Hej

Projektering inför altanbygge pågår.

Ang stolparna för taket, (kanalplast): Altanen blir ca 70cm upp, så min första idé var att låta stolparna (bestående av tre ihoplimmade 45x145) fortsätta upp från plintarna och 2,2m upp och fästa en limträbalk ovanpå.

Eller är det kanske bättre att bygga själva däcket först, och sedan ställa stolparna i stolpskor fastskruvade ovanpå trallen?

Alternativt fästa stolpar i regelverket mha franskskruv?

Jag har sett alla tre alternativen så bevisligen fungerar de alla, men mtp att altanen fortfarande befinner sig på ritbordet - finns det någon konstruktionsmässigt fördel med något av dem?

Tack!

//Mikael
 
Hej Micke!

Alternativ 1 är klart bäst!
Alla skarvar och skruv skall undvikas i största möjliga mån!

Limträ som överliggare känns "overkill", om det nu inte blir väldigt långt.
Nog bär vanligt virke upp kanalplasttak.

Vem lärde dej sätta ihop 45 virke till stolpar? Helt rätt! :)
Mycket bättre än "kantingar"! (De får sprickor förr eller senare.)

Tror däremot det räcker med 2x(45x90).

mvh Johan
 
Jo, innerst inne vet jag nog att alt 1 är bäst, men känns aningen jobbigare i det att man inte först kan göra däcket och sedan taket, utan att ha hela planen klar från början. Har inte ens bestämt hur lång del av altanen som ska takas in mer än att det inte blir hela gaveln.

Kalla det slöhet eller kanske rent av självinsikt? Slutresultatet brukar nämligen aldrig bli vad det var tänkt från början, dock hittills i samtliga tack och lov bättre.

Helst hade jag nog velat att det fanns ett för mig okänt alternativ 4 som var både enklare, bättre och snyggare.

Överliggaren blir 5-6 m, med tre stolpar, bor liksom du i Norrbotten, limträbalk känns spontant bäst men 45x195 funkar kanske? En konstruktör eller någon med liknande kunskaper i dimensionering hade varit fint mtp att taket blir ca 4m djupt och takreglarna på CC120 så bärlinan måste tåla en del.

//Mikael
 
Hej Mikael.

Jag hör dej! Letar själv efter alt.4 som efter den heliga graal!

Har aldrig jobbat med kanalplast. Klarar plasten så glest mellan reglarna?
Jag trodde det var styvt "neråt", men väldigt böjligt andra vägen!?
Hur undviker du "hängmattor"?
Köper du i profiler?
Vilken lutning kan du ha på taket?

Till ett vanligt oisolerat plåttak, 30 graders lutning och fyra meter, hade jag satt 45x220 på takreglar/fot.
Fast då har jag ju bärreglar 37x45 på cc 60.

mvh Johan
 
Med infälld 45mm läkt på cc-avstånd enligt snözon så verkar standardmåtten vara cc990 (10 mm tak) alt cc1200 (16 och uppåt) mm för kanalplasten. SKBV har lite andra mått har jag för mig.

Har även sett bilder på plasttak utan läkt och med minst en meter mellan takstolarna, kanske nere i kontinenten det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.