Hej!

Jag håller på och jordar ett vägguttag. Funderar på om jag måste (eller bör) dra jorden ända till centralen eller om det räcker om jag hakar på första bästa jord som jag stöter på.

Det finns en jord i en kopplingsdosa i taket. Det är nog inte några problem att dra tillbaka till centralen heller för den delen. Frågan är bara om det är någon poäng...

Jobbade som elektriker för en sådär tio år sedan och minns inte att jag har ställts inför den här frågeställningen tidigare.

//Christian
 
Om det finns jordledare i takdosan, och uttaget du ska jorda matas från denna dosa, kan du haka på den jordledaren som redan finns där.

Tänk på att om du jordar ett uttag, måste du jorda ALLA uttag i det rummet, även lamputtag.
 
OK. Tack. Bara att börja koppla ;D.

Vad är egentligen poängen med att alla uttag ska vara jordade?

//Christian
 
kirre777 skrev:
Vad är egentligen poängen med att alla uttag ska vara jordade?
Om du har ett rum där ingenting är jordat, golv och väggar som inte leder ström o.s.v., så gör det faktiskt inte så mycket om en apparat blir strömförande, för även om du tar i den så kan du inte få någon stöt eftersom du även måste ta i något jordat, vilket inte finns. Man brukar tydligen tycka att den bit blankt rör man har kring kranen på vattenburen värme är så liten att risken att man tar i just den samtidigt som man tar i något jordat är minimal.

Om du däremot har jordade prylar i samma rum, så är risken stor att du samtidigt tar i det jordade höljet på en jordad pryl, och tar i höljet på en ojordad pryl som är trasig och därmed strömförande, och får en stöt.
 
Vad är egentligen poängen med att alla uttag ska vara jordade?
Intillegent fråga! Huvudsvaret är att det är gammalsvensk tradition. Precis som alkoholskatterna ;D

men ...
det kan finnas specifik utrustning som inte klarar höga spänningar, fast strömmarna bara är mikroampere (KÄNSLIG datorutrustning utan skydd och transformatorer, inte de vi dagligen använder). De måste vara garanterat spänningsfria och kräver skyddsjord. Elektrisk utrustning kan bygga upp spänning i kapacitorer i elsystemet, som kan skada utrustningen, men (normalt) inte människor.

Så jordade uttag är numera för de flesta av OSS SOM HAR JORDFELSBRYTARE en sak vi inte behöver ur säkerhetsskäl, men då det är en bagatell att dra in dem, så gör man (även jag) det reflexmässigt numera.

Jag drar en jordkabel (och ofta extrakabel för framtida datorstyrning 8) ?) i varenda kabelrör-flexrör jag sätter upp. För merkostnaden är ju så liten.
 
LeoBalk skrev:
det kan finnas specifik utrustning som inte klarar höga spänningar, fast strömmarna bara är mikroampere (KÄNSLIG datorutrustning utan skydd och transformatorer, inte de vi dagligen använder). De måste vara garanterat spänningsfria och kräver skyddsjord. Elektrisk utrustning kan bygga upp spänning i kapacitorer i elsystemet, som kan skada utrustningen, men (normalt) inte människor.
Då pratar man egentligen inte om skyddsjordning utan av annan form av jordning, även om det normalt är samma uttag och samma ledningar som används.

nej, anledningen står att läsa i det jag skrev ovan, att saker som bara får kopplas in i ojordade uttag har helt enkelt sämre säkerhet för de är avsedda att användas i rum där det inte är lika höga säkerhetskrav. Stoppar du in jordade prylar i ett rum så ökas säkerhetskraven på resten av prylarna.

För övrigt kan man tycka att regeländringen inte är så fiffig, förut var det krav på minst 4 meter fågelvägen mellan jordade och ojordade uttag, nu är det separering av rum. Som jag förstått det så kan man ha ett jordat uttag i ett rum och precis på andra sidan dörren ha ett ojordat i rummet bredvid, helt idiotiskt, fast jag kan ha missuppfattat reglerna.

LeoBalk skrev:
Så jordade uttag är numera för de flesta av OSS SOM HAR JORDFELSBRYTARE en sak vi inte behöver ur säkerhetsskäl, men då det är en bagatell att dra in dem, så gör man (även jag) det reflexmässigt numera.
En jordfelsbrytare är inte lika säker som vanliga säkringar, visst ger jordfelsbrytaren ett bra skydd men jag skulle inte lita lika mycket på den som vanlig skyddsjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.