Hej

Har letat mycket i detta forum för att få någon klarhet.
Jag behöver lite hjälp med att beräkna hur jag skulle kunna ändra höjden på mitt bjälklag.
Min förhoppning är genom att lägga på 5 cm på läkten (som bjälkarna ligger på) samt minska höjden på bjälklaget med 5 cm att vinna 10 cm i takhöjd i min källare.


Hus frrån 1930.
Nuvarande bjällag 65x210 (Önskad höjd högst ca 150)
Spännvid 4meter

Har läst en del om att skruvlimma 2 stycken 45x145 kontruktion men jag är osäker på om det räcker.

Någon som vet hur man räkna på detta. Finns mycket info, men ingen som direkt visar räkne exempel på hur man kan göra om man inte vill/kan använda standard bjälklag.

Tack på förhand
 
Hej fatman!
Nu känner jag mej som en riktig glädjedödare, men jag måste säga att projektet är ett vågstycke.
Att ersätta nuvarande 65x210 med 2x(45x145) räcker inte. Det är mycket svagare.
Om du vill minska dimensionen såpass mycket, tror jag att du måste se dej om efter annat material som stålbalk etc.
Och jag tror ändå du skulle vara tvungen att förstärka med stolpar.
Bor själv i en gammal kåk och har bara vågat förstärka, aldrig förminska befintligt.
Finns det ingen möjlighet att ta sej neråt? (Gräva ut golvet?)
Känner mej som värsta glädjedödaren!
Hoppas någon säger att jag har fel, och har bättre lösning!
Johan
 
Här kan du se en tabell för golvbjälklag. Jag tror också att det är helt otänkbart att gå ner till 45x145 även om du skulle använda dubbla skruvlimmade sådana.

Som sagt, se om du kan gå neråt istället! Har du inge gjort något än i källaren har du ett oisolerat golv och då kan det ändå vara en idé att bila upp och isolera.
 
Tack för alla svar.

Gå neråt har också varit ett alternativ (Vilket vi också kommer att göra). Vi har under våren dränerat och lagt oss en bit under nuvarande ytterväggar. Problemet var att vi tyvärr inte kunde gå ner lika mycket som jag hade hoppas på.
I och med detta så väktes iden om att förminska bjälklaget efter att vi hade konstaterat att "enbart" golv låg på det.
VI har också funderat på att lägga in en stålbalk, för att på så sätt enbart få 2 meter spännvid.
på träbalkarna.

Jag tackar alla för er input och förslag!
 
Redigerat:
Lycka till!

Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.