Hej!
vet inte om jag lagt denna fråga på rätt tråd men gör ett försök här ialla fall.

ska börja stomma upp en tillbyggnad av vårat hus, och tänker lite längre fram, hur lägger man takbjälkarna 170x45 cc 60 vid hammarbandet? ska det sågas ut en liten kil eller läggs de endast rakt på hammarbandet utan att sågas för att sen spikas/skruvas fast?

se bild:
999200991236Acffc.jpg

tackar för svar!
 
Jag tycker det känns lite statigare om man jaxar ur men jag tror inte det har någon större betydelse för konstruktionen. Däremot för takvinkeln. Takstolarna kan du fästa med med vilkeljärn mot hammarbandet.
 
N
Såga tilll kilar istället och fäll in mellan takstol och hammarband.

Jackar du ur takstolen försämrar du ju hållfastheten vilket är onödigt.

Mvh

Köksmontören
 
Kanske en dum fråga men kan du inte snedsåga hammarbandet?
 
Hej nikke!

Jag brukar jacka ur en liten kil. ca 2,5 cm djup vid utsidan vid runt 30 graders takstol.
(grundare vid flackare tak givetvis.)
Då kommer den ligga an hammarbandet ca 5 cm.
Är du noga med vinkeln, får takstolsbenet stöd av hammarbandet de 2,5 cm, så att utskjutet skulle bli så försvagat, att något skulle kunna hända är knappast troligt.
Har då aldrig hänt mej.

Har du möjlighet, så jacka ur när alla takstolar ligger travade på varandra, så att det hamnar på exakt samma ställe, på alla stolar.
Men kom ihåg!! Varning! Varning! Detta är ett petnoga moment!
Mät och kolla! Uppifrån och nerifrån!
Jackar du olika djupt blir nocken krokig.

Fördelarna med att jacka är att du får möjlighet att rikta väggarna en sista gång.
De kan bågna till sej under monteringens gång, utan att man märkt det.
Det låser också reglingen utåt, samt underlättar resningen av stolarna.

Jag brukar markera avstånden mellan stolarna på spikregeln innan, låsa med en 100 spaxskruv, (den går ju enkelt att lätta på) och sedan snedspika när jag kontrollmätt alla.

Men vinkeljärn är ju jättebra också.

Blev ett långt svar, men ....

Såga helst inte i spikregeln.

mvh Johan
 
Glömde ett viktigt argument jag måste få påpeka.

Om du inte jackar och har långa väggar, pressar stolarna väggarna inåt av sin egen tyngd. Då måste du kolla avståndet tvärs över, mellan varje stol, annars blir huset svankryggigt redan från början.

Vid jack riktas tyngden rakt ner mot marken.

Slut från mej. (Jag lovar! :) ) I rest my case!

Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.