Vi har byggt ett Nybro från smålandsvillan, har bara bott där en månad.

Vi har installerat en fuktmätare i grunden som visar 77% luftfuktighet, så nu har jag installerat fläkten som kom med grunden. Hur lång tid har det tagit för er andra som har en smv innan ni sett att fuktighetsnivån sjunkit efter installationen av fläkten?
 
Hur fort det går är kopplat till fuktighet o temp ute - blir det jättetorrt som tex när solen har torkat ut fukten efter ett regn o källaren/vinden fortfarande är fuktig så tar det nån timme eller så innan du är under 50% men om det regnar konstant så är det fuktigt konstant med.

Jag antar att du har en trygghets vakt eller motsvarande med sensorer (har för mig de är med när man köper ett hus från SV) - fläkten skall vara av eller på ett mycket lågt varv under morgonen, kvällen och när fuktighet i allmänt är hög.

Stirra dig inte blind på RH i källaren, det börjar inte växa mögel bara för att den är 75%+ då o då - den mäter även säker fel med en bred marginal. Den viktigaste faktorn för att trä skall mögla/ruttna är virkets fukthalt som byggs upp relativt långsamt när vi pratar luftburen fukt, det är där fläkten kommer in - får den en chans byts luften ut mot torrare som i sin tur torkar virket och det är just luftbytet som går fort med ett sånt system.
 
Installerades inte fläkten av byggarna? Är inte den igång dygnet runt för att skapa ett undertryck i grunden? Har du den nya grunden eller den gamla?
 
Vi har den nya grunden. Byggarna hade gjort hål för fläkten sen så fick vi själva sätta upp den. Jag installerade fläkten i morse.

Så om jag har förstått det rätt så är det inte farligt om det är över 75% i grunden under en tid för att fläkten skapar cirkulation på luften i grunden?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.