Men 150 miljoner fördelat över tre år måste väl ändå ses som en rejäl och relativt långsiktig satsning på en typ av lösning som är nästan underhållsfri och har en lång livslängd.

Om vi skulle ha ett stöd tillsvidare på en typ av lösning så skulle väl detta knappast göra att det inte dök upp mindre seriösa företag?!
Dessutom så skulle detta inte få samma snabba effekt i antalet investeringar som en tidsbegränsat stöd har och att få in pengarna under de kommande tre åren är viktigt för att driva utvecklingen framåt för de här företagen.
 
Bergvärme har ju den fördelen gentemot solceller att den tjänar in sin egen kostnad snabbare än solcellerna. Dock tillför ju inte bergvärmepumpen något den sparar ju bara och det klingar ju inte lika bra som:

Håhåjaja nu har vi minsann 10% solenergi här i Sverige (huggetr ur luften).

Det finns troligen många sätt man kan göra för att ge mer än 10 gånger avkastningen på dessa 150 miljoner (tex besparingar i industrin eller isolering i Engelska hus), men nu är det solceller som gäller och antigen gillar man läget eller låter bli och är utan solceller 60% är trots allt bra rabatt :D
 
Engelsmännen får för bövelen isolera sina hus med brittiska pund. ;)

Men du är inne på ett spår där, och det är att dessa stöd och framförallt straffskatter på icke miljövänlig elproduktion måste införas på EU nivå. Men det utesluter inte bidrag också, låt straffskatten betala bidragen så långt det går så får man en "roll-over"-effekt (fina ord idag).

Nåja, jag ska sätta upp solceller nästa år iallafall! :)
 
Vill också ha ett gäng, för min del skulle 300W ge en ganska bra säkning av elräkningen eftersom min lägstaförbrukning ligger därikring konstant.
 
Ett paket på 500W kostar 47000 ink moms - 28200 (bidrag) = 18800. Sedan kräver du en nettomätare av din nätägare (jag väntar på prisuppgift på denna från min). Då räknas din överproduktion under dagtid när du inte är hemma av från tex kvällens förbrukning.
 
Ska plugga till solenergitekniker startar till hösten så man kanske kan få ett bättre pris ;)
 
Macke202 skrev:
Ett paket på 500W kostar 47000 ink moms - 28200 (bidrag) = 18800. Sedan kräver du en nettomätare av din nätägare (jag väntar på prisuppgift på denna från min). Då räknas din överproduktion under dagtid när du inte är hemma av från tex kvällens förbrukning.
Får jag fråga vilken leverantör du använder?
 
annelin skrev:
Får jag fråga vilken leverantör du använder?
Hejsan, jag har svarat på din kommentar i min blogg istället eftersom det inte är tillåtet med reklam här.

Detta är bara ett exempel, jag håller som sagt på att prata med flera leverantörer om vad de erbjuder idag samt vad de tror att de kan erbjuda om ett år.

Det är en spännande framtid kan jag iallafall säga så här långt!
 
Macke202 skrev:
Ett paket på 500W kostar 47000 ink moms - 28200 (bidrag) = 18800. Sedan kräver du en nettomätare av din nätägare (jag väntar på prisuppgift på denna från min). Då räknas din överproduktion under dagtid när du inte är hemma av från tex kvällens förbrukning.
Accumuleras din inmatade/tillbakamatade kWh för alltid?. Eller är det någon viss tidsgräns/dygnsgräns?.
 
Anders Svensson skrev:
Accumuleras din inmatade/tillbakamatade kWh för alltid?. Eller är det någon viss tidsgräns/dygnsgräns?.
Det är en bra fråga, det är faktiskt en av de jag har begärt svar på från min nätleverantör, det är ju dock semestertider nu och jag får tidigast svar om ett par veckor. Men jag hoppas att man kan låsa det på årsbasis iallafall om man måste tidsbegränsa det. På det viset krävs det minimalt med handpåläggning och kontroll från privatpersonens sida.
 
Väldigt lustigt och lite oväntat tycker jag, att pengarna avsatta för 3(?) år framåt tagit 'slut' redan. Alltså så mycket ansökningar har det kommit in.

Hur mycket som är privat kontra företag vete fasen dock.
 
Intressant läsning!
Då är det bara till att börja inhandla solpaneler då. :)

Någon som kan dela med sig av bra länkar till företag som säljer solcells-paneler?
 
frågan är om det är lönsamt trots bidrag
 
Vi fick följande prisuppgifter.

8 kvm solceller skulle ge 1000 khw/år och kosta 75 000 kr inkl allt (före bidraget). Så även med bidraget hade det inte varit lönsamt. Deras argument var att elpriserna kommer att chockhöjas och att man då hämtar hem investeringen fortare.
 
Hej alla!

Är det någon mer med mej, som känner att hela diskussionen blir meningslös, med tanke på skattemyndighetens beslut att förmånsbeskatta vindkraftsägare?

När nu privatpersoner gått in med egna pengar för att sänka sina energikostnader och få miljövänlig el, så går myndigheten in och säger att detta är en beskattningsbar förmån!!?

Självklart kommer samma sak hända med solenergi.

Det är ingen idé att försöka! Om du lyckas hitta en lösning där du kan spara nårá kronor, blir du säkert förmånsbeskattad.

Elda bildäck!

(deppig) Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.