The Tor skrev:
Här ser du ett exempel på hur man kan använda pärlspont i ett kök:
[länk]
jaha det är "bräder". men eftersom de andra sidorna inte ser ut så, så vill jag hellre ha något slätare på baksidan. dörrluckorna är i björk och har spegel.
 
Köp luckor att sätta på baksidan också.
Öppningsbara eller ej bestämmer du själv.

Sedan får du spackla och måla baksidan på själva stommen, men den döljs ju i stort sett av luckorna, när de är stängda, så det borde inte vara så jobbigt.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Köp luckor att sätta på baksidan också.
Öppningsbara eller ej bestämmer du själv.

Sedan får du spackla och måla baksidan på själva stommen, men den döljs ju i stort sett av luckorna, när de är stängda, så det borde inte vara så jobbigt.

/ Fredrik
hmm. det var ett annat alternativ. men skulle jag då köpa vita platta luckor menar du? så det inte ser ut som luckor? och varför ska man spackla och måla om luckorna ändå skulle sitta ovanpå?
 
Varför inte göra något annat? Ta en skiva som täcker baksidorna och klä den med tyg eller någon snygg tapet och fäst den på lämpligt vis. Kan bli jättebra...

MVH
/Ronnie
 
Norea skrev:
hmm. det var ett annat alternativ. men skulle jag då köpa vita platta luckor menar du? så det inte ser ut som luckor? och varför ska man spackla och måla om luckorna ändå skulle sitta ovanpå?
Vilken färg du väljer är helt upp till dig.
Min tanke var samma luckor som i köket, men visst går det att välja vita, fast då får du ju skarvarna..

Om du vill kunna öppna luckorna, så behöver du spackla och måla den sidan på skåpen som i normala fall hade stått mot väggen, om du inte vill kunna öppna skåpen så är jag inte säker på om man ser tillräckligt mycket i den lilla springan för att motivera jobbet med att spackla och måla.

Vi har själv liknande planlösning som din och tycker det är praktiskt att ha sådana saker som man vill komma åt både från köket och från matrummet i skåp som är öppningsbara från båda hållen, tex tallrikar.

Det finns beslag till rulllådor som gör att du kan dra ut lådorna åt båda hållen.
(Hettich 3000 tex)

/ Fredrik
 
Vi planerar att sätta panelskivor på baksidan av våra skåp, finns i lite olika utförande och fabrikat. T.ex så har K-Rauta Moelven & Huntonit.
 
Superbros skrev:
Vi planerar att sätta panelskivor på baksidan av våra skåp, finns i lite olika utförande och fabrikat. T.ex så har K-Rauta Moelven & Huntonit.
Men är alla "randiga"?
 
Jo det är ju sant, tror det bara finns sådana som ska likna spontat. Såg nu att du nog var mer ute efter något slätare...
 
slät skiva och sedan tapetsera
 
Norea skrev:
jo men de sa själva på ikea att de har inte så stora skivor. då måste man såga och det kommer bli flera fogar som inte blir snyggt.
Hej,

Vi satte ikeas täckskivor på vår köksö. Vi satte även täcksidor på sidorna vilket gjorde att vi fick göra fya skarvar för tre 60 skåp som skulle täckas på baksidan.
Blev kanon bra, min sambo som är petnoga är mycket nöjd.
 
  • _MG_0790.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Norea skrev:
vi har satt ut ikeas faktumskåp en bit från väggen, så baksidan är "öppen" . vi funderar på hur vi ska göra med baksidan. vi har tänkt såga ut en mdf skiva och måla den vit. men kanterna på mdfskivan är väl ruggat trä? det kommer bli synligt på två ställen då. längs med högskåpet och längs med bänkskåpet. nåt förslag hur man kan göra detta snyggt?
någon som vet vad ikeas vita färg på faktumskåpen har för färgkod så vi kan måla baksidan i samma färg.
färgkoden på faktumskåpen är inget annat en vit melamin som finns att köpa i 12mm tjocklek hos välsorterad bygghandel.Där finns även kantlist som man stryker på med vanligt strykjärn på brottytan.var noga med att trycka listen med en tapetskarvsroller noga efter uppvärmningen.Annars finns det risk att den inte sitter kvar särskilt länge .överblivet utstick av kantlist drar du av med ena hörnan på en plattfil i snett nedåtgående riktning.Kan vara bra att öva på en spillbit första gången.
Jag tänkte att eftersom ni inte verkar ha satt täcksidor utan låtit stommarna ha melaminen synlig så är det väl bara att fortsätta på den linjen.
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
färgkoden på faktumskåpen är inget annat en vit melamin som finns att köpa i 12mm tjocklek hos välsorterad bygghandel.Där finns även kantlist som man stryker på med vanligt strykjärn på brottytan.var noga med att trycka listen med en tapetskarvsroller noga efter uppvärmningen.Annars finns det risk att den inte sitter kvar särskilt länge .överblivet utstick av kantlist drar du av med ena hörnan på en plattfil i snett nedåtgående riktning.Kan vara bra att öva på en spillbit första gången.
Jag tänkte att eftersom ni inte verkar ha satt täcksidor utan låtit stommarna ha melaminen synlig så är det väl bara att fortsätta på den linjen.
Hur rekommenderar du att man sätter upp den? lim? går det att göra snyggt med skarvar? är det tåligt trä?
 
jag hittar ingen som (på internet) säljer melaminskivor förutom som hyllplan.
 
Jag brukar använda mig av några överblivna plastben som normalt sätts under stommarna.Dessa placerar du tillfälligt som stöd medans sättlimet(pl400)eller liknande torkar.Placera dem provisoriskt undertill på baksidan där skivan skall sitta och låt dem sticka ut lite så skivan får ett stöd att vila på.dra några strängar med limmet över ytan och ut runt kanten ett par cm in från kanten så det inte träcker ut.ta sedan vanlig bred plasttejp och tejpa runt hörnet tills limmet torkat(gärna ett dygn) .ni kan även använda er av de befintliga nyckelhålsupphängen som sitter i varje skåp genom att sätta skruv med rätt längd(obs var noga så ni inte kör för långa skruv så de går igenom.Behöver ni fler nyckelhålsupphänge att komplettera på andra ställen finns detta som reservdel på ikeas byten och återköp.

Melamin säljs på k-rauta ,optimera,beijer.
Inte alltid på lager men de kan ta hem ganska fort.

Träet är vanlig spånplatta ,samma som i stommarna
Skarv får du mellan bänkskåp/högskåp(snygg skarv beror på hur vass klingan är som sågar den samt hur många tänder den har)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.