Stor diskussion om litet problem ::)

Det finns tre lösningar (om man nu saknar jordfelsbrytare, vilket för mig är oförsvarligt ,oavsett installation):

1) gör inget alls , men var medveten om vilka "jordade uttag" är ojordade
2) byt ut de "jordade uttagen" till ojordade dito
3) dra skyddsjord till de "jordade uttagen"



 
Bob_the_builder
Jag håller med harrys om att det knappast är en elektriker som installerat jordade uttag utan att ansluta dem till jord i centralen.

Därför är det ju faktiskt så att det måste vara säljaren eller "någon polare" som bytt uttagen. Det har då skett utan "nödig kännedom" som är kravet för att få göra dylika ingrepp utan behörighet. Därigenom har säljaren begått ett brott. "Förhoppningsvis" har han gjort detta av okunskap och inte i syfte att försöka få någon att tro att uttagen är jordade för att på så sätt låta påskina att elanläggningen håller högre standard än den faktiskt gör.

Oavsett vilket tycker jag att det här måste kunna klassas som ett dolt fel.
 
Pratade ni något om elen innan köpet...jag anser att man kan hävda dolt fel eftersom det som ligger under undersökningsplikten är att man som normalt bevandrad person kan se att öppna ett uttag för att kolla anserjag inte skall behövas. springa runt i husets alla uttag och skruva upp nja tror jag inte faller under undersökningsplikten vad jag vet som blivande fastighetsmäklare. JB 4:19 Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. bla bla bla köparen har rätt till ersättning för skada om felet eller förlusten beror på försummelse från säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren anses ha utfäst. Sitter det jordade uttag där så får man nog anse att säljaren har utfäst att de var jordade
 
Coolman skrev:
Besiktades huset före köpet?

Besiktningsmän brukar ha med sig en apparatdosa för att se om uttagen är jordade.

Dock testar han bara i köket och våtutrymmen men iofs kanske om han är shysst i andra rum också som enligt lag inte är ett måste beroende på när huset e byggd.
Vi gjorde en nogrann, så kallat stor besiktning innan köpet. Besiktningsfarbrorn kikade bara okulärt på uttagen.
Men i detta fallet är det ny elcentral och nya uttag, så man tror ju att det ska vara friskt.
Jag frågade mäklaren vad hon skulle tyckt om vi börjat skruva loss uttag på visningen...

 
GasGlad skrev:
Just det, att det sitter jordade uttag där man inte förväntar sig i en äldre villa borde vara skäl nog för att göra en grundligare undersökning.
Sen kan man ju fråga sig vad det var för elektriker som inte ville befatta sig med de "livsfarliga" uttagen.
För övrigt håller jag med "harrys", se till att fixa elsäkerheten först och kolla sen upp möjligheten att få kompensation från säljaren, men hoppas inte på för mycket.

Ytterligare några länkar i ämnet undersökningsplikt:
[länk]
[länk]
[länk]
Elektrikern ville inte börja rive i det om vi skulle gå vidare juridiskt med det, då var det bättre att det var orört.
Han höll mässa för oss vad som kan hända om man litar på att det är jordade uttag. Om man t.ex. tar med sig en borrmaskin inifrån och ut etc. Alla slutade med det värsta tänkbara scenariot, ve & fasa.... :-/
 
LeoBalk skrev:
Stor diskussion om litet problem  ::)

Det finns tre lösningar (om man nu saknar jordfelsbrytare, vilket för mig är oförsvarligt ,oavsett installation):

1) gör inget alls , men var medveten om vilka "jordade uttag" är ojordade
2) byt ut de "jordade uttagen" till ojordade dito
3) dra skyddsjord till de "jordade uttagen"
Vi har en jordfelsbrytare, men fungerar den om det blir fel i ett uttag som inte är kopplat med jordkabeln ?
 
alis skrev:
Pratade ni något om elen innan köpet...jag anser att man kan hävda dolt fel eftersom det som ligger under undersökningsplikten är att man som normalt bevandrad person kan se att öppna ett uttag för att kolla anserjag inte skall behövas. springa runt i husets alla uttag och skruva upp nja tror jag inte faller under undersökningsplikten vad jag vet som blivande fastighetsmäklare. JB 4:19 Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. bla bla bla köparen har rätt till ersättning för skada om felet eller förlusten beror på försummelse från säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren anses ha utfäst. Sitter det jordade uttag där så får man nog anse att säljaren har utfäst att de var jordade
Jag vet inte om det pratade om elen speciellt vid köpet.
Och inte tyckte vi att skulle behövas heller, elen och elcentralen var ju ny sedan 2001, och samtliga uttag var jordade, så vi tyckte ju att det var great.

 
Vi har en jordfelsbrytare, men fungerar den om det blir fel i ett uttag som inte är kopplat med jordkabeln
JA. Jordfelsbrytaren är en modern ersättare till jordkabeln ur personsäkerhetssynpunkt. Jordfelsbrytaren FÅR INTE ha någon koppling till jordkabeln, för i så fall fungerar den inte. Jordfelsbrytare skyddar däremot inte känslig elektrisk utrustning, som kan hinna gå sönder innan brytaren löser ut. Så känslig utrustning är ovanlig i hemmen numera.

I värsta fall, om du har en maximal, maximal otur, kan du få en liten "stöt", men den är helt ofarlig, innan jordfelsbrytaren löser ut. Samma "stöt" får du då förmodligen även med jordat uttag, som bara skyddar i vissa fall. För mot i hemmet vanligast förekommande elfelen, spelar skyddsjord ingen roll (trasiga kablar). Detta skyddar jordfelsbrytaran mot.
 
Hmms. Ok... Tja gå först till mäklaren är han seriös så medlar han i detta han har om han nu har en högskoleutbildning och ingen aftonkurs bara som det var förr i tiden rätt bra koll på lagen borde iaf. ha och han borde vilja se att alla parter är nöjda. Servicemanagement kallas det och det borde han ha läst. ;) dock så har han ingen skyldighet att göra det då får ni ta det hela direkt med säljaren och först försöka försöka få dem att stå för det då det är ett medvetet fel annars får ni försöka nå en medelväg och sista utvägen är isf. att dra det hela till domstol. Men jag skulle nog satsat en slant på er som vinnare.
 
alis skrev:
Hmms. Ok... Tja gå först till mäklaren är han seriös så medlar han i detta han har om han nu har en högskoleutbildning och ingen aftonkurs bara som det var förr i tiden rätt bra koll på lagen borde iaf. ha och han borde vilja se att alla parter är nöjda. Servicemanagement kallas det och det borde han ha läst.  ;) dock så har han ingen skyldighet att göra det då får ni ta det hela direkt med säljaren och först försöka försöka få dem att stå för det då det är ett medvetet fel annars får ni försöka nå en medelväg och sista utvägen är isf. att dra det hela till domstol. Men jag skulle nog satsat en slant på er som vinnare.
Skönt att någon gång få vara en lågoddsare !
Vi får se hur långt detta kan gå. Återkommer med rapport!
 
Jag är inte ense.
Jag tycker inte att man som köpare ska behöva kontrollera allting nitiskt vid en visning, skrua loss kontakter etc. Man måste nånstans hitta en rimlig nivå för vad som kan anses vara normalt beteende vid en visning eller besiktning. Att misstänka att allt är fel och skruva ner huset tycker jag är att gå för långt. Okulär besiktning borde räcka långt anser jag.
Vad är sen nästa steg, att man river ner väggar för att kolla fuktspärrar ?
Nää, rimliga nivåer måste det vara, som på allt annat.
 
Du har nåt där. Och precis så har vi agerat också.
Imorrn kommer det elektriker och besiktigar anläggningen, och sen skriver de erforderliga dokument som kan behövas (typ att de dömer ut anläggningen, om du nu gör det).
Sen kommer det att åtgärdas och sen går vi till säljarna med faktura på dessa jobb.
Allt enligt konsumentombudsmannen...
 
Har diskuterat det här lite med fel och det råder delade meningar ett par säger att för att vara på den säkra sidan borde man kollat uttagen DOCK inte vid centralen då man inte får skruva bort denna själv. Själv kolla man juh uttagen enklast med ett vanligt verktyg för just eluttag, kostar inte så många kronor. Speciellt så borde man dra öronen åt sig om det var en ny central eftersom det förekommer så myckjet fusk, snacka om att vara nitiska. Jag är inte enig alls med dem. Dock var vi eniga på att en mer framkomlig väg borde vara att antingen har den förra ägaren gjort det själv dvs medvetet fel då har du det i jb4:19 köparen har rätt till ersättning för skada om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.
Har inte säljaren gjort installationen så får han gå på den som ägde huset innan honom eller den som gjorde installationen du går bara på säljaren.

Tänk på att du skall lämna säljaren meddelande inom skälig tid från det att du upptäckt felet eller borde ha märkt felet annars går din talan förlorad dock gäller det inte om säljaren handlat grovt vårdslöst och det vetifan om detta inte är
 
alis skrev:
Har diskuterat det här lite med fel och det råder delade meningar ett par säger att för att vara på den säkra sidan borde man kollat uttagen DOCK inte vid centralen då man inte får skruva bort denna själv. Själv kolla man juh uttagen enklast med ett vanligt verktyg för just eluttag, kostar inte så många kronor.  Speciellt så borde man dra öronen åt sig om det var en ny central eftersom det förekommer så myckjet fusk, snacka om att vara nitiska. Jag är inte enig alls med dem. Dock var vi eniga på att en mer framkomlig väg borde vara att antingen har den förra ägaren gjort det själv dvs medvetet fel då har du det i jb4:19 köparen har rätt till ersättning för skada om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.
Har inte säljaren gjort installationen så får han gå på den som ägde huset innan honom eller den som gjorde installationen du går bara på säljaren.

Tänk på att du skall lämna säljaren meddelande inom skälig tid från det att du upptäckt felet eller borde ha märkt felet annars går din talan förlorad dock gäller det inte om säljaren handlat grovt vårdslöst och det vetifan om detta inte är
Men är det inte lite så också att detta är en olaglig installation, eftersom det bara får göras av behörig elektriker ?
Vissa saker får man ju göra själv, men då ska man ha vetskap och kunskap om det, vilket inte verkar vara fallet i detta.
I skrivande stund är det elbesiktning hemma, vi får se om några timmar vad det blir för utslag, återkommer !
 
haddirajan skrev:
Men är det inte lite så också att detta är en olaglig installation, eftersom det bara får göras av behörig elektriker ?
Vissa saker får man ju göra själv, men då ska man ha vetskap och kunskap om det, vilket inte verkar vara fallet i detta.
I skrivande stund är det elbesiktning hemma, vi får se om några timmar vad det blir för utslag, återkommer !
Joo det är möjligt men inom det området så är jag inte så bevandrad därför är jag tyst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.