Har en tomt som skall bebyggas och som är tokfulla v hallonsnår. Hur får amn enklast bort dem? Röjsåg och gräva bort rötter =mycket arbete!!

Tips emottages tacksamt!
 
Finns ju traktorburna fräsar som gör kaffeved av sly/hallonsnår och allt vad där står.

Vet att det finns en firma som åker runt med dessa "markberedare" men nu kan kan för mitt liv inte hitta åt dem, de hade film och allt minns jag.
 
Jag har inte mycket hallonsnår, men jag brukar dra upp dem med rötterna annars växer de snabbt upp igen. Det är ganska enkelt att dra upp om det har regnat kraftigt.

Röjsåg och jordfräs, men du får manuellt plocka bort rötterna om du inte gillar hallon.:)

Du får säkert fler tips, lycka till
 
Snailman
ett inte så miljövänligt tips, roundup och sen vänta 2 till 3 veckor tills plantorna dött, så bör det inte komma upp några nya i framtiden...
 
Jo round up kan man kanske använda..... men inte riktigt min melodi när det är SÅ mkt som ska bort. Blir att hyra en röjsåg och en rejäl jordfräs och gå över hela rasket med!
 
Om vi pratar miljövänligt har jag ett förslag (som tar lite tid). Först dra en kjedja runt allt som skall bort, koppla det till en traktor och vips så är bulken borta. Efter det sätter ni upp ett provisoriskt stängsel och låter ett par hästar beta under denna och nästa sommar, sedan är det borta!

Detta fungerade på slånbär som vi hade i vår nuvarande sommarhage, hästarna äter alla goda knoppar som försöker komma upp och marktrycket under hovarna är inte att leka med, det tar hand om allt grövre...
 
Kemisten skrev:
Om vi pratar miljövänligt har jag ett förslag (som tar lite tid). Först dra en kjedja runt allt som skall bort, koppla det till en traktor och vips så är bulken borta. Efter det sätter ni upp ett provisoriskt stängsel och låter ett par hästar beta under denna och nästa sommar, sedan är det borta!

Detta fungerade på slånbär som vi hade i vår nuvarande sommarhage, hästarna äter alla goda knoppar som försöker komma upp och marktrycket under hovarna är inte att leka med, det tar hand om allt grövre...
Tyvärr så finns inte tiden till att låta hästar gå och mumsa! Bör vara klart under vår semester!
men tack för förslaget!
 
Angelven skrev:
... dom finns i bobcat storlek också tydligen : [länk]
Yeeehaa, now we talking :D Var hyr man en dylik pjäs? Ingen av de i som hyr ut i Gbg verkar ha ngt liknande!!??:confused:
 
Om ni nu skall bebygga tomten, skall ni inte köra med lastare, grävmaskiner osv där? De borde magla ner hallonriset.

Eller?

/N
 
niblom skrev:
Om ni nu skall bebygga tomten, skall ni inte köra med lastare, grävmaskiner osv där? De borde magla ner hallonriset.

Eller?

/N
Fast jag skulle vilja ha bort det mesta och pss komma åt så mkt rötter som möjligt. Dessutom är tomten stor och det finns hallon i stort sett överallt, vilket vi inte vill ha! Huset täcker liksom inte hela tomten....
 
Men hallon ÄR gott, tyvärr så bebyggdes granntomten med ett hus mitt i "vårt" hallonland.

Lite rörande med grävmaskin och sedan hålla ner allt som vill upp med gräsklippare.

Protte
 
Våra hallonsnår gick vi på med röjsåg. En del förra sommaren och en del nu i vinter/vår. Kör ordentligt med röjsågen så att jorden blir hyfsat bar. Kratta undan allt och så i gräsfrön. Skotten som sen kommer upp kör man enkelt över med gräsklipparen och efterhand ger hallonen upp helt.

För vår del är de mesta hallonsnåren i en brant slänt så där kan vi inte köra med gräsklipparen. Där har vi dragit upp så mycket som möjligt och har toppat lite med en trimmer. Det blir stadigt färre hallon trots våra väldigt oregelbundna insatser. Så jag skulle nog säga att det räcker långt med att köra över det med röjsågen och sen klippa skotten som dyker upp. Däremot kan det vara trevligt att dra upp så mycket som möjligt ändå eftersom hallonrötter är riktigt sega att försöka gräva sig igenom när man ska plantera nåt...
 
Tänk på att om du ska köra med röjsågen måste du ha klinga annars för du ha en kilometer snöre ;) Hallon är hårt :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.