Lite mer uppdatering.

Hade ett långt samtal med byggaren där jag förklarade mitt missnöje och även lade fram ett önskemål om kompensation för förlorad arbetstid och därav ökade kostnader.
Stomresning med avhjälpande arbeten tog ungefär 7 ggr längre tid än vad som står i avtalet.

Han var totalt ointresserad av att kommentera detta, och hävdade också att det mesta var mitt eget fel eftersom jag hela tiden hade kommentarer på det utförda arbetet. De fick ingen arbetsro eller möjlighet att avsluta arbetet "på sitt sätt".
Han hade kallat till förbesiktning för att få tyst på mig.

Schysst inställning till kunden och sitt eget arbete.

"Det finns vanliga kunder och så finns det du" fick jag höra.
Han tyckte också att det var väl inget speciellt allvarligt med denna entreprenad.

Diskussionen lär fortsätta ett tag till, vi har ej kört slutbesiktningen ännu.

 
Yrkesstolthet finns,gäller bara att hitta den.. ;)
 
Min grundkille ringde tidigt i morse och säger att han låg vaken i natt och kom på en sak angående vårt bygge... ???

Under ett par sekunder gick det sjävfallet kalla kårar genom ryggraden. Huvaligen tänkte jag, här kommer nådastöten... kvicksand, fornlämningar, kärnbränsleavfall och vattenåder på en gång!

Men han fortsatte genom att säga "jag har kommit på ett bra sätt att utnyttja bl.a. bl.a. vilket sparar er en stor kostnadspost på säkert XXXXX"

Visst tänkte jag, försök du. Men jag kollade upp hans nattliga idé med vår KA och branschfolk och visst, det var en genial lösning!

Hoppas nu bara det fortsätter på samma sätt med snickare, VVS & EL... ::)

Lycka till allihopa, det finns bra entrepenörer oxo... :p
 
MEN!!
Nu måste du ju berätta vad det genialiska var för något...! :)
 
jaja, orkade inte skriva så mycket förut =)

Vid schaktningen hittade vi ett "hål" i berget som skall sprängas. 3 meter djupt & 4x4 meter, istället för att fylla igen med sprängsten och jämna till botten designade han helt enkelt om torpargrunden och ersatte de undre stödmurarna med HIB-balkar. Billigare, enklare och lägger vi ett enkelt golv samt isolerar lite får vi ett rum i huset, mer av ett förråd iofs men vem säger inte nej till 16m2 "gratis" extra förråd med dagens kvadratmeterpriser. Det lär även bli enklare att hålla rätt fuktighet och temperatur i torpargrunden med 1 rum istället för 4 minimala kryputrymmen med luckor mellan (sp?)

Tiil detta hade han en enkel lösning på hur vi blir av med de 10 gigantiska stubbarna, hans kompis tar dem för samma pris som VonSassens stubbfräsare ;)

Som sagt, hoppas flytet håller i sig genom hela bygget...
 
Grattis till en seriös grundkille. Visst finns det mycket bra hantverkare, jag har bra killar på el, VVS, plåt och spackling/målning så där är jag mycket nöjd.

Dessa har jag letat fram själv via kontakter och rekommendationer från folk jag litar på.
 
Den enda snickare jag litar på till 100% är en kompis som tyvärr har lååång väntetid för annat än småjobb men allt han gjort hos mej lyser kvalitet lång väg...en riktig snickare där skickligheten sitter i händerna o stoltheten är ledstjärnan för arbetet...
 
måste rätt mina tidigare siffror, utrymmet blir ca 45m2! Nu måste iofs värmepumpen ev. ersättas med grövre doningar men ytan... den ytan kommer väl till pass för en Hembio!!

När barnen växer upp blir det väl klassfest med bål, tryckardans till Gloria Gaynor och ryska posten som gäller i det fönsterlösa utrymmet men det skall nog gå bra det med ;D
 
Växa upp? ryska posten!? Vilken skräckvision du målar upp! Det skulle aldrig min dotter få göra! Fyll gropen med betong!
 
;D ;D ;D
 
Tradigt läge frasse. Har dock liknande erfarenheter. Jag, liksom du, byggde mycket själv och därför hittade jag alla strulprylar och kunde ligga på som en igel. I nyckelfärdiga hus märks säkert inte dessa då de "fixas" till.

De flesta i vårt område (100 friliggande egnahem) har en hel del otroliga historier som uppdagats vid besiktning eller betydligt senare. Efter mer än 3 år är där fortfarande hus som inte är färdiga.

Det värsta är att branschen generelt sett inte verkar driva kvalitén framåt som alla andra branscher. Istället skriver man om normerna så att den kvalitén som presteras passerar igenom.

En av de mer sannslösa (som jag inte kunnat verifiera i någon norm) är en granne som hade en buckla i den rostfria kyl/frys dörren. Eftersom bulan inte syntes om man stod i mitten av köket, så fanns den inte och det hela var ok.

Personligen tror jag inte det tar speciellt mycket extra tid att göra det hela ordentligt och om jag fick valen ...

1) Snabbt och slarvigt jobb med totalkostnad 2300000

eller

2) Ordentligt utfört arbeta av hög kvallité för 2350000 (50 000 är väl runt 150-200 timmar extra).

Hade jag valt alternativ 2. Eller?
 
Absolut, det "roliga" med allt sånt här strul är ju att byggaren åker på dessa kostnader i åtgärdstid som han inte får en spänn betalt för.

Inte så konstigt att han tycker att det är en dålig affär att bygga småhus.

Jag har en annan intressant historia, en bekant köpte för några år sedan ett märkeskök och säljaren rekommenderade en snickare som monterade det hela. Man gjorde som i husbranchen, ville ej ta på sig ett totalansvar utan kunden fick ordna med eget avtal med köksbyggaren.

När köket var klart visade det sig bl.a att man använt för långa skruv när man satte ihop skåpen med resultat att vassa skruvspetsar stack in i skåpet bredvid.

När man påpekade detta fick man som svar att "det syns ju inte om man ställer några glas framför."

Köksleverantören ville till en början inte ta något som helst ansvar, men efter några heta diskussioner så gick man med på att leverera nya stommar där det var som värst sönderskruvat samt att han fick stå för nytt montage.
 
Bjuder er alla på lite fackmannamässighet. Jo det e sant, snickaren försökte på allvar hävda att detta var i linje med hur man skall arbeta och behandla materialet... :p

IMG_4032.jpg
IMG_4017.jpg
IMG_4015.jpg
 
Inte tycker jag att hålet för dosan var så dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.