Jag tycker att man gör det vanliga misstaget, att inte vara teknikneutral. Det borde vara samma stödnivå för ex. vindsnurror, vattenkraft, kraftvärmepannor i liten skala. Fetdumt att rikta in sig på just bara solceller. Man borde rikta stödet mot anläggningar som tillverkar förnybar energi (inte endast el). Antar att solcellssnubbarna hade bästa lobbyisterna, och det behövs ju verkligen då de inte ger just nåt. Jag hade för mig att vindkraften var bästa alternativet nuförtiden, iallafall är det vindsnurror man bygger mest av idag, inte solceller.

Men det är smidigt att ladda båtmotorn med solcell, behöver ju aldrig tanka, den är alltid fulltankad. Himla kul!
 
Nja.

Med ett system där du laddar in på nätet och får det tillgodoräknat, så har du ju igen det på vintern. Även om mer kraft går åt då.

Nartuligtvis så får något annat stöda in den kalla o solfattiga tiden på året.

Det måste till alla kanaler för att ersätta det vi har nu, i framtiden. Solen är en, vindkraft är en. Tror personligen även på vågkraft framöver när de nya effektiva slädgeneratorerna kommer igång och fungerar bra kontra priset.


Vi har varit bortskämda, det är felet. Vi har inte behövt o brytt oss.






Vindkaft är ju faktist också driven av solen .


Vad det gäller bidrag är jag i princip alltid emot det. Se bara vad registrerade solfångaranläggningar på sikt kommer att leda till på villor får ni se.

Statens nya inkomstkällor!?.


Sen är det så att vissa grejer rår vi inte på utan politiska eller industriella beslut på gott eller ont. Då kan ett bidragssystem eller en investering från statligt håll få i gång en förändring.


Om rätt beslut tas.


Det behövs inom bränsleindustrin, energitillverkning, fordonsindustrin mm. mm..


Vad som förvånar mig i alla dessa dåliga tider och allmän misär. Är att vi Svenskar, en gång ledande ingenjörer. Tappat så mycket.


Mvh. Anders S
 
Alltså hela den här diskussionen är ju tämligen meningslös med dagens priser på solceller.
Trots 60% stöd så har du ju en återbetalningstid på minst 25år, och det gäller för en anläggning med absolut optimala förhållanden vad gäller soltimmar, alltså inte en särskilt vanlig anläggning i vårat mörka kalla land. Räkna därför snarare med 30-35år innan anläggningen ens betalat sig självt.

Fullkomligt meningslöst och inget annat än galenskap att installera celler i dagsläget tyvärr.
 
Danne031 skrev:
Alltså hela den här diskussionen är ju tämligen meningslös med dagens priser på solceller.
Trots 60% stöd så har du ju en återbetalningstid på minst 25år, och det gäller för en anläggning med absolut optimala förhållanden vad gäller soltimmar, alltså inte en särskilt vanlig anläggning i vårat mörka kalla land. Räkna därför snarare med 30-35år innan anläggningen ens betalat sig självt.

Fullkomligt meningslöst och inget annat än galenskap att installera celler i dagsläget tyvärr.
tyvärr har du nog rätt..verkar som allting är dyrare i sverige..
nån som vet vad solceller kostar i tyskland och andra europeiska länder..
där finns det överallt tydligen.. ja jag vet att strömmen är dyrare i tyskland.så går snabbare att räkna hem solceller där..
 
F-n vad alla (nästan) låter negativa!:mad:
Det är väl bra att få bidrag till att kunna producera sin egen el på ett miljövänligt sätt?!
Visst! Vindkraft är jättebra! Men vad ska jag med en snurra till, om man bor där det inte blåser?
Ska jag vara tvungen att köpa el av dej då, som bor där vinden viner?
Tycker inte att det ena utesluter det andra. Givetvis borde det vara samma subvention på alla miljövänliga energiinvesteringar. Vatten, sol, vind, whatever....

Det är klart att man i princip kan vara emot bidrag, men detta är väl ändå ett gott syfte?
Ser det inte ens som ett bidrag!
Om en privatperson är beredd att göra en investering, med egna, surt förvärvade slantar, som är bra för hela staten Sverige, ska det uppmuntras!
Staten Sverige kan bör vara med och betala investeringar bra för samhället. Vinningen av lägre energiberoende i form av kärnkraft, olja eller kol, går inte sätta prislapp på.
Det är just i dessa områden Sverige borde gå i bräschen!

Återbetalningstid!? Kronexempel på kortsiktigt tänkande!:mad: Om elproduktionen inte ökar medans efterfrågan stiger, vad kommer att hända med elpriset? Sjunka?

Istället för att ifrågasätta en ekonomisk stimulans i solenergifrågan, se till att propagera för investerings-hjälp av liknande slag.

Johan
 
Att stirra sig blind på återbetalningstiden är inte något som någon vinner på i detta läget, för dels kommer ingen att kunna ge dig ett 100% svar eftersom det är så många beroenden inblandat och skillnader på varje enskild installation. Dels så är det inte poängen med ren energi att den ska betala sig så fort som möjligt för att man ska tjäna pengar på den, poängen är att man ska ta sitt ansvar och minska sitt sk fotavtryck på jorden, det är värt extremt mycket både ekonomiskt och moraliskt.

Att sitta med möjligheten att påverka klimatet men att inte göra det är ett stort problem bland I-länderna idag. För tittar du krasst på det så har en stor del av villaägarna faktiskt möjlighet att lägga 47000 (minus bidraget) på en solel installation som genererar minst 500kWh per år. Det låter möjligtvis lite per hushåll men i en större skala så blir det genast märkbart PLUS att det ger företagen som utvecklar denna tekniken resurser för att utveckla ännu snabbare vilket ger en snöbollseffekt!

Vi måste alla börja tänka längre än till nästa vinter eller sommar, vi är kvar här i kanske 40 år till och våra barn i 80 år, barnbarnen i 120 år osv osv.
 
Redigerat:
macke202 skrev:
att stirra sig blind på återbetalningstiden är inte något som någon vinner på i detta läget, för dels kommer ingen att kunna ge dig ett 100% svar eftersom det är så många beroenden inblandat och skillnader på varje enskild installation. Dels så är det inte poängen med ren energi att den ska betala sig så fort som möjligt för att man ska tjäna pengar på den, poängen är att man ska ta sitt ansvar och minska sitt sk fotavtryck på jorden, det är värt extremt mycket både ekonomiskt och moraliskt.

Att sitta med möjligheten att påverka klimatet men att inte göra det är ett stort problem bland i-länderna idag. För tittar du krasst på det så har en stor del av villaägarna faktiskt möjlighet att lägga 47000 (minus bidraget) på en solel installation som genererar minst 500kwh per år. Det låter möjligtvis lite per hushåll men i en större skala så blir det genast märkbart plus att det ger företagen som utvecklar denna tekniken resurser för att utveckla ännu snabbare vilket ger en snöbollseffekt!

Vi måste alla börja tänka längre än till nästa vinter eller sommar, vi är kvar här i kanske 40 år till och våra barn i 80 år, barnbarnen i 120 år osv osv.
word!!!
 
H
Håller med dig macke202. Men samtidigt är det en fråga om resursallokering. Man skulle nog kunna få bättre miljöeffekt om dessa skattepengar lades på något som gav bättre utbyte. Solfångare är inte heller strikt lönsamma men mer effektiva när det gäller att ta tillvara solenergin än solceller.
Villa- och bilägare bryr sig till största delen inte ett smack om huruvida deras energianvändande är bra för miljön eller inte. Nu är E85 bränsle dyrare än bensin vilket medfört att största delen privatägda E85 bilar nu körs på bensin.
På detta forums värme och biobränsleavdelningar diskuteras exempelvis nästan inte något vettigt alls utan 70% av inläggen handlar om
1.hur man ska elda i billiga polska och tjeckiska överförbränningspannor för kol som kanske var moderna någon gång på 40-talet.
2.hur man i ovan nämnda pannor ska elda brunkol.
3.hur man ska elda strimlade bildäck i en villapanna.

Vill staten få villauppvärmningen att bli miljövänligare måste det till hårdare bestämmelser och eventuellt eldstadsgodkännande och körkort för att få elda. Ingen mening slänga ut 100-tals miljoner skattepengar på solceller om man samtidigt låter miljövinsten av detta ätas upp av dem dom eldar med strimlade bildäck, brunkol eller ved i urmodiga pannor.
 
Det är dom övriga 30% av inläggen som stör mig för dom är det bara försäljare som skriver.
Och dom vill ju gärna att användarna använder sig av just den uppvärming som dom förespråkar.
Finns många här som förespråkar pellets medan endel säger att en riktig ved anläggning är det absolut bästa och den tredje säljer hopprep och förespråkar vad bra dom är både för hälsan och miljön dock bli lite kyligt i kåken dom timmar man inte hoppar på dygnet.
 
Det kan visst vara så att man kan få ett mer effektivt utbyte av något annat, men nu har man bestämt sig för att göra något istället för att bara diskutera fram och tillbaka.
Nu ger man bidrag till solenergi, nästa gång tar man itu med ett annat problem, tex förbjuder brunkol / olja mm. Poängen är att nu gör vi något iallafall, vi sitter inte och pratar om vad man borde göra och vad bra om någon hade gjort så osv!

Har du ett bättre förslag och kan visa vinsten på det så presentera det här direkt, ingen kommer att tacka dig mer än jag om det visar sig fungera. Vill du inte satsa på solel så gör för all del inte det, men gör något annat isåfall för miljön, investera i solvärme (finns bidrag att söka där med), investera i vindkraft (det blåser ju på natten ibland med).

För de som inte har råd (dit räknas inte de som åker med familjen på en utlandssemester istället), så investera din tid istället, återvinn dina sopor, panta dina tomflaskor, prata med dina politiker, det är också ett miljöarbete i samma klass!
 
holmertz.
Instämmer i stort med vad du säger, men hävdar med en dåres envishet, att det ena inte behöver utelsuta det andra.
Tror egentligen inte på pålagor och straffskatter, men är beredd att göra undantag vad gäller koks, kol och bildäck!

Som Macke, tror jag att tekniken snabbt blir billigare och bättre, vid större efterfrågan. "The law of supply and demand" förnekar sig aldrig.

Om anläggningskostnaden sjönk 25% och effektiviteten ökade 25%, ser kalkylen helt annorlunda ut.
Oavsett det gäller vind, sol, vågor eller vad som helst miljövänligt.
Priserna måste ner, för tyvärr åker inte alla bildäckseldare till rivieran på semester!
Pengar styr!

Den som tvivlar tycker jag ska beakta vad som hände (händer) på datorsidan!

mvh. Johan
 
Undrar om man inte fått fler kWh för stödpengarna om dom satsats på värmepumper som ersättning för el- och oljeuppvärmning:confused::confused:...tex bergvärme för stora hyreshus som fortfarande använder oljepanna
FLKR
 
FLKR!
Du har givetvis helt rätt!!

Det är exakt vad jag försöker säga. En lösning passar inte alla, utan det bästa är i de flesta fall, en kombination av de olika miljövänliga alternativen.

Därför ska alla investeringar av dessa slag, få samma uppbackning!

Ingen kan förlora på detta! Vi har egentligen inget alternativ!
Klockan är fem över full tid! Vi kommer att få skämmas för framtiden!

Oljeuppvärmning är inte ett dugg bättre än att elda bildäck.

mvh Johan
 
ok, vi är rörande överrens om att vi spelar på övertid, men ändå så vill ni inte investera i solceller av principsak för att stödet inte gäller den lösningen ni hade föredragit.

Kommer ni då att investera i den lösningen ni föredrar istället trots att den inte är subventionerad?

Annars låter det i mina öron som samma (ursäkta uttrycket) skitsnack som "Någon borde göra något..."

Vi har bidrag på en lösning som svenska folket säger via sin regering att denna tekniken vill vi stödja utvecklingen för. Om det sen inte passar för alla så är det väl för tusan bara att engagera sig lite, vill ni ha stöd för luft-vatten så lobba för det då, men att ni vill ha en annan lösning utesluter inte en investering i solceller också. En mångsidig lösning är i detta fallet oftast det bästa, tex en del sol, en del vind en del värmeväxlare där de olika delarna kompletterar den andres svagheter.
 
Då stödpengarna "tog slut" för några år sedan, stod jag inför att byta ut min oljepanna mot en bergvärmepump (den hade med stödpengar inte kostat mycket mer än en luft/vatten-värmepump)...tyvärr försvann stödpengarna och av ekonomiska skäl fick jag istället installera en luft/vatten-värmepump (som jag iofs. är väldigt nöjd med).
Om man istället tog fram LÅNGSIKTIGA, GENOMTÄNKTE stödordningar då tror jag man skulle få mer positiv miljöpåverkan för samma peng.
Man skulle även få lite lugn på marknaden för värmepumper o.dyl....som det är nu köps där lite ibland...sen kommer där rykten om nytt stöd som ska komma, med resultat att marknaden går helt i stå i väntarn på det nya stödet, när sen stödet kommer blir marknaden så överhettat att det öppnar upp för många oseriösa företag.
FLKR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.