Har en gammal Stiga Park 2000 (bilder finns i denna tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19014-hjaelp-mig-med-stiga-park-2000-a.html) som börjar bli tämligen sliten - den är trots allt från tidigt 80-tal...

Funderar på om den är värd att rädda eller om man ska fortsätta med "livsuppehållande åtgärder" tills hela maskinen är tvärslut och köpa en ny?
Nytt är alltid nytt, men jag har en känsla av att min 80-talsmaskin är betydligt mer robust byggd jämfört med en modern klippare och som "nymaskin" var betydligt bättre än dagens nymaskiner.

En snabb besiktning av skicket idag.
* klippaggregatet har fått en ny kåpa och nya lager
* rattstången är glapp
* framhjulslagren är glappa (nya kostar 112kr hos Sefir)
* Midjan glapp
* Bakaxel/diff är rejält glapp överallt..
* Dåliga bromsar (kan dom bli bra?)
* Sliten motor med trasig varvtalsreglering
* trasig sits
* torrsprickor i däcken.
* helkass ljuddämpare

Ett lagom vinterprojekt skulle kunna vara att byta lite lagringar och få bort de värsta glappen. Borde inte bli så många kronor i reservdelar och inte alltför mycket jobb heller..
Motorn är lite mer slantar men en 11-12hk Briggsmotor är väl knappast omöjlig att hitta.. Sits, däck och ljuddämpre är inte heller något olösligt problem.

Hur funderar ni andra kring detta ?
 
Glapp går ju alltid att svarva nya bussningar till om man är lite händig och har tillgång till rediga verktyg. Bussar man om själv kan det gott och väl bli bättre än nytt.

Motorn är värre de är svindyra och enligt mig helt värdelöst byggda. Nästan så man anar att de vill att de ska rasa tids nog. En kompis tex råkade på att ventilsätena sitter direkt i blocket och läkage där = ny motor. Vi lyckades slipa sätena efter att vi "kortat" ventilskaftena. Kändes som en lösning som inte kommer hålla så värst länge, detta var dock på en äldre villa. Han sålde skiten rätt kort därefter.

Som jag ser det är motor/växellåda/drivaxlar rejäla akilleshälar på Stiga är någon av dessa kaputt skulle jag direkt avstå från ett köp.

Nya stiga ger jag inte mycket för, huvarna är i (enligt mig) tunn plast som ser ut att kunna bli frön snabbt om de står i solen. Inte som de gamla rediga med 4-5mm glasfiber inte :D Men det är klart är man försiktig av sig och alltid ställer in klipparen så håller de nog bra länge.
 
v-g skrev:
Motorn är värre de är svindyra och enligt mig helt värdelöst byggda. Nästan så man anar att de vill att de ska rasa tids nog. En kompis tex råkade på att ventilsätena sitter direkt i blocket och läkage där = ny motor. Vi lyckades slipa sätena efter att vi "kortat" ventilskaftena. Kändes som en lösning som inte kommer hålla så värst länge, detta var dock på en äldre villa. Han sålde skiten rätt kort därefter.
Problemet med värdelös motorkonstruktion har man oavsett man köper ny klippare eller ny motor till den gamla :( Kanske är så att en äldre fungerande motor trots allt är bättre än en prispressad ny motor?

v-g skrev:
Som jag ser det är motor/växellåda/drivaxlar rejäla akilleshälar på Stiga är någon av dessa kaputt skulle jag direkt avstå från ett köp.
Min tanke var att byta bussningar/lager i drivlinan innan dom blir kaputta, om det nu finns några prylar som går att byta... I t.ex. bakhjulsnaven glappar det rejält och det verkar inte som det funnits några bussningar där. Finns ia inga spår av något sådant. Hjullagren är däremot rejäla bronslager som inte glappar nämnvärt.

En annan akilleshäl som finns på Stiga och alla andra klippare är klippdäcket som brukar vara det första som ger upp. Någon hävdade att just Stiga Park är en av få maskiner där det är lönt att kosta på sig ett nytt klippaggregat (jag hittade en ny plåtkåpa för några hundralappar)
 
Japp man önskar ju det fanns alternativ till B&S junket. Soppa drar de 5 gånger för mycket också.

Går en gammal motor bra och bra kompression ser jag ingen anledning att rota i den annat än oljebyte. Ett säkert kort är "if it works don't fix it".

Klippdäcket går ofta väck för att lagrena i de individuella knivarna gått trasiga en längre tid och skakat sönder kåpan. Ser man efter klippdäcket tror jag det kan hålla bra länge och lagrena är i sig inget svåra att byta alls om man gör det innan axeln gått ut genom aluminiumet ;)

Försök identifiera glappen och svarva nya bussningar det kommer du långt med bla ratten är ju himla trevligt att ha en stabil en. Att midjan säckar det kan man ju direkt skylla den mediokra (och rejält billiga) lösningen. Man kan ju faktist också lägga på stål med svets där det nötts ner sen efterslipa.

Stiga gillar ju såklart att man köper nytt vart 5:e år och därikring håller de väl utan större problem rätt skötta. Min svärfar monterar på Stiga och han höjer dem till skyarna, jag är mer skeptisk ;) De har tex lagt ut en del tillverkning i östländer som gått minst sagt dåligt där de fått kassera mångdubbelt fler delar än om de låtit tillverka dem i Sverige. Lönsamheten i såna "investeringar" åker tyvärr över på kunderna.

Själv kör jag med en stiga handjagare och där har idioternas jubelidiot (för övrigt ansvarig konstruktör på stiga) satt PLAST under klippkåpan där upptaget till uppsamlaren sitter. En sån konstruktör ska ju ha nackskott på plats. Såklart flög det en bit vid första bästa sten. :( Har sett lite för många såna detaljer på olika stiga för att det ska vara en slump.

Ska jag ha en åk så blir det en kvarna de känns mycket bättre fast helst vill jag ha en robotklippare :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.