Hejsan,

Verkar vara ett riktigt kul projekt, kommer att följa det med spänning! Har själv en nyinstallerad LeSol anläggning på ungefär samma yta.
 
Hejsan "Macke"

Trevligt att du vill följa mitt projekt! Kan också nämna att projektsidan nu är uppdaterad med lite mer info om "systemlösning"!

Mvh. Johan
 
En fråga: Ger verkligen luft-->vattenväxlaren bra effekt? Luften måste ju vara het och elementet svalt för bästa effekt mig veterligen. Men du kanske tänkt att värma botten av acctanken där vattnet är svalt allt som oftast.

Enkelt skulle man väl kunna bygga nåt liknande av en bilkylare och lite plåtar för styrning av luftflödet.

Men som sagt vore kul att se lite siffror/ideér på hur mycket det egentligen ger.
 
Hejsan V-G!

Visst går det växla luft/vatten med bra resultat, kanske inte det mest "effektiva" sättet att producera varmvatten på, men det är ändå ett bra satt att ta vara på all energi från en luftsolfångare på! Nu blir ju min anläggning ganska stor och skulle det sen visa sig i praktiken att man bara får ut halva effekten under "VV-produktion" så blir det ändå en stor besparing och nyttjande av anläggningen!

Jodå, visst kan luften bli het! Lite beroende på luftflöden och solförutsättningar kan man ligga mellan 60 -70 grader lufttemp i 5-6 timmar och toppa med uppåt 80 grader mitt på dagen under sommaren!

Japp, jag tänker ta VV från botten på tanken!

Mvh. Johan
 
Ska med intresse följa dina tester!

// Magnus
 
Trevligt Magnus!

Ja, du verkar ju inte bo så långt ifrån mig så om du är intresserad så kanske vi kan ordna ett litet "studiebesök" framöver.

Mvh. Johan
 
Det där är ett projekt helt i mitt tycke. Verker som du har snott alla mina ideer:):cool:

Väntar i spänning på fortsättning....
 
Solenergijohan skrev:
Trevligt Magnus!

Ja, du verkar ju inte bo så långt ifrån mig så om du är intresserad så kanske vi kan ordna ett litet "studiebesök" framöver.

Mvh. Johan
Det vore ytterst trevligt! Var håller du till då?

//Magnus
 
Hejsan igen Magnus!

Jo, jag bor i Tidaholmstrakten och du i/runt Jönköping så det kanske inte är så långt?

Ja, nu kommer mitt lilla projekt ligga nere några veckor pga av semester.


Trevlig sommar på er alla!!

Mvh. Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.