Hej på er jag har köpt en 1,5plans villa på ca 160kvm som är byggd -79 sitter endast oljeradiatorer i huset.
Så vi har bestämt oss för att köpa en bar luft värme pump. Då jag aldrig har haft med llvp att göra undrar jag vilket fabrikat man skall välja. Alla är ju bäst enligt dom själva.

vi har sagt att det får kosta så mycket det behövs för att få bra kvaitet både på pumpen och värmen i huset..
¨tack för svar //Danne
 
Hej

Ett 1,5 plans hus som är byggt 1979 har typiskt 3-glasfönster (1+2), 200 mm isolering på vindsbjälklaget, 120-140 mm i väggarna och underisolerad helgjuten platta på mark. Det kan vara både FTX (ventilation med värmeåtervinning) och rent F-system (frånluftsfläkt utan återvinning, ofta spaltventiler ovanför fönstren).

Skulle gissa att huset förlustfaktor ligger på 160 W/K. Denna förlustfaktor beskriver hur mycket värme som behövs för att hålla en grad varmare inne än ute. Tar man denna siffra gånger ortsfaktorn så får du energiåtgången för att värma huset. Tex Stockholm har 103. 160X103= 16480 kWh i värme, + varmvatten 5000 och hushållsel 6000 kWh => 27480 kWh.

Förlustfaktorn kan man använda för att se hur mycket huset drar också. Vid -15 grader behöver ditt hus ca 35 X 160 = 5600 W, alltså 5,6 kW. Egentligen skulle du behöva 2 luft/luftmaskiner i storlek 6 kW för att täcka värmebehovet i Götaland/Svealand (de ger bara halva märkeffekten vid -15). Vill du bara ha en maskin så skulle jag förslå Fujitsu Nocria 14/18 LB eller Mitsubishi MSZ FD 35 VABH. Men då vill det till att de sitter öppet och når ut med värmen.

MVH/Gano
 
tack för uträkningen.. det är ren frånlufts ventialtion som styrs från köksfläkten..
 
om jag köper 2maskiner skall jag ha en på varje våning då eller vad tycker du???
 
Eftersom du har ett tvåplanshus så är det allra bästa att ha en pump på respektive våning, för att få bästa möjliga värmespridning och komfort.
 
Sen är ju frågan om det över huvud taget passar med L/L till din planlösning..snudd på omöjligt att bedöma härifrån och utan ritningar..

Och ja, definitivt en på varje plan.
 
Behöver jag köpa 2stycken 20tusen kronors maskiner ?
 
H
Det finns ju L-L pumpar med en utedel och två innerdelar men frågan är om det blir så mycket billigare.
Köper man en 20 tusenkronorsmaskin typ Mitsubishi, Sanyo, Fujitsu, Toshiba så får man bra COP (värme ut från en viss mängd ström). Billigare maskiner har som regel sämre effektivitet och kvaliteten kan variera.
Panasonic tycks ha fått ordning på sina problem och är kanske något billigare än ovanstående märken.
 
Glöm luftluftvärmepumpar med 2 innerdelar, du får mer effekt för pengarna om du köper 2 separata maskiner, du får högre COP och slipper ofta en massa fula rörkanaler.

Du behöver en kraftig maskin för bottenplanet, t ex en Mitsu FD35. Har du en trappa så kan du sätta en mindre maskin där som förser övervåningen med värme. Om du köper två maskiner, en storlek 6 kW för bottenvåningen och en 5kW för övervåningen så får du nog en bra paketdeal. ca 33000-35000 gissar jag.

Jag har nästan exakt samma hus som dej, byggt 1979 med frånluft via köksfläkten utan återvinning. Men jag har separerat köksfläkten så frånluften går separat. Jag har en maskin placerat lågt under ett fönster på bottenplanet och en maskin till i trappan till övervåningen. Mitt hus är dok mindre än ditt, 125 kvm.

Jag har en solfångare som ger varmvatten också.

MVH/Gano
 
tack för alla tips...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.