Hej :)
Jag undrar om någon har tips angående källarväggar. de befintliga väggarna i mitt hus är i betong, någon sort som på ytan är rätt porös. Nu vill jag snygga till dem och helst vitkalka väggarna. Slammar jag ny betong på den befintliga? Någon speciell sort? fäster det bra eller ska jag tillsätta någon form av primer?
Helene
 
Putsa väggarnas insida med gipsspackel och måla därefter med silikatfärg. Gipsspacklet och silikatfärgen hindrar inte eventuell fukt transport.
Enklare att arbeta med än betong.
 
tack till Skiert12345. Jag antar att väggarna ska vara fuktiga när jag spacklar, annars torkar gipsen för fort?
Helene
 
NEEEEEJJJJJJ

Inget gips i källarväggar.Finns många trådar om detta. Använd Heydis murputs istället
 
Jaha, nähä? Okej.
 
Jag tycker att du skall börja med att ta reda på vad som sitter på väggarna idag. Om det är poröst så tror jag inte att det är betong utan kalkputs. Hur gammalt är huset?

Om det är kalkputs och du bara vill laga så skall du använda kalkputs. Om du kan få ner all puts ända till väggen kan du lägga på B -eller C-puts som är mer hållbart.
 
Hej. Huset är byggt 65. Väggarna är gjorda med någon lättbetong, precis som långsidorna utomhus, något i stil med ytong. Sedan är det lappat och lagat genom tiderna kan man säga. Jag vill ha en enhetlig, snygg vägg, vitkalkad. Jag ska göra en trevlig skulpturverkstad av källaren, därför är det viktigt att det blir snyggt.:)
Helene
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.