Vi håller på och renoverar vårt lilla badrum i källaren och nu har turen kommit till att välja kakel/mosaik till golv och väggar. Eftersom badrummet är väldigt litet (ca 1,5*1,5 m och väldigt lågt i tak) vill vi att golv och väggar skall göra så att rummet känns så rymligt och luftigt som möjligt. Hur skall man tänka då man väljer färger och material? Vi är lite inne på att sätta vitt (eller nästan vitt) kakel eller mosaik både på golv och väggar. Vad blir bäst i ett litet utrymme, kakel eller mosaik? Bör man välja blanka eller matta plattor? Kan man få rummet att kännas lite rymligare genom att göra en fondvägg i nån avvikande färg/nyans/mönster?

Helst skulle vi vilja ha någon rolig detalj som bryter av mot allt det vita kaklet/mosaiken men vi är rädda för att det skall bli "för mycket" på den lilla ytan. Nån som har några idéer om vad man kan göra? Om man sätter en bård runt hela rummet höjer eller sänker det takhöjden då (rent visuellt naturligtvis...)?

Tacksam för alla tips för vi har total inspirationsbrist och alla inredningsmagasin och liknande verkar ha kört fast i mega-badrumsträsket...
 
Jag har för mig att jag någonstans läste att stora plattor på väggarna gör att badrummet känns större och att man bör ha ljusa väggar och ett mörkt golv.
 
camli skrev:
Om man sätter en bård runt hela rummet höjer eller sänker det takhöjden då (rent visuellt naturligtvis...)

Om man sätter en bård under taket så sänker det takhöjden ytterligare, rent visuellt alltså, och det är väl inte vad ni är ute efter, gissar jag.
Att ha "liggande" plattor, typ hammarförband ger också ett intryck av lägre takhöjd.
Jag skulle personligen inte sätta stora plattor dvs. inte större än 20x20 cm i ett badrum på 1,5x1,5 m, det tycker jag ser malplacerat ut, men det finns det nog delade åsikter om ;)
Spontant skulle jag tänka mig mosaik på golvet, gärna i ngn. vacker färg men inte allt för mörk men som ändå ger lite "tyngd" åt golvet, på väggen vanliga vita 10x10 plattor med lite "buckligt" utseende och varför inte matta om man gillar det, tror iof. att blankt är att föredra i ett så litet rum för rymdkänslans skull, men mosaiken är ju blank så varför inte.
Sen skulle jag skulle lägga ett fält med samma mosaik på höjden från golv till tak, antingen bakom toastolen lite smalare än toastolens bredd eller bara byta ut en eller två kakelrader (vertikalt) och lägga mosaik där istället, allt för att lura ögat att rummet är högre och rymligare än det är, det skulle dessutom bli en detalj som fyller dubbla funktioner, dvs. även snyggt ;).
Bestäm er för en detalj som ni gillar och kör på det, för många blir plottrigt i ett så litet rum, för sen tillkommer ju alla övriga, ofrånkomliga ;) tillbehör i ett badrum.
Ett annat alternativ som skulle kunna vara snyggt(tycker jag) om man vill ha ett vitt golv, är att lägga samma format 10x10 på golv(matt) och vägg(blank) bägge i vitt och sen göra en rand av mosaik i avvikande färg som löper tex. från dörr till toastol(under förutsättning att den är placerad framför dörren) och sen upp på väggen bakom toastolen ända upp till tak då blir mosaiken både "matta" och "takhöjande väggdekoration" på samma gång. Det lät kanske konstigt det där men jag såg det i ett badrum och det var urläckert, men svårt att beskriva med ord ;)

//Christina.
 
Hej! Jag tycker att man ska ha små plattor i ett så litet rum, annars ser det ut som plattorna ska falla ner på en! Förslag: tre väggar i vit mosaik och en fondvägg i en färg som ni gillar. Vi ska ha så i vårt lilla badrum med en ljusgrön glasmosaikvägg och ljusgrått sjöstensgolv. Kommer också bygga in en stor spegel över handfatet, det förstorar rummet (om man har råd att förlora utrymmet i ett badrumsskåp). Sätt in snygga inredningar i trä för en varmare känsla.
 
Tack för alla tips! :)

Vi har nu nästan bestämt oss för att sätta vanligt vitt blankt 15*15 kakel på väggarna och lägga en mellanblå mosaik på golvet. Jag föll även för idén att ha ett fält med mosaik på ena väggen så vi ska fundera lite mer på det, en hel fondvägg i mosaik tror jag blir lite för mycket färg eftersom vi behöver ha så ljust och luftigt som möjligt (har bara ett pyttelitet förnster). Vet inte riktigt vilken av väggarna vi ska satsa på att göra det bara (vi skall ha ett badkar längs väggen mitt emot dörren så där passar det nog inte...). Vi har också bestämt oss för att kakla in en stor spegel ovanför handfatet för att få lite extra rymd.

Blir det bra tror ni?

Nån som har tips på badrumsinredning i litet format?
 
camli skrev:
Blir det bra tror ni?
Blir det säkert ;) ytterligare ett tips till ett litet badrum är att byta ut en horisontell kakelrad på två av väggarna så att det blir som en "spegelbård" den bör sitta så pass högt upp att man kan se lite av ansiktet i den men iom. att den bara är en plattas höjd så är den i första hand inte till för att spegla sig i utan mer som "rymdökare" har sett det "live" och det både funkar och är snyggt, kan med fördel användas på väggen över badkaret.

//Christina.
 
Din tanke med dekor i stället för en hel vägg i annan färg låter mkt snyggt. Kanske bytta ut några plattor hit och vars i EN vägg och ersätta med mosaik (samma som på golvet): lite färggladare, inte lika "sträng" som en bård och enhetlig när du bara har vitt och en till färg.....tycker jag
 
Håller med tidigare talare om att SMÅ kakelplattor är snyggare i ett litet rum. Ser proportionerligt ut och nätt, på något vis.

Jag skulle nog valt något strikt - inga mönster, inga krusiduller, inga bårder, inga såna där utstickande bårdkanter som är så poppis.

Istället tycker jag att gräddvita väggar i lite ojämnt, vågigt skulle se levande ut och på golvet en härligt grön av den färgen som är liknar det ljust gröna som alltid är i varma hav med korallrev i turistbroschyrerna. Kanske i mosaik, kanske i små kakelplattor, men definitivt den där ljust blekgröna som ser ut som "söderhavsö-med-vit-sand"-vatten.
 
byggimpert skrev:
Blir det säkert ;) ytterligare ett tips till ett litet badrum är att byta ut en horisontell kakelrad på två av väggarna så att det blir som en "spegelbård" den bör sitta så pass högt upp att man kan se lite av ansiktet i den men iom. att den bara är en plattas höjd så är den i första hand inte till för att spegla sig i utan mer som "rymdökare" har sett det "live" och det både funkar och är snyggt, kan med fördel användas på väggen över badkaret.

//Christina.
Ser idag att jag tänkte mer igår än jag skrev ::) det jag menade att man skulle byta ut en horisontell kakelrad mot, var naturligtvis spegelglas och det blir inte strängt, bara snyggt och rymdskapande ;) men det är ju inte så lätt för er andra att förstå vad jag menar om jag inte skriver det ::)

//Christina.
 
Totte_S
camli skrev:
....
vi skall ha ett badkar längs väggen mitt emot dörren så där passar det nog inte.... Vi har också bestämt oss för att kakla in en stor spegel ovanför handfatet för att få lite extra rymd.

Blir det bra tror ni?
Förstår man dig rätt: ni ska ha ett badkar i ett utrymme på 1,5*1,5 m? Och handfat?


Inte undra på att ni tycker det känns litet ;)
 
Ja det är lite litet, kan jag hålla med om... Men det är bara ett "extrabadrum" som vi har i källaren. Det "riktiga" badrummet kommer sedan, när vi har fått byggt ut huset lite... ;)

Sen är ytan ganska så väl disponerad, man får precis plats med ett badkar längs väggen mitt emot dörren och sen blir det toalett och handfat på var sin sida om dörren (alltså inte mot väggen som dörren sitter i...). Det får precis plats, inte så rymligt som man är van vid numera men antagligen var man inte lika bortskämd med yta då huset (och badrummet) byggdes på 50-talet...

Tack så jättemycket för alla tips ;D Jag blev sugen på att testa det mesta men tyvärr måste man väl begränsa sig lite i ett så litet rum. Sparar några av idéerna till det kommande badrummet i utbyggnaden.

Största problemet som återstår nu är att hitta en toalettstol som är kortare än standard (65 cm) men som fortfarande har avloppsröret nedåt och inte bakåt... Nån som vet vart man kan hitta en sån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.