Vi har minst sagt störande grannar åt ett håll, och tänkte sätta ett ljudisolerande plank vid vår uteplats, som ligger mer än 5 meter från tomtgräns. Men enligt kommunen får det inte vara mer än 1.80 högt och inte mer än 3 meter ut från huset. Men om reglerna för friggebod står att det får inte vara högre än 3 meter, och inte större än 12 kvadratmeter punkt. Min brossa har två stora kanoter som är ganska tunga, och jag tänkte hjälpa honom med förvaring av dessa på ett sådant sätt att man slipper lyfta dom, alltså en friggebod där båda kanoterna får plats efter varandra, -och därmed ordna vårt eget "problem" med stökiga grannar. Så jag tänkte bygga en friggebod i stället för ett plank, och göra denna friggebod 3 meter hög, en meter bred och 12 meter lång. Har jag några juridiska problem med denna installation? Juridiskt sett håller jag mig ju inom ramarna. Och jag är fullt medveten om att detta kanske inte är det bästa sättet att angripa ett problem med stökiga grannar på. Men vad tycker ni...? ( jag vet att tanken är vrickad, men här gäller det att lösa ett akut problem)
 
En byggnad om högst 10 kvadratmeter eller två på sammanlagt 10 kvadratmeter utöver de byggnader som det finns bygglov för.

Maxhöjd 3 meter från mark till taknock.

Avstånd till tomtgräns (utan grannes tillåtelse) ska vara minst 4,5 meter.

Veranda utöver 10 kvadratmeter är tillåtet men däremot inte tak över denna.

Tillstånd måste skaffas enligt miljöbalken inom strandskyddsområde.
Här kan du läsa mer.

http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1260
 
Volvo - jag läste dåligt, och Du har rätt! Men om jag gör en Friggebod som är TIO meter lång, en meter bred, 3 meter hög och inte kombinerar den med något tak eller annat över uteplats, bara plattor på marken - är det ok då? Vår tomt är 60 meter åt det hållet, så det finns gott om plats. Jag tänker självfallet inte göra någon asful installation, utan täcka den med klängerväxter och grönt, göra fint tak osv - men samtidigt få en ljud och insynsskyddad barriär mot grannen. Jag har tagit ner en massa träd åt det hållet för deras skull, men det räcker tydligen inte för dom, utan de ska från sitt geografiskt betydligt högre läge och med en massa inte bara insyn utan också ljudmässiga störningar ta över VÅR rätt att röra oss fritt på vår egen tomt. Men eftersom vi inte vill smyga runt i buskarna utan åtminstone på en liten del av tomten kunna röra oss fritt - får vi söka drastiska och lagliga lösningar. Är detta en sådan?
 
Hmm, låter som en finurlig lösning. En halvmeter bred så blir den ju 20 meter lång också.... Det är nog många som kommer att utnyttja den ide´n. Du råkar möjligen inte ha en liten kulle just där friggeboden ska stå? Typ, två meter eller nåt...

/ Dennis
 
Sillastryparen skrev:
Men om jag gör en Friggebod som är TIO meter lång, en meter bred, 3 meter hög och inte kombinerar den med något tak eller annat över uteplats, bara plattor på marken - är det ok då?
Tror inte det.
Bregreppet för en bod är att det är en form av byggnad med väggar, tak och dörr som man kan använda insidan till något praktiskt.
Om ni inte kompletterar med tak så att den inte blir användbar som tex. förvaring så kan man inte anse att det är en bod. Då är det snarare att klassificera som plank.
 
Nja, jag tolkade det som att den skulle ha tak, det var bara uteplatsen som inte skulle ha något. Då bör det klassas som en friggebod. Anpassad för sitt ändamål, kanoter. Fast behöver man förvaring till sin båtmast så räcker nog inte 10 meter...
 
Självfallet ska jag ha ett tak över installationen! Det jag skrev om var Volvos kommentar att "Veranda utöver 10 kvadratmeter är tillåtet men däremot inte tak över denna. " Tanken är ju att avskärma en uteplats på baksidan av huset, där vi har vår stora trädgård, och på mer än 4.5 meter från tomtgräns vinkelrätt mot huset installera en friggebod UTAN att göra tak över uteplatsen. - Och än en gång, jag vet att det här är att bända på reglerna, för så var nog inte friggebodstaken tänkt. Men installationen ska ha dörr, man ska kunna gå in bärandes två kanoter, och ta sig ut igen, snyggt plattsatt tak i samma stil som huset, - och samtidigt skapa en en meter bred isolerande luft- och kanotfylld ljudmatta och insynsskydd som i stället för ett futtigt plank på 3 meter är 10 meter långt. Grannarna har lagt sin uteplats åt vårt håll, och deras tomt är högre belägen än vår, så därför behövs högre höjd än 1.80 för att skapa någon form av insynsskydd. Vi är hjärtligt trötta på både ljud och att ha folk sittande på parkett och följa varje steg vi tar på tomten. Så här kan vi i varje fall använda 10 x 3-4 meter utan insyn, och det är ju alltid något. Tack för tipset om flaggstång förresten, jag tror den är ännu längre. Och jag känner att jag just nu har en omåttlig lust att samla på gamla antika flaggstänger och båtmastar... ::)
 
Frågade hustrun - glömde liksom att hon är en sån där som när det väl hamnar i åtminstone tingsrätt talar om vad som är rätt eller fel - och hon höll på att skratta ihjäl sig, talade om brännvinsadvokatyr (sp?) och sa att " tja, vill du skämma ut dig och ha mikroskopiska chanser att få rätt kan du ju försöka...!" Med den druckne papegojans envishet hävdar jag fortfarande att det här borde väl för fanken funka! Men hon hänvisar, utan att referera till något speciellt lagrum (hon sa att det är ju sällan dessa frågor hamnar i en tingsrätt) att det hänger på en allmän praxis vad gäller vad som är en "bod" och hur den används, och att 10 kvm inte kan dras ut i det oändliga bara för att muren/planket innehåller en flaggstång eller två. Så lika klok är jag - men det hade varit hilma käckt om någon ville testa min teori i praktiken och se vad som händer... Jag får väl själv ligga lite lågt... :-? Är man gift med en domare så är man. ::) Och jag som trodde jag hade hittat ett kryphål i denna underliga regel... Men NÅGONSTANS måste ju gränsen gå mellan längd och bredd vad gäller Friggebod! Visst fattar jag att en byggnad som är 40 meter lång och 25 cm bred kanske inte är att betrakta som en bod även om den innehåller ett antal antika flaggstänger, men reglerna är ju liksom inte helt tydligt skrivna... Eller...? :-X
 
En byggnad som är en meter bred och tio meter lång måste ju kunna betraktas som en bod, en mastbod till exempel. Några konsoler på ena väggen att lägga master på och utrymme bredvid så att man kan få dem in och ut. Om det inte är en bod, vad ska man då kalla den byggnaden? Gränsen måste rimligen gå vid att man inte på ett trovärdigt sätt kan visa den praktiska användningen av boden. En bod som bara är en halvmeter bred går knappast att förvara något i om man också ska kunna gå in där för att transportera grejorna in eller ut, man får inte plats att röra sig i boden, speciellt inte när fasadmaterial och reglar tagit sin del av utrymmmet.

Vi lär inte få veta var gränsen går förrän någon tar tjuren vid hornen och driver ett verkligt ärende till högsta instans.
 
.....eller ett skjul för dina stegar?! ;)

Jag tycker nog att en byggnad som är 1 meter bred och 10 m lång kan betraktas som bod, under förutsättning att den används som bod. Man kan ju få in sina cyklar där också.
 
I PBL står det inget om måtten på kortsida/långsida. Så vad jag kan se så går det bra att bygga en friggebod på 1*10 m(säkert också 0,7*14 m också, se bara till att man kommer in i boden).

Förövrigt går det bra att hänga på ett skärmtak om 12 kvm även på en friggebdo under förutsättning att skärmtaket är över entré eller altan(PBL 8 kap 3§).
(så till din 14 m långa friggebod kan du ha ett skärmtak med längden 17 m(17*0,7=12kvm) över entrén;-)

mvh,
 
va det inte på förslag att höja gränsen för en frigge från ca 10kvm till 15 eller något sådant ??
 
Om man tänker sig boden som en "mastbod" eller liknande så borde den kunna vara betydligt smalare än 1m. Man kan ju bygga långa skjutdörrssektioner på ena långsidan, så att man aldrig behöver vistas inne i boden när man hänger upp masten.

Och man kan väl alltid hävda att trädgårdsslangen mår bättre av att lagras utdragen på längden...

Om du menar allvar med tanken, så är det väl bara att prova. Om byggnadsnämnden slår ned på den (och skulle visa sig ha rätt) så kan du säkert förhala ett rivningsbeslut i 7-8 år genom diverse överklaganden. Har du en fru som är domare så kan hon säkert ge några tips på hur man kan dra ut på en sådan process. Risken finn väl iofs att man i det läget hinner dra på sig en straffavgift också.
 
Jag kan tänka mig många olika alternativ till mastbod, bod för kanoter, antika flaggstänger, varför inte en bowlingbana? osv... Men hustrun är fortfarande lika kallsinnig, och brukar inte ge mig sådana tillmäten som jag nu har fått av henne  :surprised:. Men vad då praxis? Någonstans måste det väl ändå finnas någon form av regel eller rättesnöre som anger ett förhållande längd/bredd? Visst fattar jag väl att man kan inte göra en 20 meter lång mur 3 meter hög och en halvmeter bred och hävda att "den faktiskt är en friggebod och innehåller två antika flaggstänger efter varandra" En av mina andra grannar kom in och tyckte jag skulle peta ner skott av deras Liguster-häck och få en tät fin häck som ganska snabbt blir 3-4 meter hög i stället så slapp jag problemet...  [smiley=engel017.gif] Som tidigare: Alla förslag mottages med tacksamhet! Blir lite full i f-n över det här [smiley=evil.gif]
 
En häck är ju onekligen finare än ett plank, även om det skulle vara förklätt till friggebod. Och kanske gör samma nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.