Jag undrar om multiverktyg, t.ex. Bosch PMF 180 E är något att ha?

De två kantbilderna som visas på sidan tror jag på men bilden i mitten gör mig väldigt skeptisk. Kan man verkligen använda en sån oscillerande kap-såg/-skiva för att spåra i betong? Jag brukar använda en kraftig vinkelslip med diamantklinga och det kan vara nog så tungt.

Så vad säger ni?
Någon som har en såndär och kan ge en recension?
 
Flera på forumet har detta verktyg, och om du letar kommer du att hitta ett par rätt uttömmande trådar i ämnet.
Vad gäller betongfräsning låter det orealistiskt (och onödigt när andra enklare alternativ finns). Skulle isåfall vara Fein Supercut (Multimasterns storebror med kraftigare effekt) som har flera diamantbelagda "klingor" för marmor o dyl...

Förresten hittade jag det här, ett tips för att använda Supercut-blad till Dremels Fein-kopia:

http://tool-rank.com/tool-blog/news/how-to-use-fein-attachments-in-the-dremel-multimax-20081113294/

Kanske funkar det till Bosch-kopiorna också eller (visst har de ett liknande mönster i fästet?

/A
 
Redigerat:
Någon betong spårar du inte i med PMF180:an ;) Det du ser på bilden är säkerligen lättbetong eller puts, det lär den rå på.

Jag har en PMF 180 som jag är mycket nöjd med. Det är typiskt en sådan pryl som man förstår nyttan med efter att man använt den. Ju mer man använder den, destu mer uppskattar man den. Håller man på och renoverar hus är den guld värd!

Maskinen låter en hel del, men det gör förlagan Fein Multimaster oxo. Den vibrerar måttligt. Såga med den fungerar kanon, jag har dock aldrig kommit överrens med det där halvcirkelformade bladet med pyttesmå tänder. Jag har även använt min för att slipa i hörn och kanter där jag inte kommer åt med Rotexen.

Jag tycker den fungerar kanon som liten deltaslip. Enda nackdelen är att balansen blir lite konstig med det långa skaftet så man får vara försiktig så att man inte trycker ojämt med skivan. Det kan resultera i hög värmeutveckling som förstör kardborren på slipplattan. Som tur är kostar en ny slipplatta under hundralappen.

En annan lite störig sak är att sladden. Det är en typisk plastkabel som givetvis är alldeles för kort. Jag har ersätt min med en 5-meters gummikabel med gjuten kontakt. Bytet görs lätt med skruvmejsel och tar väl på sin höjd tio minuter.

Ett annat plus är väskan, alltid praktiskt att ha alla prylar samlade på ett och samma ställe även om jag inte riktigt får plats med alla slippapper i den.

Verktygsbyte är något bökigt i mitt tycke. Inte för att det är svårt men det tar ju ändå en liten stund att fippla med insexnyckel. Tyvärr är då alternativet en ny Fein Multimaster med snabbfäste. Den vägen är dock dyrare både i inköp av maskin och av verktyg.

Slutsats? En mycket prisvärd pryl som alla husägare borde inneha!
 
Ungefär allt det phl skrev med tillägget att den är rätt billig också då.. :)
 
phl skrev:
En annan lite störig sak är att sladden. Det är en typisk plastkabel som givetvis är alldeles för kort. Jag har ersätt min med en 5-meters gummikabel med gjuten kontakt.
Lite off-topic, men minns du var du införskaffade den kabeln? En bra källa för långa fina gummikablar med gjutna kontakter är vi många som är på jakt efter :)
 
En 49-kronors sladdlampa från Jula som blev lätt kuperad ;)
 
Har sett att man kan använda fein för att "fräsa" bort kitt från fönstret, någon som gjort detta med pmf och i såna fall vilket tillbehör kör ni med?
 
Kittet brukar jag ta med handöverfräsen och ett riktigt sunkigt frässtål. Det viktiga i sammanhanget är då skyddsglasögon.
 
Jag håller med ovanstående, är helt nöjd med min maskin även om hörselskydd (och glasögon förstås) är ett måste. Sommkommentar till det phl sa om det halvcirkelformade bladet så är det nog detta jag använt mest. Det beror förstås på vad man gör. Jag har använt min endel som alternativ till bågfil.

Senast så kapade jag ett par skrivbordsben (typ plåtrör) från IKEA för att göra höjden lite mer barnanpassad. Jag tog upp ett motsvarande hål i en spillbit av MDF, klöv det på mitten och spånde fast det där jag skulle kapa. Sedan körde jag med det runda bladet och höll det mot MDF biten som fick styra. Fungerade hur smidigt som helst.

En sak jag noterat är att priset kan variera väldigt mycket. Det kan vara värt att kolla diverse erbjudanden och sedan kanske kunna utnyttja prisgarantin på Bauhaus. Jag tror jag sett allt mellan 895 -1395 för denna. Bauhaus brukar ligga rätt bra till ändå på denna.
 
Har bestämt för mig att jag såg den för 795:- på optimera/bulltofta bygg, vilket var överraskande bra pris.
För den som orkar ta sig ut till bauhaus finns ännu några kronor att spara.
 
Coop bygg har tidigare kört den för 749:- men det var typ 1månad sedan, tror dock inte att dom har kvar erbjudandet.
Men dom brukar ju återkomma med samma erbjudanden nån gång då och då.
 
Videoten skrev:
Har sett att man kan använda fein för att "fräsa" bort kitt från fönstret, någon som gjort detta med pmf och i såna fall vilket tillbehör kör ni med?

Läste något om det på en en amerikansk sajt tror jag (dock Fein, men det är nog sak samma här). Ska funka riktigt bra om man kör halvcikelformade först i 90-graders vinkel mot fönstret, mellan kitt och båge/spröjs, sedan i 45 grader i mitten av kittet, mot "kitt-triangelns" (tänk genomskärning) rätvinkliga hörn s.a.s. Då ska det ge med sig. Dock ej testat själv än.

Ett tips förresten, Bauhaus säljer deras egna märke ("Craftomat") av Bosch-bladen (samma fabrik enl Bauhaus personal, "made in Switzerland", samma sifferbeteckning på bladet som Bosch - exakt likadana!) billigare än motsvarande med Boschloggan på t.ex. Clas Ohlson.
87 SEK för 32 mm Wood, mot 115 SEK på Classes etc.

/A
 
Det där med kittet ska jag testa de närmsta dagarna! Har ett fönster som ska fulrenoveras på plats för att köpa sig lite tid innan det helt havererar ;)
 
Meddela gärna hur det gick med fönstret.
Och ännu hellre, bilder
 
Väcker liv i en gammal tråd...

Jag har en PMF180 som är 2-3år, måttligt använt, men uppskattad när jag använder den! =)

Nu sist så gav den helt enkelt upp, det verkar som att den skurit, man hör att det surrar om motorn, men den är helt stum.

Är det någon som varit med om detta innan?

Tänkte väl försöka att öppna den och se om jag hittar något uppenbart fel, men alltid intressant att höra om någon har några tips?

//Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.