommer flyta ett par golv i källaren själva snart, ska absolut lägga in golvvärme då (el), eftersom det bygger så lite, plus att jag är elektriker underlättar ju lite.
 
Hej,

Men om jag kör med ventilerad platon, måste jag då ha rör hela vägen upp och ut genom ytterväggen, eller räcker det med ventilerat upp i rummet?

Golvvärme i källaren är ingen bra idé när man har platta på grund. Isf bör man gräva ur och isolera (30cm) och sedan gjuta igen och lägga golvvärme för att inte driva fukt(kondens) till närliggande rum. Alternativet är att lägga golvvärme i hela källaren.

//jonas
 
Den jag använde ventilerade via socklarna upp i rummet bara, sen får rummets vanliga ventilation ta hand om resten.

Golvvärmen i just de rummen har bara frigolitskivorna som isolering, enl tillverkaren ska det räcka. Vi har alla fall inte märkt nåt problem annat än att det blir varmare i badrummet på samma källarplan där jag bilade bort golvet och göt EPS först innan flyt och klinkers. Men det kanske beror på att klinkers "bär" värme bättre än laminat, vad vet jag.

Jag vet också att enl expertis så är det "jätteintebra" att ha golvvärme i källaren utan isolering. Men innan detta var allmänt vedertaget så installerade jag vattenburen golvvärme i källaren på vårt dåvarande suterränghus helt utan nån isolering. Vi la värmeslangarna i spångolv med färdiga spår och spångolvet direkt på plattan. Det är 15 år sen nu och vi upptäckte aldrig några negativa effekter på detta och dom som köpte vårt hus bor kvar där än och vi möter dom ibland så vi vet att inte heller dom har upptäckt nåt. Ett hus bevisar inget som går att generalisera men nog kan man undra över vad som faktiskt är sant? ;)
 
gardan skrev:
Hej,

Men om jag kör med ventilerad platon, måste jag då ha rör hela vägen upp och ut genom ytterväggen, eller räcker det med ventilerat upp i rummet?
Det räcker med att fukten kan komma ut i rummet, alltså typ ventilerade socklar.
 
Har för mig att jag någonstans läst om rekommenderad max-storlek på golvet när man lägger en platonmatta. Att golvet inte kan vara hur stort som helst är ju logiskt eftersom ventilationseffekten rimligtvis borde avta med storleken.

Tyvärr så hittar jag inte informationen igen... någon som vet?

(Min fråga är nog inte aktuell för gardans hall, så ursäkta om jag lånar tråden lite...)
 
Tror att det står på Platons sida om hur stort rum man kan ha utan mekanisk ventilation av golvet. Med mekanisk ventilation har jag för mig att man kan ha väldigt stort. jag har definitivt läst det nånstans ganska nyss, har för mig att det var hos platon.

Passar på att låna tråden lite, fast det egentligen är samma fråga:
Om man vill ha golvvärme i ett hus med källare, inte vill hugga upp golvet och samtidigt inte bli av med för mycket takhöjd, hur gör man då? Hur tunnt kan man bygga? Både lösning med vattenburet och el är intressant. kan man göra bara ett rum?
 
Vi tänkte lägga golvvärme i källaren med från 1950 men utan isolering under så försvinner väldigt mycket av effekten. Jag kommer därför att prova en "egen" metod, jag lägger bara klinker direkt på betongen och använder sedan en fläkt som tar varm rumsluft vid taket och blåser ut den längs med golvet. Tänker sätta en regulator på fläkten och en spridningskanal ovanför golvlisten.

Får se hur det blir men man måste våga prova något nytt ibland. :)
 
KungAnka skrev:
Tror att det står på Platons sida om hur stort rum man kan ha utan mekanisk ventilation av golvet. Med mekanisk ventilation har jag för mig att man kan ha väldigt stort. jag har definitivt läst det nånstans ganska nyss, har för mig att det var hos platon.

Passar på att låna tråden lite, fast det egentligen är samma fråga:
Om man vill ha golvvärme i ett hus med källare, inte vill hugga upp golvet och samtidigt inte bli av med för mycket takhöjd, hur gör man då? Hur tunnt kan man bygga? Både lösning med vattenburet och el är intressant. kan man göra bara ett rum?
I mitt föregående inlägg beskriver jag hur jag gjorde ;) Frigoliten bygger runt 20 mm om jag minns rätt, jag la laminatgolv ovanpå och platon under har för mej att alltihop byggde 35 mm tillsammans. I vilket fall som helst var den här lösningen den som byggde lägst när jag och rörmokaren letade alternativ. Om man bortser ifrån att det är omöjligt att se om plattan suger upp fukt när värmen är avstängd på sommaren vilket sägs vara ett problem vid för dålig isolering så har det fungerat som planerat. Vi har den här lösningen i 2 rum i källaren där hemmaboende sonen bor, sen har vi golvvärme i toa/dusch i källaren också men där göt vi EPS och la klinkers, resten av källaren värms med element på väggen så jag anser att man kan göra både och :cool:
 
Hej.

Har en liten "följdfråga" gällande just oisolerad platta & platon;

Bor i ett radhus med sutteräng och ett av rummen (drygt 22 kvm) har den förre ägaren målat golvet med betongfärg. Nu vill vi inreda rummet, dvs lägga platonmatta med ventilerade socklar (om det inte är för stor yta utan mekanisk ventilation, ska kolla upp detta) och parkett ovan på det. Men nu till min fråga; måste jag slipa (?) bort färgen först? Besiktningsmannen nämde nämligen att färgen kommer att släppa efter x år pga det konstanta tillförandet av fukt från marken.
Någon som vet vad som är "best practice"?


Tack på förhand!
 
Det är inget jag säkert vet, men jag skulle avlägsna färgen innan jag täcker plattan med nåt, även om det är platon med ventilation. I vårt fall var det nån gammal plastmatta limmad på golvet och rörmokaren ville ha en ren platta innan vi gjorde nåt mer så det var bara att värma, skrap och slipa :)
 
Jan-Å skrev:
Frigoliten bygger runt 20 mm om jag minns rätt, jag la laminatgolv ovanpå och platon under har för mej att alltihop byggde 35 mm tillsammans. I vilket fall som helst var den här lösningen den som byggde lägst när jag och rörmokaren letade alternativ.
Tackar, låter som den bästa lösningen för mig också, förutom att jag nog inte skulle välja laminat, klinker är lite mer fukttåligt och så får man ut mer av värmen i rummet istället att den går ner i plattan. (Plus att jag inte gillar laminatgolv, men det är nog bara jag.)
 
KungAnka skrev:
Tackar, låter som den bästa lösningen för mig också, förutom att jag nog inte skulle välja laminat, klinker är lite mer fukttåligt och så får man ut mer av värmen i rummet istället att den går ner i plattan. (Plus att jag inte gillar laminatgolv, men det är nog bara jag.)
Fast det går inte att lägga klinkers på frigoliten direkt men man kanske kan lägga golvgips först? Eller om man kan flytspackla ovanpå, men sånt vet dom som säljer. Jag hade gjort lika som i badrummet om jag skulle ha klinkers, bilat upp golvet, gjutit EPS och flytspacklat.
Får jag välja lägger jag trägolv eller klinkers men ibland är laminat mest praktiskt :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.