Thomas59
CCPusher skrev:
Kul projekt du har för dig Thomas59!
Kan vi inte få några bilder på dina egna byggen också?
Är lite roligare att se det hemmabyggda än originalen, även om de kan vara nog så fina. :)
Bilder kommer, just nu står de två "solstolarna" på mina Jula-målarbockar i garaget, inför lackning, och jag har semester men det har även min 4-åriga dotter och frugan är på tjänsteresa så det blir inget gjort denna vecka.

Virke till Adirondackstolarna är i alla fall inhandlat. Hittade lagom torkad (stolarna ska ju stå ute så det är ok om det inte är möbeltorrt) klass I planhyvlad furu på K-Rauta i söndags. Hittade också lite masonit i garaget som jag kan göra mallar av. Planerar ju att göra flera stolar så då kommer mallarna väl till pass.

Som kuriosa kan nämnas att jag i min iver att få möbelfinish åkte till byggnasaren och köpte ett avrundningsfrässtål (r 4,8 mm) för att få proffsigt avrundade kanter på stolarna. Frässtålet gick på 550 kr. Virket till varje stol går på ca 5-600 kr. Häpp!

Det var första gången jag använde min handöverfräs (Bosch GOP någonting) och jag insåg snabbt att planen att köra runt fräsen på fri hand inte var så genomtänkt. Fräsen vickar lite och det gör att kanterna blir lite vågiga.

Som tur var köpte jag ett enkelt fräsbord på Clas i sjön vid deras senaste rea så upp försökte fästa fräsen. Funkade sådär då plattan på fräsen inte riktigt passade i urtaget under fräsbordet men med fästbyglarna HÅRT åtskruvade satt fräsen till sist på plats. Då dök nästa problem upp; fräsen var lite för hög för fräsbordet och jag insåg också att det skulle bli svårt att hantera fräsen om fräsbordet satt fast i snickarbänken som jag tänkte från början. LÖSNING: Hitten ett gammalt limträhyllplan som offrades. Sågade ut en skiva i storlek som ytterkant på fötterna på fräsbordet (gissar 40x60cm???) och kapade sedan bort den delen som var direkt under fräsen. Fräsbordet skruvades fast i hyllplanet och hela härligheten fästes på min praktiska B&D Workbench som jag fyndade på K-Rauta i höstas.

Efter lite injustering av frässtål och anhållen hade jag en kantfräsmaskin som funkade perfekt. Resultatet blir verkligen proffsigt. Går aldrig att få samma rundning med slipmaskinen.

Stommen på möblerna är nu skruvad med vanlig (förzinkad iofs) skruv men egentligen skulle man väl försöka hitta lite mera fabriksmässiga saker. Ni vet dom där insexskruvarna med stora platta huvuden som man ibland ser på möbler som man ska skruva ihop själv.

Tänkte också försänka och plugga alla skruvskallar på "sitsarna" så det inte blir små gropar som det står vatten i och så det blir lite proffsigare men tålamodet tröt. Man vill ju få det klart. Får se om jag orkar göra så på de kommande Adirondackstolarna.

Undra om det funkar att köra färgsprutan (Bosch PTF 65) utomhus? Köpte iofs plast för att bygga en lite sprutbox i garaget men jag ser helst att jag slipper.
 
Är det bara vindstilla ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka.
Är det mellanmodellen av färgsprutorna som har nummer 65?
Är lite för trött för att googla.. :p
 
Thomas59
CCPusher skrev:
Är det bara vindstilla ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka.
Är det mellanmodellen av färgsprutorna som har nummer 65?
Är lite för trött för att googla.. :p
Japp, det är mellanmodellen. 105:an har en dammsugarliknande kompressor som står på golvet och en lite längre slang till skillnad från 65:an där man hänger, den lilla, kompressorn i en rem på axeln. 105:an har också reglerbart "spruttryck" (?) vilket 65:an saknar.

Tänkte måla lite fasad så "axelmodellen" verkade bäst då man bara behöver en lång skarvsladd. Vi får se hur DET funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.