Hur flyttar man en friggebod? Skulle det gå att bygga i element som lätt lastas på ett bilsläp?
På tex husbilar ser man en "dragspelsbreddning" för att få mer yta. Kan man nytja det på en fribbebod? Man kanske har den som föråd och vill ha en mittgång, men ändå utnyttja alla m2.
Länkar till ritningar med friggebod och altan(även inbyggd) uppskattas.
 
Redigerat:
Välkommen till forumet!

Hur menar du "flyttar"? Ska du flytta den en gång för alla eller vill du köra runt den mer som en husvagn?

Tänker du flytta den en gång så är det en lastbil med rejäl kran som gäller. Även andra maskiner, som tex en grävmaskin, kan ta en friggebod i stroppar och lyfta den en bit. Annars finns ju "viking-metoden", rulla den på stockar. Eftersom vi är lite klenare nu för tiden så föredrar vi ju att ta hjälp av en traktor för bogserandet.
 
Att hyra stora maskiner(med förare) kostar en del. Har inte tänk ha den som husvagn. Men tanken är att den blir lättare att flytta med taket i 2 delar väggar i 4 och golv. Kan vara bra när bygglovsfacisterna är på hugget. Man ser ofta begagnade friggebodar, men vad kostar lastbil med kran?
 
en kranbil i stockholm kan man få tag i för 600:- i timmen. Kontant
 
En lastbil får vara 2.50 bred. Med bredlast varning har jag för mig att man får vara 3.10 utan krav på varningsbil. Så tex en 2.50 bred stuga med 3 dm utstickande tak på varje sida är då ok att ta på ett flak
 
Dyrt och krångligt att flytta altså. Tror jag sett skänkes nån gång. Men då är de kanske dåliga. Transporten ett stort problem därför borde de vara fällbara/demonterbara. I mitt fall är det i första hand en förådsbod som gäller.
 
Jag fattar fortfarande inte vad det är du är ute efter. Tänker du bygga en friggebod på ett ställe och sedan flytta den nån annan stans eller letar du efter en begagnad bod du sedan ska flytta hem till dig?
 
Plånboken styr så en beg kan funka. Tils plan och byggnämden gnäller att man har för många "friggebodar", då skulle det vara bra om den gick att packa ihop lätt och flytta på bilsläp. Att flytta runt på tomten kan också vara praktiskt. Lite "vikinga rullar" kan räcka då. Så man får planera botten väl. Storleken behöver inte vara 15m2 utan 1m2 prydnads hus i skala och kanske även "lekstuga". Som vad jag vet inte klassas innom friggebods reglerna.
 
Ett växthus kan funka. Demonterbart och inte så dyrt beg.
 
Min som jag håller på att montera nu har jag demonterat på ett annat ställe först och bygger upp i min trädgård nu.
Den är gjord så att alla hörnstolpar har frästa spår så att man fäster stolparna på ramen och sen trär man i liggande spont (väggarna) i spåren.

Se bild, där ser du hur jag menar med stolparna.
moa

Som frågat tidigare och som jag inte heller blitt klok på är om du ska ha en portabel som du kommer flytta runt X antal ggr om året eller om det bara gäller en gång.
 
Redigerat:
Hammare och spik? Vore inte skruv bättre? Kommer förmodligen inte flytta den så ofta. Men tänket är att det skall vara snabbt och lätt att flytta utan kran(bil). Skulle vara lättare att köpa begagnat då. Såg ett nedplockat växthus, rena ikeapaketet :)
 
  • Gilla
händige harry
  • Laddar…
Jo, skruv kör jag överallt nästan.. Understa brädan är skruvad, sen staplas dom andra ovanpå.. spikar en liten nubb på ett par ställe för att det ska ligga still bara.
Min kommer inte flyttas sålänge jag bor där iallafall :)
Men vill jag så skruvar jag av taket i två halvor. Skruvar loss överliggarna och drar hela väggen uppåt, skruvar av stolparna och tar golvet i två delar så kan man frakta den på ett vanligt bilsläp.

Jag ska hämta ett växthus (2.60*2.60) på samma ställe som jag hämtade friggen också.. och ja, det blir tillomed värre än ett ikea-paket.. hehe.. Ska dock plocka ner det själv också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.