Vet inte om bilden är så bra men finns det någon som ser skillnad på hussvamp och mögel? Vi håller på att riva upp golvet i ett torp från 1929 och har insett att det är ganska muggigt i krypgrunden...../
 
  • DSC00386.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tala med Anticimex!
 
Ser ut som mögel/svamp men inte som hussvamp..

Beror ju på vad ni ska göra, är det större projekt på gång så är det väl bra att riva så försvinner det ändå?
Ska golvet ligga kvar...en annan femma..men det är väl tveksamt!?
 
Nope, allt ska rivas ut och göras om... Vi håller på för fullt. Hussvamp skulle ju vara mardröm i sammanhanget.
 
Jag tycker det ser ut som mögel. Hussvamp är ganska värmekänslig, så om du är orolig för det så kan du avgränsa området med byggplast eller dylikt och blåsa in varmluft så allt trävirke därinnanför blir uppvärmt till minst 60 grader C. För att vara säker på bra resultat ska den temperaturen hållas i 1 dygn. Sedan är det sanerat.
Lycka till
 
Tack för tipset,men vi har bestämt oss för att ta bort hela golvet och dränera ordentligt. Väldigt blött... :)
 
grosen skrev:
Jag tycker det ser ut som mögel. Hussvamp är ganska värmekänslig, så om du är orolig för det så kan du avgränsa området med byggplast eller dylikt och blåsa in varmluft så allt trävirke därinnanför blir uppvärmt till minst 60 grader C. För att vara säker på bra resultat ska den temperaturen hållas i 1 dygn. Sedan är det sanerat.
Lycka till
Vill bara varna för att din metod absolut ej är en garanti för att hussvamp är sanerad. Normalt skall allt organiskt material bort i en radie på en meter runt området, boracol samt brännas. Detta för äkta hussvamp! Om du vill säkert veta och jag tror inte att det i ditt fall rör sig om äkta hussvamp så ta kontakt med anticimex för rådgivning.

Att behandla är en sak men det viktigaste är att gå till grunden med varför det har blivit så och åtgärda problemet! Om det rinner in vatten från taket så torkar man inte bara upp utan man letar upp läckan och lagar denna eller hur?
 
Vi kommer gräva bort en del jord,fylla på med singel och lägga på plast då det är ganska fuktigt i marken,även kanske markisolera. Då det saknas dränering runt huset ska vi gräva ner det också. Vi upptäckte att ena ventilen i grunden var gömd bakom en hög med takpannor så det har nog inte ventilerats så bra och det saknades hängränna på "baksidan" av huset så det har säkert runnit in vatten där med.... Stenigt i marken så grävningen blir nog en utmaning...:)
 
Snurre har alldeles rätt i att orsaken till angreppet måste åtgärdas i första hand. Sen kan man sanera. Hussvamp har alltid en hyf (svamptråd) som leder ner till marken där den hämtar extra vatten. Den måste förstås avlägsnas också om man sanerar. Det är helt avgörande att miljön sedan är torr och att hyfer inte har samband med marken. Detta har jag lärt mig på föredrag av forskare på hussvampar. En av Sveriges främsta experter på området. Har tyvärr glömt hans namn.
 
Hussvamp ser ut som marängsmet som växer snabbt. Din bild visar mögelbeläggning.
 
Konstigt nog känns mögel helt plötsligt som något bra.. :)
 
Tro mig mögel är bra i detta sammanhanget.
Jag hade hussvamp i vårat liggtimmerhus intill murverket.......(svampen) på din bild ser knappt ut som en sådan.
Men öppna upp och låt Anticimex kolla och tipsa.
 
Hej alla! jag har precis genom Anticimex fått reda på att det är hussvamp i golvet på torpet. Jag måste riva ut alla golv. Men jag undrar vilka alternativ som finns vid uppbyggnaden av golvet? det är en gammal torpargrund. Helst vill man inte lägga tillbaka trä i bjälklaget
 
Beklagar sorgen
Trä är väl bra men det skall ligga torrt och RÄTT ventilerat (ej för mkt eller lite).
Dessutom går det att göra lättare själv ,det kostar ganska lite. det är en beprövad konstruktion som dessutom går ganska lätt att öppna för diverse reparationer.
 
Vi grävde bort allt skräp och släpade in en massa singel,ungefär 10cm och sen la vi plast ovanpå. Spikade en ny regel på syllen och byggde upp en trossbotten "hängande" i den nya ramen. spikade läkt i facken och la i råspont isolering och ett furugolv,känns som att det blev riktigt bra,inte kallt än så länge och ser torrt och bra ut om man kikar in under.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.