Hej!

Har läst på flera hemsidor där det står att man ska så i två omgångar när man skall anlägga ny gräsmatta. Ingenstans står dock hur lång tid det skall vara mellan första och andra sådden. För en novis så är det inte lätt att veta om det skall gå 1 dag, 1 vecka eller 1 år!! Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tacksam för snabbt svar!

Hälsningar
Henjen
 
Vänta tills gräset kommit upp sen sår du i de fläckar som är glesa. Runt en månad efter första sådd kan vara lagom beroende på grässort. Du märker ganska snart vart det är glest och behövs kompletteringssås.
Ganska svårt att göra fel (inte så att mattan dör om du inte gör det vid en specifik tidpunkt), gräset kommer bli fint om du bara gjort hemläxan med underlaget...
 
Tack för svaret! :)
 
Hur ska man då göra med det man sår andra gången, det kan man ju inte kratta ner för då sliter man ju upp det första gräset som man sådde.
Ska man låta det ligga på jorden eller ska man kratta ner det lite försiktigt och slita upp lite befintligt gräs?
 
Har du hela kala fläckar så kan du mylla lite, annars är det bara att så, vattna och hoppas att småfåglarna inte äter upp alla frön... Komplicera inte det hela, kasta på frön, vattna och vänta.
Kan ju även pudra lite dressjord på fröna om du vill.
 
Ja så får det bli, synd att det är så jävla torrt nu och vattnet räcker inte för att vattna. Får vänta att stödså när det blir lite sämre väder.. Är nog bara jag i hela Sverige som hoppas på regn.
Tack för svaret.
 
Hej

Provade en variant på detta nu när det äntligen kommer regn map på nysått. Köpta dessa säckar som alla säljer, 5 för 99:- etc etc

Köpte 5 påsar kogödsel. Öppnade en och en i skottkärran, blandade upp den med gräsfrön och slängde ut det på de kala fläckarna (blir mest överallt dock). Min tanke är att men både eftersår och gödslar igen...
 
Med att så två gånger brukar iallafall jag mena att man går först åt ena hållet och kastar ut fröna, och sedan går en vända tvärs emot den första för att få en så jämn fördelning av fröna som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.