Har sedan flera år tillbaka en digital fjärravläst elmätare av märket actaris. (Tro det eller ej, men den verkar mot alla odds mäta rätt enligt min statestik)
På mätaren sitter en liten blinklampa som normalt blinkar gult. Denna har i dagarna börjat blinka rött och en symbol liknande den här har dykt upp i displayen ---->+P. Vad betyder detta?

Har det något med nollan att göra? Hade skåpet öppet för ett tag sedan. Allt sitter snyggt och prydligt som det ska och alla skruvar åtdragna...
 
Redigerat:
Hur kan du veta att alla skruvar är åtdragna uttan att brytta plomben?
Fick du inte ett litet info blad med när dom bytte mätaren?
 
Gimner skrev:
Hur kan du veta att alla skruvar är åtdragna uttan att bryta plomben?
Jag menade i proppskåpet alltså... Bakom mätaren kommer jag naturligtvis inte in utan att bryta plomben... Något infoblad har jag inte. Om någon annan har ett till mätaren som är betecknad ACE 4000 RF vore jag tacksam. Hittar inget läsvärt på google heller...
 
Är det nått problem med elmätaren så är det inte ditt bekymmer utan nätbolagets så bry dig inte för mycket.
 
O
Tja... de var ju ingen större andel som var felaktiga.... Men troligtvis så är det så att de ny elmätarna är noggrannare en tidigare...

Som sagt tidigare... Är det fel på den så är det inte ditt problem, hör av dig till el-leverantören om du har frågor...
 
elmont skrev:
...problem med elmätaren så är det inte ditt bekymmer...
Är mest orolig för att det har hänt nåt med elen i kåken, men det vill jag knappast tro. Allt är ju nytt, tiptopp & korrekt...
 
Jag kan inte tro att nått fel i huset skulle påverka elmätaren skulle blinka med en avvikande färg. Möjligen kan det vara nått fel på mätaren eller kontakten mellan mätare och nätbolag.
 
Jag sitter i ett relativt nybyggt hus, flyttade in jan 2008 och bor i Bollebygd och har sedan dess förbrukat över 41000 kwh med en ivt 490, hutlöst mycket anser alla, har skrivit i en annan tråd tidigare då jag hade tankar på att komplettera med en LV pump, men eftersom vi knappt kommer under 1000 kwh per månad sommartid då elpatronen aldrig går igång så är dedt ju uppenbart något annat som drar för mycket ström och jag kan inte komma på annat än VVB, en extern utöver den inbyggda i ivt:n.

Så igår inhandlades en EFERGY på Clas Ohlson, dock blev jag lite besviken då jag trodde att jag skulle kunna koppla på den på vilken sladd som helst för att kollla vad varje enskild enhet drar men så var ju inte fallet, läste på i manualen ooch skulle koppla in den i elskåpet ute i fasaden, men det var ju inte möjligt då det är plomberat så det var till att koppla in den i elskåpet inne i huset vilket gick hur bra som helst.

Nu till det som skrämmer mest av allt, jag gjorde allt detta och skrev ner och klockade mätarställning kl. 18 igår kväll, mätarställningen ute var då 41014 och EFERGY-mätarn kopplad även den på inkommande kablar, just för att kunna kolla så Vattenfalls mätare verkligen mäter likadant.

Jag har googlat runt ang. noggrannheten på dena mätare och har hittat från 5-10% fel åt båda håll, på ett ställe
läste jag att EFERGY skulle mäta ända upp till 40% mer beroende på vad man mäter den på, jag har inte läst att den skulle kunna visa såpass mycket mindre förbrukning.

Döm om min förvåning när jag vaknade imorse och såg att EFERGY visar att det gått åt 9kwh inatt med elpatron på ivt:n ooch kollar vad Vattenfalls egna mätare visar 41037 = 23kwh förbrukning under de första 12 timmarna

Om den differensen stämmer och jag har en felaktig mätare från Vattenfall
och EFERGY mäter rätt så skulle vi isåfall ha hamnat på runt 16000kwh (EFERGY ca: 39% av Vattenfalls siffror),

Är det någon som kan ge mig klarhet i detta, alltså en så kraftig felvisning någonstans är ju helt oacceptabelt eller vad kan felet vara ?

Mvh ! Järker
 
Har du inget uthus eller liknande som ligger före "din" mätare men efter Vattenfalls? Typ ett uthus med element eller så, så tycker jag du ska ringa nätägaren så får de sätta upp en tvillingmätare som är kalibrerad under en tid för att kontrollera mätaren. Visar det sig att de nmäter fel så betalar du inget till dem, plus att du lär få tillbaka en rejäl slant!
 
kan vara isolationsfel på kabeln mellan ditt mätarskåp och huset, så att det hela tiden läcker ut ström till jord, det borde förvärras med tiden för att tillslut lösa ut säkringarna.
 
Det här var en intressant tråd om än gammal.

Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.