Vi har garage i källaren. Nedfarten till garaget är av betong. Närmast garageporten satt det tills alldeles nyligen en markbrunn. Den här brunnen har haft svårt att svälja allt vatten när det regnar mycket. Idag blev det tvärstopp med översvämning i garaget som följd. Jag tänkte att jag tar och bilar upp brunnen och tar reda på var stoppet är, rensar det och ansluter en ny brunn. Tji fick jag. Det fanns nämligen inget anslutet till brunnen, den var öppen ner i marken under betongen.

Nu är jag alltså tillbaka i ett läge utan dränering av garagenedfarten plus att jag har ett stort hål precis utanför porten :(

Jag bifogar en bild och ber allra ödmjukast om goda råd hur jag ska gå vidare med detta.
 
  • P1030561.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030558.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej kamy!

Vicken luring!

Ser tre alternativ ;

1. Lokalisera närmaste drän/avloppsrör, och gräva som sjutton.
(Fast det ser VÄLDIGT jobbigt ut med tanke på läget med väggar, mur, grund osv.)

2.Gjuta tröskel hittom trappan och sätta tak över nerfarten, med fall utåt,
samt hängrännor som leder vattnet till lämpligt ställe, och tunna,
skyddande väggar.

3.Fortsätter att bila! Knacka bort betongen, gräv ur nerfarten tills du kommer till
lämpligare ställe att sätta en brunn, och gör sluttning därifrån.

Allt är bara gissningar eftersom man inte ser hela huset, eller tomten, men hoppas det kan inspirera till bra lösning!

mvh Johan
sätta brunn, och gör nerfarten där.
 
Du skulle behöva lokalisera dagvattenröret helst, att belasta dräneringen med allt vatten som samlas i nedfarten är inte att rekommendera (fast det är ju vad Du har gjort hittills, om än utan att veta om det :) om Du ska leda bort vattnet genom en markbrunn. Gräva eller bygga är alternativen som jag ser det, ska Du ändå gräva upp grunden och byta tätskikt, dränering och sånt så är det praktiskt att fixa när Du ändå gräver. Jag upptäckte precis samma lösning på golvbrunnen i källaringången när vi grävde upp grunden men jag valde att bygga tak och väggar hellre än att gräva under den gjutna källartrappen. Det vanliga är annars att markbrunnen i garagenedfarter är en spygatt som mynnar i avlopp just innanför garageportarna så har Du avloppsbrunn inne i garaget är det kanske den enklaste lösningen att bila sej fram till den. Det ser knepigt ut utifrån bilderna att bygga ett tak eftersom huset har fönster där taket hamnar verkar det.
 
Tack för svar.

Det finns en golvbrunn inne i garaget. Jag skulle kunna koppla på en spygatt på den. Det handlar om ca3 -4 meters bilning i garagegolvet. Men är det helt ok att koppla dagvatten på avloppsnätet?

Det finns i dagsläget inga planer på att gräva upp runt grunden och byta dränering. Jag väntar gärna med det några år till.

Tror att det är knepigt att bygga ett tak så att det ser bra ut. Det funkar inte riktigt med fönster som sitter i vägen.

Att fortsätta gräva från garaget enligt Korp-Johans tredje förslag fungerar inte pga att tomten tar slut ganska snart ovanför nedfarten.

Just nu känns det lockande att koppla avrinningen på avloppet inne i garaget. Vad finns det för risker med det? Jag antar att Stockholm vatten har synpunkter men bortsett från det? Vad händer om avloppsledningarna inne i huset inte klarar en jätteskur? Spelar det någon roll att det kommer med lite jord/barr/pinnar i vattnet?
 
Jag har samma problem som du med dagvatten, min uppfart är dock 5 gånger större så det rinner avsevärt mer vatten.

Till del har jag fått bukt med problemet genom att nu ha 0-32 makadam på uppfarten - då rinner det inte ner till garaget på samma sätt. Snart ska det dock asfalteras och då blir det stora bekymmer.

Jag har också en brunn i garaget som man skulle kunna ansluta sig till. I stockholm är det dock inte tillåtet att ansluta dagvatten till avloppet även om dom flesta verkar göra så ändå. Bor du i ett område där avloppet har tveksam kapacitet (vilket är fallet i många gamla villaområden) så känns ju dock inte detta som en bra lösning. När du har störst problem med vatten riskerar det att bli stopp i avloppet.... och att leda in dagvatten i huset känns helt enkelt inte rätt. Det är oerhörda mängder vatten det handlar om vis störtskurar.

Jag kommer anlägga en liggande brunn (ett 40cm rör några meter långt) med pump i och pumpa bort vattnet från uppfarten. Det ser jag som den enda långsiktiga lösningen. Det behöver ej heller bli speciellt dyrt, har gjort samma sak för dräneringen redan fast med en vertikal brunn.

40cm markrör
Billig dränpump från Bauhaus med 5 års garanti
PEM slang + plastkopplingar till denna för transport av vattnet från brunn och ut på gräsmatta eller vad som är lämpligt.

En lite bättre styrning av pumpen ska fixas under hösten (flotör funkar inte bra i en liggande brunn).
 
Det är inte tillåtet att leda dagvatten till av loppet i Uppsala heller men ändå sitter den typen av spygatt i många garagenedfarter.
Men nu behövs det inte längre :) "MathiasS" lösning låter genial tycker jag spontant, så skulle jag ha gjort i ditt läge.
 
Hej och tack för svar.

Jag gillade verkligen pumpidén så idag har jag varit och köpt en pump! Det blev en sån här: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=731045 som ska klara smutsvatten.
Jag grävde upp lite till i mitt hål och stoppade ner pumpen i hålet. Funkar bra. Så får det vara under helgen då jag ska resa bort, men i nästa vecka ska jag göra en något mer permanent lösning.

MathiasS, har du lust att berätta mer om hur en liggande brunn fungerar?
 
Näe, hur en sådan brunn funkar törs jag inte säga något om ännu, har inte provat..... ;)

Jag tror dock inte att det är något konstigt. Jag tänker mig ett sådant här rör med en anslutning uppåt för nån typ av spygatt (ev via lite rör):

2414770.gif

Lock för ändarna så inte vattnet rinner ut och sedan en pump av samma sort som du köpt. Därefter får man fixa någon annan typ av styrning än flottören som sagt.

Har pratat lite med MDT AB om det tidigare och dom såg inga problem med det.
 
C
Var har du för avsikt att pumpa iväg vattnet nånstans?
 
cheetah1 skrev:
Var har du för avsikt att pumpa iväg vattnet nånstans?
I mitt fall ut på gräsmattan en bit från huset. Sväljer iprincip obegränsade mängder vatten....
 
MathiasS skrev:
Näe, hur en sådan brunn funkar törs jag inte säga något om ännu, har inte provat..... ;)

Jag tror dock inte att det är något konstigt. Jag tänker mig ett sådant här rör med en anslutning uppåt för nån typ av spygatt (ev via lite rör):

[bild]

Lock för ändarna så inte vattnet rinner ut och sedan en pump av samma sort som du köpt. Därefter får man fixa någon annan typ av styrning än flottören som sagt.

Har pratat lite med MDT AB om det tidigare och dom såg inga problem med det.

Jag har nu börjat mitt projekt. Jag har nog inte lika stora mängder vatten att ta hand om som du så jag nöjer mig med en vertikal brunn som kommer rymma ca 70 liter där jag placerar pumpen. Planerar att liksom du leda ut vattnet på gräsmattan.

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.