Hej!
Har lite frågor hur jag ska konstruera ytterväggarna på ett bra å effektivt sätt..
ytterpanelen ska vara liggande och insidan blir plyfa gips..
frågan e däremellan.
stommen:ska jag ha 145 eller 195mm virke.ska jag regla med 45mm reglar utanför så man undviker kallras och i så fall 2ggr så man kan spika den liggande panelen sen..samma sak på insidan kanske??
vill väll hamna på ca 300mm isolering eller vad tycker ni??

Mkt tacksam för olika ideer och svar

Mvh
 
Varianterna på väggkonstruktion är förmodligen lika många som antalet medlemmar på detta forum. Här kommer mitt bidag med 310 mm isolering (45+195+70) och korsade reglar.

Innifrån:
13 gips
stående 45x45 (bra för ledningsdragning)
diffusionsspärr
stående bärregel 45x195 (dim. beroende på husets tyngd)
liggande 45x70
vindtät plast el. board
stående spikregel 34x45 (luftning av panel)
liggande panel
 
När du säger att du rekommenderar en liggande 45x70, hur har du tänkt fästa den?
 
i stående spikregel 34x45mm..
 
Skråspikning brukar man normalt göra men jag tycker det är lite bökigt, så jag gör en annan variant som jag upplever sitter hårdare och gör fasaden stabilare.
Jag borrar in till halva 70-regeln med en 10 mm borr och skruvar därefter fast regeln med skruv 8x90. Har en förlängare till bitsen för att nå in.
Har man tillgång till 2 skruvdragare så går det dessutom blixtsnabbt.
 
Det känns som att spika inte är så stabilt, pga att det blir ju ett X antal kilo panel utanför. Borde det inte gå att ställa 45x70 regeln istället? Då blir det ju även mindre köld bryggor.
 
Du skriver att man borde kunna ställa 45x70 regeln.
Jag tror att vi missförstår varandra.
45x70-regeln skall ligga vågrät med 45mm sidan mot den lodräta195-regeln. Då får man bara en 45x45 träyta som leder kylan.
Speciellt effektivt med liggande 45x70 i de yttre hörnen på huset som då får en effektiv isolering även där. Det brukar annars bli problem med köldbryggor just där eftersom man oftast har både 3 eller 4 lodräta väggreglar i hörnen.
 
titanium skrev:
Du skriver att man borde kunna ställa 45x70 regeln.
Jag tror att vi missförstår varandra.
45x70-regeln skall ligga vågrät med 45mm sidan mot den lodräta195-regeln. Då får man bara en 45x45 träyta som leder kylan.
Speciellt effektivt med liggande 45x70 i de yttre hörnen på huset som då får en effektiv isolering även där. Det brukar annars bli problem med köldbryggor just där eftersom man oftast har både 3 eller 4 lodräta väggreglar i hörnen.
Glömde att det var liggande panel som skulle vara ytterst, då är det helt klart lättare med vågrät regel. Men totalt borde man få mindre köldbrygga om man kör en stående 45x70 regel, som yttersta lager av reglar. Det är nästan värt att räkna på!!
 
corner skrev:
Glömde att det var liggande panel som skulle vara ytterst, då är det helt klart lättare med vågrät regel. Men totalt borde man få mindre köldbrygga om man kör en stående 45x70 regel, som yttersta lager av reglar. Det är nästan värt att räkna på!!
Det måste du nog förklara !
 
Tack för svaret.tycker ni att de e lagom me isolering eller ska man lägga på mer?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.