följde med en kompis och kollade på ett hus, där det var installerat jordvärme.
och det såg precis ut som om att jordvärme pumpen var kopplat direkt till huvudsäkringarna ..dvs före el mätaren??
då mäts ju inte förbrukningen på pumpen eller ? :)
kan inte kraftbolaget se sådant ? inget som känner av det ???
 
Det var kanske strömtransformatorerna för effektvakten som var inkopplade vid huvudsäkringarna?
 
Det är väl inte helt ovanligt med strömavledning. Efterssom det rör sig om ganska stora summor så skulle jag misstänka att man riskerar fängelse.
 
Tror inte man riskerar fängelse? Fast en rätt fet räkning kan man säkert få.. Har du elbehörighet och har så hemma så lär ju den ryka dock :surprised:
 
men kan elbolaget se att man förbrukar mer än vad som går genom elmätaren?
 
Nej de ser bara att det läcker, men inte exact vart ;)
och det läcker rätt mkt i elnätet.
Nu med nya mätare och mer exacthet så kan de säkert hitta läckan oxå.
 
O
Man tycker att med de nya mätarna ganska snabbt borde kunna ringa in felet....
vattenverket kan snabbt lokalisera ett trasigt rör på bara några cm när när dom är i gång, å detta utan att gräva.... Men men vem vet, dom kanske skippade nån sån funktion för att spara pengar... det går ju såååå dåligt för elbolagen....
 
Hur skulle elmätarna kunna hitta en elläcka, inte en chans. Skulle din elmätare rapportetra att grannen troligen stjäl ström?

Om du gör hål på huvudvattenledningen och får till det tätt och bra kan inte vattenverket hitta det heller.

Det går inte jämföra en vattenläcka med en strömtjuv.

Protte
 
Jag undrar om inte MrFrenzy har rätt(?) Det är strömtransformatorerna till effektvakten som sitter vid huvudsäkringarna.
 
Några bilder?
 
Med en Joule-mätare i transformatorstationen samt fjärravläsning av mätarna på den aktuella 400V-slingan mha den inbyggda GSM funktionen. Så kanske man ev kan ställa upp ett ekvationssystem för att lösa ut vilken mätare som är felaktig.
Fast när jag tänker igenom problemet hittar jag ingen uppenbar lösning. Kanske någon annan kan klura ut det? ;)
 
Med de nya fjärravlästa elmätarna ringar de snabbare och enklare in "felet" Skulle inte rekomendera någon med ett fasadhängt mätarskåp att stjäla el.
/ Erik
 
plank5 skrev:
Med en Joule-mätare i transformatorstationen samt fjärravläsning av mätarna på den aktuella 400V-slingan mha den inbyggda GSM funktionen. Så kanske man ev kan ställa upp ett ekvationssystem för att lösa ut vilken mätare som är felaktig.
Fast när jag tänker igenom problemet hittar jag ingen uppenbar lösning. Kanske någon annan kan klura ut det? ;)
Joulemätare, är det en vanlig elmätare?
Jovisst kan man mäta hur mycket el det går ut från en transformatorstation och sedan jämföra med hur mycket man sedan debiterar de kunder som är anslutna till den transformatorn, det enda man får veta är ATT det kanske försvinner elenergi inom ledningsnätet för det transformatorn, någon närmare inringning tror jag inte på.

Protte
 
de skickar ju givetvis ut en gubbe om "svinnet" får pågå för länge..
ett visst svinn är det men det är inga stora mängder, och håller sig ganska konstant om det inte skett ett kabelfel eller att en isolator gått sönder, men om man krokar på en 10kw byggfläkt på huvudsäkringarna som en kompis till mig gjorde så märker dom det garanterat, kompisen slapp fängelse men det blev böter som vida överskred vad han hade tjänat.. inte värt det mao.
 
Odjuret skrev:
vattenverket kan snabbt lokalisera ett trasigt rör på bara några cm när när dom är i gång, å detta utan att gräva....
När det var vattenläcka ute i gatan vid vårt hus gick en gubbe från VA-verket runt med slagruta och ringade in läckan, som var typ 10 meter ovanför där fontänen stod upp ur gatan. Jag har aldrig trott på slagrutor, men han ringade in läckan exakt. Vete f-n hur det gick till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.