Som nybyggd säger. Är du med i facket så är Folksam ett klockrent val.

Länsförsäkringar är inte att rekomendera. De har mycket hårdare krav än andra bolag.
 
Någon som har några erfarenheter av Aktsam?
 
Salus ansvar är mitt försäkrigbolag som jag hittade tack vare Insplanet. Mitt hus är på över 400 kvm så inga av de "vanliga" bolagen ville försäkra det. Svaret var bara att "vi försäkrar inte så stora hus". Salus Ansvar är ju de helnyktras försäkringsbolag, men även vi normala människor kan försäkra där - de accepterade t o m att försäkra min vinkällare!
Tryckte jag in mina övriga försäkringar (bil, båt) hos samma bolag fick jag cirka 20% på dem.
Det verkar som om Salus Ansvar går utanför den vanliga ramen. Suveränt!
 
J
Länsförsäkringar är det mest stämda försäkringsbolaget i Sverige.

Jag har haft en ärende i rätten mot dem i flera år nu där de vägrar betala ut enligt avtalet och enligt vår advokat så är detta ett mycket vanligt beteende hos just Länsförsäkringar.

De räknar med att folk inte skall orka ta strid mot dem och bara ge upp.

Så mitt råd är vad som helst UTOM Länsförsäkringar!!
 
Jag har Vesta, ett norskt bolag som man tyvärr bara kan ha om man är kund hos Nordea.

De har oerhört bra försäkringspremier och är en stor anledning till att jag fortfarande är kund hos Nordea.
 
injonil skrev:
Jag har Vesta, ett norskt bolag som man tyvärr bara kan ha om man är kund hos Nordea.

De har oerhört bra försäkringspremier och är en stor anledning till att jag fortfarande är kund hos Nordea.
vesta tar in kunder trots du är kund hos andra.
 
Vad bra! Så var det dock inte tidigare.
 
Jag har haft Folksam. Länets. Socken och IF på alla mina hus och bilar tills nyligen. Då blev jag uppringd av Villaägarna, är medlem där, och på alla mina försäkringar sparar jag över 3000:-/år. Har alltså tecknat försäkringar genom Villaägarna.
Beträffande Folksams hemförsäkring bör man nog komplettera den. Försäkringsbeloppet är inte vidare högt.
 
JanneL skrev:
Jag har haft Folksam. Länets. Socken och IF på alla mina hus och bilar tills nyligen. Då blev jag uppringd av Villaägarna, är medlem där, och på alla mina försäkringar sparar jag över 3000:-/år. Har alltså tecknat försäkringar genom Villaägarna.
Beträffande Folksams hemförsäkring bör man nog komplettera den. Försäkringsbeloppet är inte vidare högt.
vaddå inte högt???är det en kollektiv är den på 600 tkr och en privat väljer du ju själv ??
 
Pratade just med "Moderna försäkringar" som vi har genom facket för lägenheten. De försäkrar inte hus äldre än 1900. Så det var med råge kört för vår del. Får se vad Insplanet hittar på då.
 
kan bara rekommendera IF....

De har tillägg i försäkringen som ingen annan har bl.a. läckage i taket (se annan tråd av mig)

kostar ca 5000 per år ((stora villahem försäkring)

visst de vill jobba på att komma undan att betal, men de är seriösa och lyssnar på folk... allt bero ju på hur man bemöter dom själva.

p.s.
apråpå insplanet... de har inte tillgång till de "bästa/billigaste försäkringar"

ringde dom för en bilförsäkring (skulle kosta 12000 /år) ringde sedan runt på annat håll nu har jag 6500 /år helförsäkring med billigare villkor)
 
Branschen är en djungel. Att analysera fram bästa bolag för just DITT hus är svårt nog. Att hitta bästa bolag för ALLA hus är omöjligt. Jag tar in ett antal offerter varje år, och har noterat bara ett par knepigheter som borde beröra fler än mig:

För det första är det formellt omöjligt att begära offert från If utan att samtidigt bevilja dem tillstånd att "hantera" mina personuppgifter så fritt de själva vill. Jag vill inte ha brevlådan full av reklam, bara för att få offert på villaförsäkring. Efter lång diskussion med tre eller fyra tjänstemän på If benådades jag vid ett tillfälle slutligen med ett skriftligt "prisförslag". Mycket riktigt: Det var inget bra förslag...

För det andra noterar jag att ett stort och välrenomerat bolag som Folksam i försäkringens villkor anger att stormskada på carport inte berättigar ersättning. Carporten kan bli sönderslagen av vandaler. Jag får ersättning. Den kan brinna. Jag får också ersättning. Men om carporten skulle bli delvis skadad eller helt ödelagd av orkan eller annan vind med styrka över 20 sekundmeter får jag inte ett korvöre.
 
Jag anser trygg hansa har de bästa villkoren. De är något dyrare men det uppvägs av villkoren. Jag har två bekanta som jobbar /har jobbat hos länsförsäkringar. De har sina försäkringar hos IF och trygg-hansa. Det säger en hel del.

Privat har jag nu länsförsäkringar och har oftast blivit bra behandlad. Jag kommer dock att byta till Trygg-hansa under året.
 
Är med i Unionen och trodde med deras nya avtal IF skulle bli förmånligt. Döm om min förvåning när de offererar mig en årskostnad på 4600kr jämfört med 3600 hos Trygg Hansa. Båda inkluderar drulle och ca 3000 i självrisk+ 1 mille lösöre. Är det några viktiga punkter där bolagen skiljer sig åt som man bör kolla upp eller kan man gå på billigaste?
 
o.b.s det är flera bolag som straffar kunden med högre premie ifall dom har betalnings anmärkningar.i dessa är det if, folksam och fler är på väg.
så har du anmärkningar så anser bolaget att du är en presumtiv försäkrings bedragare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.