Hej! Du/ni får gärna koppla ihop detta om ni förstår min bild.
 
Det är mycket lättare än du tror..
Du har 4 trådar från larmet. Detta får du se som 2 par, exempelvis röd+svart är ett par och gul+blå ett. Det kan vara andra färger i din kabel, det har ingen betydelse.
I teledosan kopplar du då röd+svart med televerkets inkommande, i ditt fall blå+vit.
Gul+blå hamnar då på de nedre plintarna i uttaget. På dessa plintar får du inte koppla något annat nu!

I din central kopplar du då röd+svart som inkommande och gul+blå som utgående telelina. Klart.
Efter detta ska den kunna bryta.
 
Men då kopplar jag ju direkt från larmet till teleuttaget. Hur ska jag koppla in BGSM-I då?
 
Det är något här jag inte förstår. Ni beskriver bägge hur jag ska koppla in 2 st enheter mot varandra. Jag ser det som tre enheter. Telejacket i väggen, Powermax larmet och BGSM-I. Jag vore tacksam om ni beskrev hela kedjan. T.ex. från larmet till BGSM-I och vidare till telejacket.... eller hur det nu ska vara.
 
Helt rätt från telejacket, (Bredbandjacket) till BGSM till powermax sen tillbaka till efterskommande telejack
 
Förklarar bra den där beskrivningen. Speciellt det där med switchfunktionen. Visste inte att det gick upp i telefonen.

"När en telefon kopplas in flyttas switchfunktionen upp till telefonen (under förutsättning att plaststiftet i pluggen finns kvar). När telefonluren lyfts bryts alla telefoner efter jacket."

Jag har kopplat så och tror att felet finns hos telefonerna. Dom har inte den där funktionen vilket många har påpekat. Det är iofs Teliatelefoner men det hjälper kanske inte. Det är väl endast deras logga på. Jag var nära att få allt detta att fungera och var så jäv....a nöjd. Larmet bröt vid uppringning men sen visade det sig att larmcentralen inte hade fått nåt larm............ ridå:mad: Ska samla kraft och mod i någon vecka nu innan jag kanske ger mig på det igen. Funderar skarpt på att köpa den GSM backup som hör till larmet. Någon som är intresserad av att köpa en BGSM-I med batteri och strömadapter? Har även en allmän GSM uppringare som är jävligt bra. Den har bara GSM som anslutning och simulerar en vanlig telefonlinje. Bara att plugga i kontakten så funkar det direkt.
 
Nackdelen med att ha GSM dom backup är just att den känner så det finns spänning på telelinan och använder då den i första hand om det går det larm.... Detta löser man enkelt som bus med ett 9 Volts batteri på inkommande tele då tror gsm:en att tele finns och används inte..
Nyttja enbart gsm om du nu redan har investerat i en. Annars kommer den aldrig att användas..... Rätta mig gärna om jag har fel någon !
 
Knugen: Ja du har både rätt och fel. Rätt i att gsm inte är 100% Den lösning som är det är Multicom. så enkelt är det.
Den man skall komma ihåg är att ett larm inte stoppar brott utan talar om att det har skett. inget annat. Eller ja det kan verka avskräckande för 90% av buset som ses som tillfällighetstjuvar. sen har du 7% "Yrkes"kriminella. Dom bryr sig föga om att det tjuter. Dom vet vad de vill ha och tar det dom vill ha. Sist men inste minst har du 3% Proffs. De tar ALLT frön dig. bil, och allt du äger.

GSM backup skall du se som ett extra skydd och ibland även som ett krav vid höga lösöresvärden.

Olle54: Du bör gå igenom din teleanlägging. Bryt ner den till grunden och lägg på del efter del. Motring till larmcentralen så du får det verdifierat att larmet går fram. Eftersom det är helt klart att du har något som ligger ivägen för ditt larm och stoppar..
 
Du menar att om man hittar inkommande teleledningar utanför huset så kan man koppla in spänning på dom fram till larmet och sen kapa inkommande ledningar och då tror larmet att teleledningen är hel.
 
Jag har provat med att ta de inkommande trådarna från Telia (var och frågade grannen om han hade några andra uttag eller annorlunda dragningar än vad jag hade. Vi har samma typ av hus) Sen tog jag ett nyköpt dubbeluttag (dom är seriekopplade)kopplade inkommande på förstajacket. Kopplade sen in två telefoner i jacken. Ton i första men inte i andra jacket. Tar jag ut telefonen ur första jacket får jag ton i andra. Trodde att om förstatelefonen ligger på skulle det vara ton i andratelefonen men om jag lyfter på första skulle det brytas till andra. Inte fan blev det så.:confused:

3% proffs som tar allt ifrån dig. Är det bankerna du menar?
 
Redigerat:
Japp precis så menar jag och även om du använder PowerMax gsm så tror jag du får samma problematik. OM Visonic har lyckats få ordning på den nu så att den fungerar som den ska.
Mitt tips är att bara använda GSM och om din larmcentral klarar av se till att den skickar sms i stället för uppringning. Om inte så kan jag köpa din gsm för ett skambud =) Lycka till i larmdjungeln !
 
olle54 skrev:
Kopplade sen in två telefoner i jacken. Ton i första men inte i andra jacket. Tar jag ut telefonen ur första jacket får jag ton i andra. Trodde att om förstatelefonen ligger på skulle det vara ton i andratelefonen men om jag lyfter på första skulle det brytas till andra. Inte fan blev det så.:confused:
Jag tolkar detta som att dina telefoner kan vara en bov i dramat. Om du inte får signalen vidare till nästa telefon trots att den första ligger på verkar det som att du inte har någon "retur" från den telefonen till de två övre anslutningarna i teleuttaget. Detta är ganska vanligt tyvärr.
Något jag vill ge er alla som råd är att ni kollar på dessa modularkontakter (RJ11) som sitter på alla telefoner idag. Är det vara två ledare där så kan du troligtvis räkna med problem då den inte kan returnera signalen vidare till nästa telefon. Ibland har man tur att telefonen i sig är korrekt men att man får byta den kabel som medföljt telefonen.
 
Kan vara så. Ska kika lite på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.