I tomtgränsen mellan min och grannens fastighet finns en gammal (30-tal?) stödmur med gunnebostängsel. På min sida, intill stängslet har jag en ligusterhäck.

Nu ny granne inflyttad som gjort dränering och tomt och då kört sönder några stängselstolpar. Det spelar inte mig någon roll så länge han fixar dem. För min del får han gärna riva stängslet och snygga till men hans fru påstås vilja ha kvar den.

Sedan har han höjt tomten med 20-40 cm varpå jag påpekade att han i så fall måste höja stödmuren motsvarande då uppfyllnaden mot/ovanför stödmuren annars kommer att rinna ner hos mig. Då sätter han upp markplattor i cement vertikalt bakom mure. Givetvis har de redan vält in mot mig.

Mitt förslag var att han gjöt på befintlig mur på egen bekostnad i samband med att han reparerar gunnebostängslet. Det var uppenbarligen för jobbigt eller för dyrt så nu vill han lägga dit mursten i betong.

Själv tycker jag inte att sådana stenar är snygga och inte hör hemma i ett 30-talsområde med huggna stenmurar i övrigt. Och det är jag som kommer att se dem, i och för sig "bara" halva året, dvs när häcken inte har löv, men ändå.

Vad har jag att sätta emot?

Vad tycker ni?
 
Egentligen ska jag väl inte uttala mig eftersom jag inte är hundra på juridiken här men spontant så känner jag så här:

Är stödmuren på din sida fastighetsgränsen? Om han då fyller upp på sin tomt på sådant sätt att stödmuren är tvungen att höjas (han skulle ju kunna släntat annars t.ex.) så har du väl du i stort sett ensamrätt på frågan hur den stödmuren skall utformas (inom rimliga gränser). Att använda samma material och byggteknik som den förra känns ju som förstahandsvalet. Kostnaden för detta bör ju hamna hos grannen.

Är stödmuren på hans sida gränsen? Han har i så fall samma ansvar att höja stödmuren på ett ändamålsenligt sätt men du lär ju inte kunna ha något inflytande på utformandet.

Går tomtgränsen mitt i muren? Ja... Good luck! :) Kompromiss lär väl vara det bästa sättet...

/Kalle
 
Jag är inte 100 men närapå att detta är en stödmur i tomtgränsen, dvs gemensam vårdnad.

Sen kan man ju i och för sig ha åsikt kring om grannen skulle "slänta ut" tomten mot den gamla muren. Med den nya höjningen kring huset (dock mindre än 50cm) är fallet mot min tomt redan uppenbart, med bibehållen höjd på muren på muren skulle fallet öka än mer=>ännu mer vattenavrinning från granntomter än vad jag redan har...
 
Om slänten inte breddas utan bara görs brantare, så rinner inte mer vatten in på er tomt än tidigare, i alla fall inte mer än marginellt. Men det är klart, är man tvungen att göra slänten bredare så ökar ju avvattningen mot er tomt. Brantare än 1:3 brukar man inte vilja göra slänter eftersom de blir svåra att klippa med gräsklippare.

Ärligt talat, när muren ligger PÅ gränsen och då på bådas tomter, så vet jag inte vad man kan kräva av grannen eller vad man har för juridik i ryggen. Jag antar att det inte finns något servitut eller liknande som reglerar det hela.

/Kalle
 
Nope, inget servitut eller dylikt.

Man skulle ju kunna tycka att om man har sönder något så återställer man det som det såg ut innan och att man borde ha med det i kalkylen när man gör en sådan förändring alternativt att man tar till en diskussion med den påverkade innan. Men det kanske bara är "vanligt hyfs" och således inget man behöver följa om man inte vill...?!
 
I Göteborg är det så att den som har den högre tomten (eller vad man nu ska kalla den) är ensam ansvarig för muren. Jag bor själv i ett sådant område och jag fick gamla papper om det när jag flyttade in. Däremot har jag inget att säga till om hur den ska se ut.
 
Låter i och för sig rimligt men inget jag hört talas om här...
 
Det normala är att den som ändrar sin tomt så att en mur behövs, sänker eller höjer, är den som ansvarar för muren. Nu är det ju svårt att veta om det ursprungligen är så att er tomt sänkts eller granntomten höjts. Helt klart är att om grannen nu höjer så är han ovillkorlighen ansvarig för att inget rasar ned på er tomt.

Det är ju mycket möjligt att vid husbyggena så har tomterna både höjts och sänkts så att muren faktiskt är en gemensam angelägenhet.

Men jag tror inte att du kan tvinga honom till en murpåbyggnad av viss kvalitet eller estetisk utformning, så länge arrangemanget håller hans tomt på hans sida.
 
Kalleman skrev:
Om slänten inte breddas utan bara görs brantare, så rinner inte mer vatten in på er tomt än tidigare, i alla fall inte mer än marginellt.
Funderar lite kring det där. Tricket är ju att tomten inte hade någon lutning alls tidigare vilket resulterade i att förra grannen hade vissa fuktproblem. Vad den nya ägaren gjort är att höja runt huset och sedan luta mot omgivande tomtgränser, gator och allmänning på tre sidor och min fastighet på den fjärde. När jag dränerade mitt hus och gjorde om tomten lade jag hela lutningen mot gatan och jag kan ju tycka att det är det som borde hagjorts även i detta fall. Vad jag vet ska avrinning inte ske mot annans fastighet utan tas om hand inom tomtgränsen på ett vettigt sätt...
 
Det kan krävas lov från byggnadsnämnden för att ändra markhöjden. Detta varierar dock kraftigt från kommun till kommun. De brukar dock vara extra känsliga om det är mindre än 4,5 till tomtgräns. Dessutom måste man ansvara för att ens vatten inte rinner in på granntomten hur som helst. Ring kommunen och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.