Skall bygga om min sommarstuga, idag finns det ett tak som är ombyggt tillbyggt och fuskbyggt. Jag skall vända på taket så jag får 5 m spännvidd istället för 9 m som det är idag.

Huset kommer att bli ca 9 m x 5 m.
Finns det någon standard vinkel för takstolarna till detta husmått eller vad har ni använt ??

Jag har funderingar på att bygga ett sovloft på vinden vilken takvinkel behöver man då eller hur mycket höjd behöver man ?

Om man inte bygger sovloft vilken vinkel använder man då??

Idag har taket kanske 10 cm tass längd.
Hur lång bör tass längden var på det nya taket?
Det blir plåt på taket och huset ligger i snözon 2.


Joakim
 
I
Ju mindre bredd du har på gaveln, ju mindre användbart utrymme får du däruppe. En spv. på 5 meter ger knappt något ens vid 45 graders lutning som är vanlig för 1½-planshus. Ska du ha utrymme vid takfoten får du bara ut cirka 3 meter i bredd vid 45 graders vinkel om du nöjer dig med 1 m i höjd på stödbensväggarna. Höjer du upp takstolen en halv meter (svensk takstol) får du 1½ meter ute vid stödbensväggarna, men fortfarande inte mer än c:a 3 meter i bredd.

Kör du med förhöjd takfot och brutet tak (60+27 graders lutning) kan du få ut lite mer. Fast exteriört ser det så fult ut som det bara kan göra när man inte utformar huset rätt. Brutet tak kräver bredd på åtminstone 7-8 m för att inte se för jävligt ut. Med en förhöjd takfot behövs uppåt 10 m i gavelbredd för att det ska se ut som om inte huset har krympt på höjden (satt sig i backen).

Andra vanliga taklutningar är 4, 14, 27, 35 och 45 grader. Med plåt kan du klara 4 grader. 14 och högre duger för tegel- eller btg.takpannor.

Tassutsprånget kan variera från cirka 25 cm uppåt 100 cm. Det hänger samman med hur bred gaveln är. Men även taklutning spelar sin roll. Är den brant kommer ett långt utsprång att hamna nära fönsteröverkant. Normalt ligger tassutsprånget runt 50 cm.
_____________________
Byggaren
 
FAN vilket grymt svar!
Byggaren, du är kung!
Tack.
 
I västra götaland är många sommarstugor 5x9m byggda med 22 graders vinkel och en tass på ca 30 cm. Dock är det inget för ett sovloft (ger endast 1,2 m frihöjd i nock). Skall du loft ha det kanske 35-45 är mer lämpligt (ryggåstak). Titta på hus i omgivningen och inspireras, ett förhöjt liv som byggaren nämde är en bra lösning, ger enkelstuge utseende över det hela, samt möjlighet till ljusinsläpp.
 
En bra början kan ju vara att man hör om den lokala byggnadsnämnden har synpunkter på taklutningen.
 
imported_Byggaren skrev:
Med en förhöjd takfot behövs uppåt 10 m i gavelbredd för att det ska se ut som om inte huset har krympt på höjden (satt sig i backen).
Jag känner mig för okunnig för att följa resonemanget. Är förhöjd takfot och förhöjt väggliv två skilda saker? Om så är har jag svårt att visualisera skillnaden. Om inte så ser det garanterat inte konstigt ut med förhöjt väggliv/takfot och mindre gavelbredd än 10 m.
 
Om du tittar på bilden till höger ("Tipsa Redaktionen") så ser ett rött hus med förhöjt väggliv. Kanske kan kopera det rakt av? Det verkar ha en takvinkel på 27-35.
Det byggaren menar är ett brutet tak där man vinkar nederdelen av taket kraftigare för att få mer yta på övervåningen. Det är snyggt men passar bäst på större hus som sagt (men det finns småhus i göreborgstrakten med denna konstruktion).
Båda lösningarna kräver lite mer arbete så att fundera på ett ryggåstak (öppet till nock med 27 eller 35 vinkel, limträbalk och stödstolpar var 3:e meter) kanske är det effektivaste sättet att få till ett tak. Dessa är ganska lätta att beräkna också.
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Industritra/Limtra1/lagerbalksprogram/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.