jag ska bygga in en skjutdörr, har en vanlig slät vit dörr motsvarande 10x21 och ska köpa skena av denna typ där hjulen går i en skena
dubblaSkena

nu funderar jag på om ni som byggt har haft några typiska problem eller har tips på sådant man borde tänka på innan man bygger in dörren?

en fråga jag funderar på är hur stort utrymme som behövs på vardera sidan dörren så att dörren inte skadas när man skjuter in dörren?
 
Redigerat:
Hur mycket utrymme som behövs på vardera sida om dörren kan nog bero hur brett spår man har på dörrens underkant. Dörren går ju på en liten plastfena som sitter fastskruvad i golvet. Jag har typ likadana beslag som du men ett inte allt för tajt spår i dörrens underkant, så dörren kan röra sig lite fram och åter men bara några millimeter. Kan inte säga exakt.
Du kan ju göra ett väldigt tajt spår i botten av dörren så den inte rör sig så mycket om man råkar trycka mot den?
 
ok

jag har beställt dörr med skåra i - dock väldig lev tid - best 22 juni lev 29 aug - semtider gissar jag.

Så jag får se bredden på den

men om dörren bara rör sig någon millmeter borde det intebli något problem.

andra erfarenheter vid uppsättning av skjutdörr?
 
Oj, jäklar vad länge. De kanske kör dörren med häst och vagn? Eko-driving.

En annan grej man kan tänka på tycker jag är hur hög dörren är i förhållande till vilken höjd skenan sitter på. Jag råkade placera min skena för högt så att skruvarna dörren hänger inte sitter så hårt fast i skenan som jag skulle önskat. Det bästa är om det finns lite marginal att justera dörren uppåt och nedåt med skruvarna i skenan också.
 
Totte_S
Vi har byggt 5 skjutdörrar med den sortens beslag (liknande). Vi byggde våra väggar dubbla med 45*70 reglar, 70 mm mellan väggarna, lätt och bra att lägga en regel som distans mellan.
Som Karl_84 skriver så får man ju tänka och mäta en del, men det mesta finjusterar man ju med smygarna runt dörren.
Vi byggde våra av gamla spegeldörrar. Styrskåran i botten av bladet gjorde vi med antingen cirkelsåg eller överhandsfräs. Fräs var nog bäst för man behövde köra två gånger med cirkeln.
 
glöm inte att isolera väggarna invändigt, kan tänka mig att det blir en bra resonanstrumma annars. Inte roligt om det är en toadörr med tankte på de ljud man helst vill behålla för sig själv inne på toaletten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.