Behöver hjälp med en översyn på mitt planerade kök. Måtten är 3,9mx5,8m. den högra väggen har ett sneskär de sista 30cm pga handikapsanpassning av toalett som tydligen är krav för bygglov. Så teknikskåp fick flyttas till långväggen.

Det ska platsbyggas ett skafferi i hörnet där två högskåp står

Det kommer att vara en liten vask i köksön.

Längst till vänster kommer det att vara ett 70cm högt jalusiskåp (antingen får jag kapa ikeas eller hitta ngt skapligt billigt som passar i höjd. Tanken är att ett litet överskåp ska få plats ovan.

Bredvid detta jalusi kommer jag att bygga ett skåp 60cm bred och 33cm djup för mkt av alla pannor och kastruller, slevar och silar mm då jag inte får ha detta hängande fritt för frun. helst vill jag hitta ett gammalt speceriförvarings-rad med glasbägare för mjöl och socker mm. Detta ska ligga under detta skåp är tanken.

Det blir en gasspis med 90cm ugn i köksön. Den svarta bänkskivan kommer att vara av sten och tänkt som bakbord mm, resten kommer att vara ek.

Ikea har ingen 2m diskbänk så det får jag hitta ngn annan stans. Vill inte ha trä inärheten där ugnarna leker med vatten och möjlighet till "grovdiska" och torka lite mer skrymmande delar...

Flödet i köket borde fungera då det finns en liten vask i ön. Diskmaskin i anslutning till diskbänk.

Tacksam för hjälp.

kok forum.jpg
 
Köket ser stort och ganska genomtänkt ut med mycket förvaring.

Det jag reagerar på som negativt är att skafferiet är omgivet av ugnar och kylskåp. Det är risk att det blir ganska varmt i skafferiet. Men du verkar ju ha plats för isolering, så det kanske inte är något problem egentligen.
Kanske blir det också lite trångt när du öppnar skafferidörren?

Om du på något vis kan få till köksön så att den får lika breda luckor så blir den nog snyggare.

Och så skulle jag se till att överskåpen går upp till taket.
 
Ni har ett bra kök som ni redan har tänkt en massa omkring och mycket verkar riktigt vettigt.

Då ni har gott om utrymme så skulle jag förändra överskåpen lite grann. Jalusi skåpet skulle jag sätta bredvid ugnen så att du får en snyggare linje med höga skåp. De andra skåpen skulle jag antingen ta bort eller ta liggande som inte täcker upp hela väggen.

Vad är det för svart ruta som är nedanför ena fönstret?

Pannor och kastruller tror jag gör sig bäst i lådorna under spisen, och det har ni ju gott om plats för.

Om jag ska peta riktigt mycket i ritningen så skulle jag kanske ta bort diskbänken och göra köksön bredare och sätta in bänken där i stället
 
Tack för svar.

Synpunkterna på skafferiet är bra. Jag kommer att isolera hela skafferiet. Dock vet jag inte riktigt hur det kommer att bli med ventilationen. Läste igår på detta forum att man inte ska ha inluft/utluft i skafferiet om man har FTX ventilation i huset. Vi Kommer att ha golvvärme/fjärrvärme samt FTX i detta hus. Dock kommer jag undvika att dra värmeslingor i närheten av skafferiet. Men jag måste höra med ngn kompetent ventilationsresurs vad som verkligen gäller ang. ett skafferi. Hade annars tänkt dra ett rör under grunden som en del här på forum har sagt är det bästa för att få kyla.

Sen har vi luckorna på köksön... 220cm / x får inte riktigt till det. Men jag tror att det blir 30/80/80/30 vilket ger 2x40cm luckor per 80. Så lägger jag 30 luckor längst ut. Det kommer att bli ett överhäng på ca 30 cm på bänkskiva och det kommer att bli en inramning på sidorna som följer med ut så då tror inte jag att det märks så mkt med 30 längs ut. (sen kommer det även att stå fyra stolar framför)

Jag kommer att gipsa upp till tak över alla skåp. Takhöjd är 2.60 så jag får inte plats med en omgång av skåp till. Men av estetiska och städ synpunkter kommer det att täckas upp.
 
Tack för svar

Jag förstår vad du menar med att öppna upp vilket min fru önskar men jag är livrädd för att få för lite förvaring. Har nu ett litet kök där allt är staplat i skåp och hyllor. Mitt krav är att allt ska finnas lättillgängligt utan att behöva ta upp tre kastruller och en gryta för att kunna få upp en stekpanna man önskar. Därför vill jag ha mkt hängandes men som sagt frun vill ha allt synligt rent.

Om jag skulle flytta jalusi till högersidan skulle det bli ganska dominant tror jag. En anledning till att köra IKEA är att jag kommer att bygga allt på plats och har lite frihet med planeringen, dvs se lite efter hand hur allt kommer att se ut (dock underlättar det ju att det om det mesta är planerat innan) .. Sen hade jag tänkt att låta ett snickeri göra luckor till köket efter beställning när alla stommar är på plats, men då vi måste börja dra åt kostnaderna kommer vi att köra IKEAS ramlucka ett tag och sen är det ju lätt att ta alla luckor till ett snickeri och designa sitt eget så alla mallar finns.

Men som du säger så kommer jag kanske att vänta lite med överskåpen och se hur allt blir. Det är väldigt snyggt med öppna kök men som sagt så är jag rädd att få för lite förvaring (vill inte stapla sakar igen)

Vi vill nog köra på ett U-kök som frontar matsal och v-rum med en inramning av sidovägg som går in 1 m samt takbalk i öppningen.

Det svarta kommer att vara en stenskiva som är tänkt som bak/arbetsbord som är tåligare än ek samt att det blir lite billigare ek-skivor om man kan skarva långsidan i mitten.

Jag kommer att dra ett rör för gas, vatten och el till ön, är det ngt mer man ska tänka på?
 
Köksön, att tänka på:
Fläkten, funkar det med rör till den också?
Kylskåpen kanske också vill ha vatten framdraget om du ska ha någon form av ismaskin eller så.
Fundera också på hur du löser belysningen ovanför diskbänken. Det är alltid lite klurigare med det när det inte finns några skåp att sätta den under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.