Aero
Vad gäller och var läser jag ENKLAST om de regler styr handikappanpassning vid byggande av småhus??

Jag har läst att 90cm karmmått krävs (80cm fri passage) samt att vändcirkel för rullstol i badrum ska vara 1.30m.
Ett sovrum ska ha plats för 180cm säng med 120cm arbetsyta på ena sidan samt 70cm gång på andra sidan.

Förutsatt att vi pratar nybyggnation av ett enfamiljs, enplans småhus med ca 130kvm boyta för privat bruk:

1.) Är vändcirkel 1,30m eller 1,4m? Jag läser 1.3m men kommunen säger 1.4..... vad gäller?

2.) Vad gäller tillgänglighet för handikapp/rullstol i övriga utrymmen?
Toalett nr 2, ska den med ha vändyta för ev rullstol eller räcker det med att en toa har det?
Enligt kommunen krävs tillgänglighet på HELA boytan vilket leder till nästa fråga...

3.) En bastu, ska den med ha vändplats för rullstol?


Vill reda ut detta en gång för alla :)
 
Min tolkning är att man kunna ta sig in genom ytterdörr med rullstol och äta-skita-sova.
Väljer du att ha en bastu är det din ensak. Dvs den ska inte handikappanpassas.
 
Man ska kunna sköta sin hygien också... Ett av badrummen ska ha vändcirkel på 1,3 eller 1,4 (vet inte heller). Man ska kunna ställa rullstolen brevid toalettstolen för att kunna häva sig dit och det ska finnas dusch som en rullstol får plats i.
 
Vad säger din KA?

Om nu kommunen och du har olika tolkningar be dem specificera var i BBR det finns stöd för deras tolkning. Man ska vara medveten att detaljkunskapen skiftar även hos byggsamordnarna/bygglovshandläggarna. Precis som vi alla inte har detaljkunskap om allt vi jobbar med.
 
P
Om man placerar toan vid en vägg och sen har långt till andra väggen. Finns det nån regel som säger hur nära den första väggen toan får vara?
I sidled alltså
 
Jag vet att det krävs en toa som är anpassad, den andra måste inte vara det mig veteligen. Tanken är att om någon i familjen hamnar i rullstol så ska ingen ombyggnation på kommunens bekostnad behöva ske. Dvs, äta, sova, skita ska kunna ske utan kanske ett handtag på toa.

Dock så är inte utrymme fel att ha så jag som då har en rullstolsbunden i familjen svär över de snåla utrymmen som är enligt bygglagen. De är kanske tillräckliga för en ingenjör som räknar vändradie på en rullstol men det är fan inte praktiskt någonstans i verkligheten.

Det finns ungefär 100,000 pers i rullstol i Svea så du kan ju inte utesluta att någon kommer till dig och hälsar på ;) Tänk vad pinsamt om David Lega inte kan besöka dig för att det är otillgängligt ;)

Närå,

Tänk så här, begreppet Universell Design. Det ska fungera för alla från början och anpassning är inget som görs eftersom det inte behövs. Dock är väl byggbranschen fortfarande full av blunders i tillgänglighet just för att det ses som regler men ingen förstår varför det finns regler. Som i Lorry... "Tänkte inte på det..."
 
tyvärr är ju inte sis någon myndighet och därmed ingen offentlighetsprincip heller men får man ett avslag på ett bygglov så kan man ju kräva en detaljerad motivering på varför och på så sätt tvinga fram svaret
 
En liten utredning av begreppen. I bygglovsskedet tittar kommunen på den juridiska biten, alltså, hur stort huset är , hur det ser ut mm. Hur det följer detaljplanen och området.

Vid bygganmälan tittar man på den tekniska biten, alltså, hur huset ska uppföras, grund, stomme, ventilation OCH handikappanpassning.

Du kan aldrig få avslag på ett bygglov för att toaletten inte är handikappanpassad. Men, du får inte igenom bygget vid bygganmälan om inte toaletten klarar kraven. Konstigt men sant.

Hur som helst, vändradie för rullstol är 1,3 m. Det finns en bok som heter "Bygg ikapp handikapp" (tror jag). Fråga om kommunen har den. Där finns många bra bilder och mått på vad som krävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.