Nä, men det gör väl varken till eller ifrån egentligen.
 
e skrev:
Brukar det vara det?
Menar du att lockbrädorna skulle vara spontade och sitta ihop?
 
Hm, då kanske jag får revidera mitt tidigare självsäkra svar. Men flera hus som jag har tittat på har definitivt inte haft spåntad panel.

 
Jag har hört något om att man inte ska sätta spik som går genom både "yttre" och "inre" panelen eftersom det då kan uppstå sprickor i panelen när den rör på sig. Detta blir svårt (omöjligt) att undvika om inre lagret är spontat och sitter ihop.
 
Har byggt Hjältevadshus.
Jag vet inte om deras byggen är representativa, men de använder inte spontad panel under läkten.
Håller med GF om sprickrisken. Då vi byggde till Carport/förråd så pratade vi med en opartisk sakkunnig som rekommenderade att man inte spikar genom underbrädan.
 
Det står till och med i Hus AMA att man inte ska spika igenom bottenbrädorna. Dessutom sägs det om skarvning av panelbräder: Bräder får inte vara kortare än 2 m och skarvarna ska vara jämnt fördelade över hela ytan. I stående panel ska skarvar snedskäras med fall utåt liksom brädernas underkant vid sockel.
 
BoD
Menar du att det i hus AMA står att stående panel skall förses med droppnäsa i underkant mot mark. Ytterst intressant i så fall med tanke på att det verkar som om stora husleverantörer har missat den paragrafen.
 
Det här är inte klokt... Det finns med i Hus AMA 83 att virke ska snedkapas i nederkant, men inte i Hus AMA 98!

I HSD.16 (Synlig vägg- och takpanel samt list utomhus) och i HSD.161 (Stående lockpanel med lockläkt utomhus) och HSD.162 (Stående panel med lockbräder utomhus) nämns bara att "panel som skarvas skall snedskäras med fall utåt".

Kan nån förklara orsaken till det för mig? Jag har också sett att många inte snedkapar virket i nederkant, men jag trodde att det berodde på kostnadsbesparing. Tar man inte hänsyn till urgamla snickarkunskaper? Eller läser jag fel i Hus AMA?
 
Av egen erfarenhet vet jag att Trivselhus tydligen sågar droppnäsor medans Anebyhus som jag själv valde inte gör det. Fler märkeserfarenheter kan vara av värde för våra läsare.
 
Tänkte bara ge ett litet tips:
Lockpanel/herrgårdspanel osv. En idé som kan vara bra är att ha s.k. "musklossar". (Om man vet att det finns möss där man bygger) Det är klossar som sätts under locket i nederkant, så att möss inte ska kunna springa i väggen. Dessa ska dessutom inte spikas igenom (spricker), utan ska fungera som en byrålåda (så den tätar ordentligt, kilas fast) med en spik i underkant (kanske i överkant oxå, det vet jag inte...).
/C 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.