På mitt hus från 50 talet hade jag en sån där ventil på taket som många har, ett rör rakt upp med en krök på från toalettavloppet. Nu har jag lagt ett nytt tak och kapat den i förhoppningen om att minska hålen upp.

Frågan är om någon har invändningar mot att kapa den på kallvinden och antingen dra ett rör till en ventil på väggen under taket eller helt enkelt sätta en sån ventil som andas på rätt sätt direkt på det avkapade röret. Temperaturmässigt så ser jag inte att det kan göra någon stor skillnad då vinden är oisolerad :confused:
 
Har två såna rör som slutar på min kallvind, tidigare ägaren till huset har virat isolering runt rören. Sen sitter det en frigolithapp på dem med någon form av ventil. Nån gång i vinter hade en sån hängt upp sig så det var ganska mycket rimfrost ovanför den, ska nog ta och byta ut ventilerna till nya snart.
 
ok. ventilen är väl för lukten om jag har förstått det rätt?
 
Delvis, du vill inte ha fuktig luft från avloppet in på vinden heller eftersom taket kommer att ruttna då. Däremot måste ventilen släppa in luft när man spolar för att inte alla vattenlås ska sugas ur.
 
  • Gilla
Cunne
  • Laddar…
Faran med sådana ventiler på en vind är att de kan frysa. Kondens bildas i ventilen, och fryser. Då fastnar ventilen antingen i öppet elller i stängt läge.

Fastnar den i öppet läge så blir det dålig lukt och kondens med risk för murket tak. Fastnar den i stängt läge så riskerar du att vattenlåsen töms i huset, det ger dålig lukt i huset. Eller ännu värre så blir det dåligt flöde i avloppsledningen (för stort luftmotstånd) och det bildas stopp i röret.
 
hempularen skrev:
Faran med sådana ventiler på en vind är att de kan frysa. Kondens bildas i ventilen, och fryser. Då fastnar ventilen antingen i öppet elller i stängt läge.

Fastnar den i öppet läge så blir det dålig lukt och kondens med risk för murket tak. Fastnar den i stängt läge så riskerar du att vattenlåsen töms i huset, det ger dålig lukt i huset. Eller ännu värre så blir det dåligt flöde i avloppsledningen (för stort luftmotstånd) och det bildas stopp i röret.
Ok, Då är min ide att koppla avloppsventialtionen till en ny ventil på väggen under taknocken inte så korkad då. Borde ju vara samma som uppe på taket fast vid taknocken istället. Där de ventilerna för att ventilera kallvinden sitter. Om inga mystiska kyleffekter uppstår då.
 
Möjligen risk för dålig lukt vid väggen.

Jag har funderat i liknande banor. Vet inte om det är ngt. fel med att låta den gå ut genom vägg. Bara lite misstänksam mot det eferssom man aldrig gör så, risk att det finns en anledning.
 
Ibland när det varit rätt kallt ett tag har jag sett på många hus att det blivit mycket kondens från avloppsluftarna som bildat istappar uppe på luftaren, särskilt de som avslutar med en krok överst istället för att bara gå rakt upp. Det är nog bra att se till att kondensen kan rinna tillbaka för att minska risken att luftaren fryser igen och se till att det som kondenserar i mynningen inte rinner efter väggen eller bildar istappar som ramlar ner på någon under.
 
hempularen skrev:
Faran med sådana ventiler på en vind är att de kan frysa. Kondens bildas i ventilen, och fryser. Då fastnar ventilen antingen i öppet elller i stängt läge.

Fastnar den i öppet läge så blir det dålig lukt och kondens med risk för murket tak.
Jag har trott att det inte blir så stor temperaturskillnad eller att vindens ventilation fixar det men det kanske är att hoppas för mycket.

Den kalla vintern som var så hade vi en provisorisk lösning. Vi hade kapat röret mellan det gamla taket och det nya (fanns inget kondensskydd under det gamla så det nya lades på det gamla) och hoppades att det skulle fungera. Följden blev att värmen från röret smälte snön direkt ovanför och upp till nocken så det blev en kal fläck där.

Detta rann längre ner på båda sidor av taket och bildade is som sen tungt for ner över hängrännorna på båda sidor under isbildningen. Detta knäckte fästena till rännorna som vart krokiga och hängde utan fäste där. :mad:

Jag funderade på att sätta större ventiler på vinden för att säkerställa ventilationen och därmed kunna ha ventilen där ändå. Men nu vetefan. Jag målar fasaden nu så det är ju lämplig att montera ventiler nu.
 
Det kan bli en viss "skorstenseffekt" av luftarna, för i avloppet är det ju några plusgrader och luften där är garanterat ordentligt fuktig, så när det är kallt ute (eller på vinden) kan det strömma ut en hel del fuktig luft ur röret. Risken att få fuktskador på vinden om man släpper ut avloppsventilationen där borde vara rätt stor. Röret kan behöva isoleras på vinden också för att minska risken att kondensen i röret bildar en ispropp, särskilt om det är långt från vindsbjälklaget upp till yttertaket där ventilationsröret normalt går ut.
 
Hej! Det vore helt felaktigt att låta avluftningen till avloppet, eller någon annan öppning från bostadsdelen heller för den delen, mynna ut i en kallvind. Det skapar grogrund för mögel i en kallvind, som även i sitt grundutförande är en riskkonstruktion (m.a.p. mögel och fukt).
 
Funkar ju så länge ventilerna håller tätt och inte släpper ut någon luft på vinden, men öppnar och släpper in luft i avloppssystemet så fort det blir undertryck i luftaren. Fast ju kallare vintrar man har, desto större blir risken att ventilen fryser fast i öppet eller stängt läge. Kanske lurigast om den fastnar öppen, för då upptäcker man inte att den släpper ut fuktig luft på vinden förrän man inspekterar.
 
mm, så en hygglig kompromiss om jag nu vill leka med fukten och riskera en fuktskadad kallvind är att ta upp friskluftshålen på vinden och sätta större ventiler där samt en vacuumventil på avloppet. Vet inte vilka storlekar det finns på ventilgaller men det är ju skitsamma sålänge det inte regnar in.

Och inspektera är ju bra ändå. förutom håltagningen för större ventiler så lär det kosta 200-300kr med ventilen och om jag klarar vinden så blir det ju bra mycket enklare än att ringa plåtslagaren. Där drar det nog iväg med många sköna tusenlappar om han ska upp och börja kapa i taket.
 
Varför ta upp hål för mer ventilation av vinden? Mer ventilation kan leda till mycket större problem än mindre ventilation i vissa fall. Fuktbalansen i en kallvind är ytterst delikat i vårt klimat vintertid och det är inget man ska ändra på om man har en fungerande kallvind idag, dvs utan mögel.

Jag skulle definitivt dra ut avloppet avluftning ut i det fria.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.