Hej,

Har precis köpt ett hus med tegelstomme. På väggarna är det genomgående svart smuts, speciellt upp mot tak och men även annars. Detta har jag antagit kommer ifrån öppna spisen, oljeeldningen i källaren om ventilationen varit fel eller stearinljus. Antagligen inget skumt med det (eller?!). Men det jag är en smula orolig för är att det är en svart fläck över nästan alla spikskallar i väggskivor som sitter mot ytterväggen. Antar att dessa har hämtat kyla från tegelstommen. Är det troligt att de kalla spikskallarna fått tapeten över dem att dra åt sig mer sot än övriga väggen? Eller är det så illa att det kan vara mögel och fuktproblem? Bör jag ta bort skivorna eller kan jag bara tapetsera över (eventuellt med 6 mm reparationsgips över)?

Undrar också vad som är rätt sätt - dvs hur gör man med skivor när man har tegelstomme för att inte få några problem (man kan ju alltid putsa men vill ha tapeter invändigt)? Kan man använda skivor med organiska material? Ska de sitta direkt mot teglet eller luftspalt? om luftspalt - ska det vara reglar av ickeorganiskt material?

Skickar med en bild som illustrerar min fråga.
 
  • Bild 002_forminskad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Jaso!
Knepiga frågor som jag tror endast kan få svar genom att ta bort en skiva med speciellt svarta spikskallar.
Finns det inget ställe som inte är så synligt?
Eller kanske någon stött på samma grej?
Skulle inte täcka med vare sej gips eller tapet förräns jag visste vad det var. Du kanske bygger in ett enkelt problem som sedan blir ett stort! :eek:
Tala gärna om vad det är, när du kommit på det!
Johan
 
Du har kanske rätt i att jag nog måste riva för att få veta, men hoppas fortfarande att detta inte är ett unikt fall på forumet utan att någon känner igen sig av bilden.

Problemet som jag ser det nu är att jag inte hittar svar på hur jag skulle sätta upp skivor om jag skulle göra det rätt.

Skulle vara väldigt intressant om någon på forumet med tegelstomme ville berätta hur de satt upp skivor för tapetsering och för att dölja el-kablar i. Kanske till och med finns någon snickare på forumet som kan tala om hur hon/han skulle sätta upp skivor om denne kom till ett hus med tegelstomme?

Kommer rapportera om jag får reda på svaret på annat håll eller river en skiva.
 
Det är mycket riktigt så att det är kylan från spikskallarna som dragit till sig smuts.
Fenomenet heter termodiffusion och gör att partiklar (smuts) dras till kallare ytor.
Eventuell fukt från kondens på spikskallarna kan ju också göra sitt till.

Däremed inte sagt att det inte kan växa gosiga saker på pappen på baksidan av gipsen. Organiska material direkt mot en kall yttervägg av tegel är en riskfaktor. Det händer ju dock inget om det inte kommer till fukt.
Du får försöka titta vid ett eluttag eller vid en fönsterlist och se om du kan klura ut vad det är där bakom.
 
Krawk skrev:
Det är mycket riktigt så att det är kylan från spikskallarna som dragit till sig smuts.
Fenomenet heter termodiffusion och gör att partiklar (smuts) dras till kallare ytor.
Eventuell fukt från kondens på spikskallarna kan ju också göra sitt till.
Skönt att höra att det åtminstone finns en förklaring som i teorin innebär att det skulle kunna vara okej med mina väggar. Detta är precis den förklaringen jag själv har klurat på men inte visste var ett "begrepp" så att säga.

Däremed inte sagt att det inte kan växa gosiga saker på pappen på baksidan av gipsen. Organiska material direkt mot en kall yttervägg av tegel är en riskfaktor. Det händer ju dock inget om det inte kommer till fukt.
Du får försöka titta vid ett eluttag eller vid en fönsterlist och se om du kan klura ut vad det är där bakom.
Gosig växtlighet var ett väldigt grymt sätt att skriva, precis det jag inte vill tänka på :D. Jättebra idé att börja med att försöka bilda sig en uppfattning genom eluttag och fönsterlister.

Vad skulle du rekommendera för skivor om man byter ut alla skivor mot ytterväggarna?
 
Gips.
Ett skivmaterial på insida vägg skall inte vara blött på baksidan. (Det är tilläggsisolerat?)
Verkar inte heller vara något problem med det som det ser ut nu?
Är det fukt i väggen så bör det åtgärdas och inte gömmas.

Edit:
Man måste titta på hela konstruktionen och inte bara innersta lagret.. Stenväggar är inte helt oproblematiska att ha att göra med och det finns en del olika åsikter hur det skall gå till.
Ytterligheterna är att man antingen låter väggen andas (in och ut) och använder material okänsliga för fukt, eller att bygger man en vägg invändigt enligt skalmursprinciper med diffusionstät plast osv.

I slutändad så är problemet att om teglet är blött på ett djup där det fryser så är risken att det spränger sönder.
 
Redigerat:
Av olika anledningar har jag haft fullt upp med livets mysterier och renoveringen har därför inte haft den hastighet jag hade en dröm om att klara av :). Men nu är det dags för en rapport och erkännande till er som hade stora tvivel om min tilläggsisolering.

Föregående ägare som gjorde tilläggsisoleringen var byggnadsingenjör så jag kunde ju ha tapetserat och glömt mina tvivel om konstruktionen och ändå insett att jag som pappersvändare inte rimligen kan överpröva en byggnadsingenjörs omdöme. Men det gnagde bak i huvudet så det slutade med att jag ändå började riva en del för att se hur det såg ut. Och det var inte fräscht.

Min vägg är uppbyggd enligt följande, utifrån och in:

Puts.
Tegelstomme - en tegelsten tjock (ca 10-15 cm?).
Puts.
Gammal tapet.
Träreglar, 45x70, spikade direkt mot stommen.
Gullfiberplattor mellan reglarna direkt mot stommen.
Spånskiva.
Tapet.


Det om hänt är att den varma luften mött den kalla stommen och vatten har fälts ut. Hade därför stor svartmögelpåväxt på både den gamla tapeten och på isoleringen. På någon skicka ser det nästan ut som att någon gått lös med en sprayburk.

Min plan i nuläget är att bara fylla igen spikhålen i stommen, jämna till väggen med puts där det behövs och sedan tapetsera direkt mot den. Frågan är bara hur dåligt tegelstommen med en tegelstens tjocklek isolerar... viss oro finns.
 
  • 638.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min plan i nuläget är att bara fylla igen spikhålen i stommen, jämna till väggen med puts där det behövs och sedan tapetsera direkt mot den. Frågan är bara hur dåligt tegelstommen med en tegelstens tjocklek isolerar... viss oro finns.
Tja det är en bättre plan (hälsomässigt) än nuvarande men sämre ekonomiskt. Om du kan så isolera på utsidan, om inte så får du bygga om väggen från insida och då bygga som man bygger vanliga tegelväggar, med luftspalt mellan teglet och innerväggen. Men någon sorts isolering behöver du, för en tegelsten isolerar inte speciellt mycket, speciellt inte när den är blött som den ofta blir på vintern när det är kallt.

Jag skulle försöka köra med föregående ägare om dolt fel, och skräma honom på något sätt, det kan ju bli svårt att få igenom som dolt fel med tanke på de svarta fläckar i väggen och det fenomenet som beskrivs ovan, som säkert skulle fått dig att göra en grundligare undersökning. Men skrämmas kan du alltid, kan kanske vara värt någon tusenlapp till en advokat.

Vilken lösning du än väljer så gör du iallafall rätt i att riva ut skiten, bättre med bara tegelväggen (även om det blir kallt) än att ha mögel i väggarna.
 
Gladh skrev:
Tja det är en bättre plan (hälsomässigt) än nuvarande men sämre ekonomiskt. Om du kan så isolera på utsidan, om inte så får du bygga om väggen från insida och då bygga som man bygger vanliga tegelväggar, med luftspalt mellan teglet och innerväggen. Men någon sorts isolering behöver du, för en tegelsten isolerar inte speciellt mycket, speciellt inte när den är blött som den ofta blir på vintern när det är kallt.
Det finns ingen möjlighet för mig att bygga upp en seriös konstruktion från insidan i detta gamla hus. Blir så otroligt mycket speciallösningar mot befintliga bjälklag och liknande för att få det på topp. Utvändig isolering får det i sådant fall bli. Det som står på tur är FTX-ventilation och treglasfönster så isolering av fasaden ligger tyvärr lite längre bort rent ekonomiskt. Kanske läge om man gör en seriös tillbyggnad någon gång att passa på att tilläggsisolera fasaden och putsa om hela huset.



Jag skulle försöka köra med föregående ägare om dolt fel, och skräma honom på något sätt, det kan ju bli svårt att få igenom som dolt fel med tanke på de svarta fläckar i väggen och det fenomenet som beskrivs ovan, som säkert skulle fått dig att göra en grundligare undersökning. Men skrämmas kan du alltid, kan kanske vara värt någon tusenlapp till en advokat.

Vilken lösning du än väljer så gör du iallafall rätt i att riva ut skiten, bättre med bara tegelväggen (även om det blir kallt) än att ha mögel i väggarna.
Bra tips om dolda fel. Men just på grund av att precis allt måste fixas i huset och alla installationer som bäst är ifrån 60-talet valde jag en friskrivningsklausul eftersom att säljaren sänkte priset väldigt bra för den.

Ja, hälsomässigt känner jag att detta är det bästa. Kommer dessutom som sagt installera FTX-ventilation och köra med så lågt undertryck som möjligt i huset för att inte suga luft genom den gamla stommen. Mögel i väggarna och självdragsventilation -> föregående ägarna var riktiga tuffingar d^_^b.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.